Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 28 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 274

Discussie: Simpel 6v6 of 6L6

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ik heb toen volgens mij dit gebruikt:



    EDIT: snap hem, middenaftakking op de secundaire kant van de PT. Die zit er niet, dus inderdaad enkele fase. Weet niet of dat een probleem gaat zijn. Geen idee, ga ik me in verdiepen.

    EDIT 2:

    Daar heb ik in het eerdere schemaatje toch die 4 extra diodes tussen staan ttussen pin 4 en 6.
    Laatst gewijzigd door Tabula Rasa; 17 januari 2012 om 21:37
    147-c Guitars

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    juist ,.....zo moet het !

    dat schema'tje zoals het staat op dat paarsige papiertje is niet juist , dat werkt zo niet

    let er op dat de 1e capaciteit die je er aan gaat hangen ( direct achter de gelijkrichter) niet meer dan 60 uF bedraagt .

    De rimpelstroom die de buis kan verdragen heeft een maximum waarde,...anders kan ie doorslaan

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    je hebt trouwens maar 2 diodes nodig , maar dan moet die trafo wel van die middenaftakking voorzien zijn

  4. #24
    Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Land van Leeghwater.
    Berichten
    95

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ff snel de PT doorgemeten

    6.1v gloeistroom (wisselspanning onbelast) dus die gaat nog ietsjes lager uitpakken helaas. Daar moet een aparte voeding voor gezocht worden.
    Buisjes doen het prima op 6V ook 6,3V+/-5% = 6-6,6V en anders gelijkrichten en afvlakken kom je ook in de buurt van 6,3V ligt een beetje aan de trafo hoeveel Ampère hij bedacht was

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    dat schema'tje zoals het staat op dat paarsige papiertje is niet juist , dat werkt zo niet
    Volgens mij heb ik het eerder zo gedaan met een EZ81 en hieronder een quote uit een ander ouder bouwtopic van mij:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht

    [stukje geknipt]

    Met middenaftakking:

    Met een middenaftakking op de trafo heb je voor dubbelzijdige gelijkrichting maar 2 diodes nodig. De middenaftakking gaat naar massa en de twee zijden van de hoogspanningswinding zitten aan de anode van de buis. De ene halve periode is 1 van de uiteinden positief t.o.v. de midden aftakking en de andere negatief. De stroom loopt nu door de diode die aan de positieve zijde aangesloten zit. De diode gaat immers in geleiding als de spanning op de anode positief is tov de kathode. De andere diode is nu niet in geleiding want aan die zijde is nu de spanning op de anode negatief tov massa. Tijdens de andere helft van de periode is de situatie andersom en is de andere diode van de buis in geleiding en de andere niet. Het resultaat is een dubbelzijdig gelijkgerichte spanning. (aaneengesloten bergjes achter elkaar) De middenaftakking zorgt hier voor een gesloten stroomkring: De ene helft loopt de stroom door de ene buishelft naar massa, de andere periode loopt de stroom door de andere buishelft naar massa.

    Wat een beetje vreemd is is dat de kathode van de buis dus je B+ aansluiting is. Vaak denk je bij de kathode aan negatief. De wetmatigheid dat de anode positiever geladen is dan de kathode als de buis geleid geld echter nog steeds gezien er een spanningsval over de diode plaatsvindt.


    Zonder middenaftakking:

    Als je geen middenaftakking op de trafo hebt krijg je met de bovenstaande manier van gelijkrichten nooit een gesloten stroomkring. De ene zijde van de wikkeling is negatief tov de andere en visa versa, maar sluit je hier twee diodes op aan dan krijg je nooit een gesloten cirquit. De twee diodes staan immers anti-parallel geschakeld (met de kathode aan elkaar) en kunnen nooit tegelijk in geleiding zijn. Dit is maar goed ook, want anders zou de hoogspanningswinding worden kortgesloten.

    Om nu een virtuele middenaftakking te maken heb je nog twee diodes nodig. Deze twee diodes staan ook anti-parallel geschakeld, maar dan precies andersom. Nu zitten ze dus met de anodes aan elkaar en met de kathodes aan de hoogspanningswinding. Deze twee diodes maken de stroomkring compleet. Wanneer namenlijk de ene helft van de winding positief is tov de andere zal daar de diode van de buis in geleiding komen en wordt de kathode van de buis positief. Aan de andere zijde komt de Si diode in geleiding. De kathode wordt daar negatief tov de anode. Tijdens de andere periode is het precies andersom en staan de twee andere diodes in geleiding. Het resultaat is een dubbelgelijkgerichte spanning met de B+ aan de kathode van de buis en de negatieve zijde aan massa. Omdat het massapotentiaal op 0 wordt gesteld heb je praktisch gezien gewoon B+ tov massa.

    [stukje geknipt]
    147-c Guitars

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    dat schema'tje zoals het staat op dat paarsige papiertje is niet juist , dat werkt zo niet
    Dat werkt prima, nog maar een keer goed kijken dan

    Dit schema is 100Hz en omschakelbaar voor buisgelijkrichting of koude diodes's
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Zit ik hier godverdomme al 2 uur lang een halve hartverknettering te krijgen dat ik alweer op zoek kan naar een andere trafo. Die extra doides aan de trafo zitten er toch om een fictieve middenaftakking te maken?
    147-c Guitars

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Zit ik hier godverdomme al 2 uur lang een halve hartverknettering te krijgen dat ik alweer op zoek kan naar een andere trafo.
    Tja, het heeft toch ook al gewerkt, laat je dan niet gek maken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Om nu een virtuele middenaftakking te maken heb je nog twee diodes nodig. Deze twee diodes staan ook anti-parallel geschakeld, maar dan precies andersom. Nu zitten ze dus met de anodes aan elkaar en met de kathodes aan de hoogspanningswinding. Deze twee diodes maken de stroomkring compleet. Wanneer namenlijk de ene helft van de winding positief is tov de andere zal daar de diode van de buis in geleiding komen en wordt de kathode van de buis positief. Aan de andere zijde komt de Si diode in geleiding. De kathode wordt daar negatief tov de anode. Tijdens de andere periode is het precies andersom en staan de twee andere diodes in geleiding. Het resultaat is een dubbelgelijkgerichte spanning met de B+ aan de kathode van de buis en de negatieve zijde aan massa. Omdat het massapotentiaal op 0 wordt gesteld heb je praktisch gezien gewoon B+ tov massa.



    dit kan idd

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Tja, het heeft toch ook al gewerkt, laat je dan niet gek maken.
    Yep, die 5 watter met EZ81 doet het prima (maar niet meer met buisgelijkrichter). Was ook een oud buisje uit een oude radio. Weet zeker dat wanneer ik er een ander in prik hij het weer doet.

    Maar geen probleem, want we hadden toen bedacht om hem schakelbaar te maken.
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top