Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard cimax bas omgekeerd aarde probleem

    Ik kom er echt niet uit dus bij deze:

    hoe kan het in godsnaam dat als ik zelf contact maak met de aarde (dus bijv. een potmeter aanraak) de basgitaar een ruis/zoem geeft?
    en zodra ik de brug aan de aarde leg hetzelfde probleem :S

    het is een precision model met een later toegevoegd brug element (singlecoil)
    1x volume, 1x toon en 1x 3-way toggle

    ja, ik heb de aarde al 3 keer nagelopen, ook op meerdere plekken op geaarde stopcontacten met verschillende versterkers getest!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Meaux Bekijk bericht
    hoe kan het in godsnaam dat als ik zelf contact maak met de aarde (dus bijv. een potmeter aanraak) de basgitaar een ruis/zoem geeft?
    Als met je vingers aanraken van een potmeter een brom veroorzaakt dan is dat onderdeel niet geaard. Als je een kabel in je amp prikt en het volume bv even op 1 zet dan hoor je een brom als je de tip van de jack aanraakt. Raak je nu ook de sleeve aan zal de brom ten alle tijden minder moeten worden. Is dat niet zo dan is waarschijnlijk de shield in de kabel onderbroken. Dit is te constateren door het chassis van de versterker aan te raken. Wordt de brom dan wel minder is idd de kabel defect.

    Ben je er van overtuigd dat de kabel in orde is dan moet je het in de gitaar zoeken. Van de jack sleeve aansluiting moet een verbinding lopen naar het huis van de potmeter. Dit kun je checken met een ohmmeter.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Meest waarschijnlijke oorzaak: je hebt signaaldraad en aardedraad verwisseld bij het solderen op de jackoutput.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Meest waarschijnlijke oorzaak: je hebt signaaldraad en aardedraad verwisseld bij het solderen op de jackoutput.
    je hebt gelijk, wat een beginnersfout, ik schaam me dood :P
    maar gelukkig is het nu opgelost,
    bedankt!!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Ik ben zeker geen beginner met gitaar soldeersels, maar het is mij kortgeleden ook nog eens overkomen, hoor...
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top