Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 28 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 274

Discussie: Simpel 6v6 of 6L6

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard Simpel 6v6 of 6L6

    Twee jaar geleden heb ik een Champ II gebouwd met wat extra fratsen eraan. Helaas staat dat ding al een tijdje werkeloos in de hoek. Hij gaat te hard voor thuis en ik zit te vaak met de tonestack te klooien.

    Eigenlijk moet een versterker maar 1 knop hebben en dat is volume. Nu wilde ik hem gaan strippen en een simpele 12" combo bouwen met maar 1 eindbuis. Ik heb 6V6 en 6L6 buizen liggen en een verzameling 12AX7 en 12AT7 buizen.

    Wat mijn wensen zijn:

    Simpel, volume knop, mastervolume of iets van een L-pad of iets degelijks en eventueel een Belton digitale reverb erin.

    Iemand suggesties voor een geschikt schemaatje? Wil zoveel mogelijk boardjes vermijden en zoveel mogelijk P2P doen vanaf de buizevoeten etc.

    Ik heb een PT en een OT van de Champ Ii tot mijn beschikking. Heb eventueel 5V voeding voor een GZ34, heb een trafo die een 0v, 190v en 275v aftakking heeft, maar wel net wat laag zit met zijn 6.3v.
    147-c Guitars

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    5F1 kom je dan, 1 x 6v6.
    die is zo te zien best zonder board te doen.
    dan niet liever een veergalmpje?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Als "te hard" een probleem is zou ik zeker voor de 6V6 gaan. Vergeet dan gelijk die GZ34 want die heb je helemaal niet nodig. Een EZ81 is meer dan genoeg in staat jouw amp te voeden en heeft een gescheiden 6.3V~ gloeidraad wat een extra 5V~ trafo overbodig maakt.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    en dit in plaats van een bordje, heel stoer

    http://www.tubeampdoctor.com/en/shop...rip_8_lug_1360

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Als "te hard" een probleem is zou ik zeker voor de 6V6 gaan. Vergeet dan gelijk die GZ34 want die heb je helemaal niet nodig. Een EZ81 is meer dan genoeg in staat jouw amp te voeden en heeft een gescheiden 6.3V~ gloeidraad wat een extra 5V~ trafo overbodig maakt.
    Klopt, maar die heb ik niet meer los liggen en een GZ34 wel, de trafo ervoor ook en ik vind het gewoon een mega geile buis om te zien onderin een combootje.

    hoe meer ik van die losliggende zooi in een versterker stop, hoe minder er los in doosjes rondslingert en hoe blijer moeders wordt.

    Qua ruimte lijkt me dat in een 1x12 ook niet echt een probleem.
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Klopt, maar die heb ik niet meer los liggen en een GZ34 wel, de trafo ervoor ook en ik vind het gewoon een mega geile buis om te zien onderin een combootje.
    Goed argument

    Ik heb trouwens ook nog een paar dozen met geile meuk als je er om verlegen zit. Je kan er niks mee maar het staat wel goed.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    anders plak je d'r met montage kit een stuk of 30 in.....

    niet aangesloten , niks.......

    staat nóg geiler....

  8. #8

    Standaard

    dr z mini klinkt ook heel aardig en is makkelijk te maken.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    bedenk me dat ik bij die losse zooi ook nog een bijna complete set heb van de Double Six van Ampmaker (2x 6v6, 1x 12ax7 met schakelbare PT voor 1w, 6w en 12w)

    Die set zou ik natuurlijk kunnen ontdoen van alle fratsen die ik ervoor bedacht had. Dus verlichting voor de 1, 6 en 12 watt settings, tonestack, groundlift etc....

    nadeel is dat de PT op basis van 240 is.... daar zijn eerder al wat tips voor gegeven in een ander topic. Helaas geen ruimte voor voor extra wikkelingen rond de spoel, dus aanpassen gaat niet. 6.3V zal dus mogelijk te laag uitpakken. Heb wel nog diverse andere trafo's liggen waar ik de 6.3v van zou kunnen pakken.... maar dan wordt het een chassis met 4 trafo's en dat wordt een beetje veel.

    Schema helemaal kaalplukken en dan alleen volume en gain overhouden. Voordeel zou zijn dat ik dan zeker weten een geschikte OT heb en een chassis waar de trafo's zo op passen. Moet ik alleen nog een nieuwe faceplate maken en een inleg in het chassis om de boel wat te verstevigen.

    van de Champ heb ik nog een goeie mooie gecombineerde beker elko, een pilotlight, en een potmeters.

    Ik ga weer ff lekker brainstormen. Heb zin in een simpele versterker die ook op laag volume zou moeten werken.
    147-c Guitars

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    .... maar dan wordt het een chassis met 4 trafo's en dat wordt een beetje veel.

    Komkom, een beetje vent.........

    En anders zijn er nog steekwagentjes .....(voor een amp van 6Watt)
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top