Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36
  1. #1
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Amp ! Marshall Class 5 in da house

    Qua smaak heb ik altijd erg van de sound gehouden die bekende artiesten (Page, Slash, you name it) uit Marshalls haalden, maar zelf had ik weinig op met Marshall amps. Te groot, te hard, te scherp, te eenzijdig...ik heb het nog even geprobeerd met kloons van de warmere amps met wat minder vermogen, de 1974 en de JTM45. Met beide kon ik geen vriendjes worden. Uiteindelijk werd ik bijzonder tevreden met Vox clean/crunch en keek eigenlijk niet verder. Tot het toch een beetje begon te kriebelen na een aantal clipjes van de Class5. Ik had 'm al een paar keer kort gehoord en was zonder meer verliefd op het smoelwerk. Toch maar eentje tweedehands op de kop getikt. Bij de este kennismaking viel al op hoe licht de combo eigenlijk is. Vaak een veeg teken wat betreft ijzerwaren (trafo's) maar goed, het is ook maar voor 5W natuurlijk. De sound bleek onmiddellijk níet licht te zijn. Goeie brede sound, in ogenschouw genomen dat het een 1x10 combo is. Ik heb al vaker 10 inch combootjes gehoord die ik echt te mager vond, maar dit was heel oké. Low end chunk kan ik genoeg uit mijn AC30 met 2x12 cab halen, dus wat dat betreft stel ik hier ook geen eisen.
    De dynamiek was verrassend goed. Zowel dynamisch in volume als in crunch. Vanaf standje 12u op de volumeknop begon het erg lekker te klinken. Daaronder vond ik het een tikkie dof maar bleef het wel clean. Daarna trok ik 'm nog effe verder open en toen werd het echt feest. Van 12u tot 3u wordt het steeds harder én crunchier, waardoor spelen met de volumepot van de gitaar en switchen van pickup positie een feest wordt van lead, crunch en bijna-clean! Dik volume, ik kreeg het idee dat dit genoeg was om onversterkt een kleine kroeg te vullen. Helemaal voluit werd het een tikkie fuzzy. Lekkere sustain, maar voor rhythm minder fraai. De volume sweet spot van de amp ligt voor mij gebruik tussen 12u en 3u.
    Afijn, de échte test: repetitie! Ter referentie, we spelen pop/rock, hebben een gemiddeld grote oefenruimte en een normaal dynamische drummer. Maar ongeacht of we nou rustiger speelden of knalden: met volume op 12u was er méér dan genoeg volume en wat mij betreft precies de juiste hoeveelheid crunch. Met volume op gitaar iets terug clean, vol open een keurig bereik van clean met een randje tot lekkere crunch afhankelijk van de aanslag. Delays heb ik altijd vóór de amp staan en dat ging nog nét. Tuurlijk klinken die mooier over de AC30 maar goed: het kan! Reactie op boosts en drives was uitstekend, vulde ontzettend lekker aan. Deze amp reageert ontzettend lekker op een lichte overdrive of boost om naar leads te gaan.
    Zou je volume tekort komen met een hardere drummer heb je dus nog steeds over, maar dan wordt het niet meer clean. Maar goed, eerlijk gezegd snap ik nooit goed wat je in een band te zoeken hebt waar je een ontzettend hard meppende drummer hebt en jij als gitarist clean zou moeten zijn, maar dat ligt aan mij
    Voor optredens: ik gebruik een amp eignelijk alleen als monitor voor mezelf en gedeeltelijk de zaal in. Ik zal 't zeker nog wel een keer proberen, maar het lijkt mij geen probleem. Ik weet hoe de verhouding qua volumes is tussen optreden en repeteren en als ik er mee kan repeteren en iets over heb, dan kan ik er ook mee optreden.
    Andersom, de Class 5 voor thuis? Liever niet. Op lager volume heeft -ie wat weinig helderheid en op de volumes dat -ie lekker klinkt moet je wel hele erg goed geïsoleerd wonen. Geef mij maar transistor thuis, ik vind het wel best.

    Ook heb ik 'm nog even op mijn onvolprezen Vernet 2x12 met Celestion Heritage M20s gezet. Die is 8 ohm en de enige uitgang op de combo is 16 ohm. Het naar beneden mismatchen is door de ontwerper goedgekeurd, dus vooruit maar. Het volume daalde een fractie, maar de dynamiek zakte echt wel wat in. Wel iets meer chunk natuurlijk en een overall iets meer uitgebalanceerde sound, maar zo ga ik 'm niet gebruiken. Die dynamiek is juist zo lekker!
    Kortom, ik ben eindelijk zélf eens blij met een Marshall die me precies de sound geeft die ik mooi vind.
    Tot besluit de verplichte pica met de tot nu toe enige gebruikte gitaar (de rest komt later aan de beurt). Hoe kan het ook anders...

    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  2. #2

    Standaard

    Mooi, gefeliciteerd! Ook precies mijn ervaringen met de class 5, heerlijk dynamische ampje voor classic rock. Op hoge gainsettings is ie inderdaad nogal schreeuwerig, wat vermoedelijk door de kleine speaker komt. Bij kleine kroegoptredes gaat ie nu standaard mee, mic ervoor en gaan. Heb er een uit de eerste serie, maar geen rateltoestanden gehad. Het cabinet lijkt dan ook goed in elkaar te zitten. Het chassis is wel echt fragiel, dus voorzichtig met een eventuele buizenwissel (heb er tung sol preampbuizen en een ehx el84 ingezet, wat hem iets opener en relaxter van geluid maakt)

    Heb hem ook over een 2x12 geprobeerd (Carvin 212E cab, ook op 8 ohm) en was er ook niet kapot van. 4x12 schijnt het geweldig te doen, maar die heb ik niet tot m'n beschikking. Veel plezier met het ding!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2007
    Locatie
    Lelystad
    Berichten
    1.441

    Standaard

    Gefeliciteerd met deze Marshall!!! Wat een mooi ding zeg inderdaad. Zit zelf nog te kijken naar een 2e kleine combo ter aanvulling van mijn cleane Tone King, voor de Britse crunch.

    Wat was er mis met de 1974?

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Music

    Die was gewoon niet bijzonder. Was een Ceriatone geloof ik. Normal channel kon eigenlijk net niet ver genoeg open om te rocken en het TMB channel met mastervolume vond ik uitermate saai.

    In deze zitten nu JJs over de hele linie, ik ga er nog wel wat mooi pre amp spul in zetten later.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 maart 2003
    Locatie
    Fryslân
    Berichten
    6.987

    Standaard

    Mooi mitch! Classy pic ook
    "Ik ben nou eenmaal dol op ouwe troep, ik ben gitarist...."

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 oktober 2007
    Locatie
    Een LP loopt je van de strat.
    Berichten
    17.231
    Blog Entries
    4

    Standaard

    Wat een mooie les paul blijft dat toch!







    Dat is natuurlijk een flauwe grap als je een heel verhaal neerplempt over een tof 5wattertje dat zo goed bevalt. Zo te lezen doet hij goed z'n best en zou ook ik het wel een leuk ding vinden. Heul veul plezier d'r met Mitch

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Hey Mitch,

    Die ziet er lekker uit! Klinkt interessant genoeg om hem eens uit te proberen.

    Gefeliciteerd!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2007
    Locatie
    De Koekstad
    Berichten
    10.352

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Wat een mooie les paul blijft dat toch!
    Dat wilde ik dus ook zeggen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Dat is natuurlijk een flauwe grap als je een heel verhaal neerplempt over een tof 5wattertje dat zo goed bevalt. Zo te lezen doet hij goed z'n best en zou ook ik het wel een leuk ding vinden. Heul veul plezier d'r met Mitch
    Hier was ik te lui voor geweest, maar quoten is een stuk makkelijker.
    Helemaal mee eens dus. Gefeliciteerd Mitch!

  9. #9

    Standaard

    Ziet er goed uit, maar ik blijf het moeilijk te geloven dat een 5 watt-er zo goed kan zijn en zelfs voor gigs zou kunnen dienen. Maar je hebt me wel erg nieuwsgierig gemaakt, neem maar mee de volgende minimeet

  10. #10
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Music

    't Is echt zo! Ik ken onze ruimte goed en ik weet dat als de amp daar volume over heeft, dan is het ook zat voor optredens. We hebben best een goede balans in de band qua volumes en als -ie het in onze ruimte goed doet... dan komt het buiten ook goed.
    Ik las in verschillende threads heel veel verschillende verhalen en meningen. Degenen die 'm weer hadden verkocht omdat -ie te licht zou zijn, waren bijna altijd types die ook zeiden gewoon een 100W bak met een 4x12 eronder nodig te hebben omdat ze anders niet te horen waren. Toen begon ik al te vermoeden dat 't wel goed zou komen Het is gewoon niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Epi Valve Jr of een Blèghstar HT5. Of voor jou owat dichter bij huis: ik denk dat -ie qua uiteindelijk volume op hetzelfde niveau eindigt als de Studiocage, maar is al eerder crunchy.
    Het is met de LP sowieso crunch all the way, maar daar speel ik toch bijna altijd mee. Kan ik misschien de Jazzmaster weer wat vaker gebruiken, die is wat cleaner. Hoe dan ook: ik ga eerst eens de andere gitaren proberen ermee en zal ''m later een keer meenemen naar een gig en uiteraard aan de tand laten voelen op een mini meet

    Oh en bedankt voor de quote van mac Henri, die witte letters had ik effe gemist!
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top