Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 april 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    181

    Standaard Brom met single coil

    Hoi allemaal,

    Voor dat iedereen denkt, weer zo'n brom topic...

    Laat me het even uitleggen: ik heb twee sc gitaren (Dit zijn allebei standaard usa fenders) die brommen bij gebruik van od of distortion. Tenminste dan valt het op. Het komt overduidelijk uit de gitaren, want volume dicht is weg, en in geval van m'n strat, tussenstandjes ook ok.

    Heb ook een strat met humbuckers en die bromt bijna niet, en een strat met evans pickups (weet eigenlijk niet of die sc of hb zijn, klinken een beetje tussen sc en hb in) en die is zo stil als een muis...
    Dit geheel heb ik alleen met een Johnson J station geconstateerd, maar met een versterker is het niet veel anders.

    Moet ik dan een noise gate gaan gebruiken, of de gitaren gaan afschermen met koperfolie?
    Dat laatste schijnt van invloed te zijn op het geluid, eerste volgens zeggen soms ook...
    Een overdrive is een kastje waar het geluid harder uitvlucht dan het erin gaat...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Single coil = brom. Makkelijkste is om zoveel mogelijk afstand te nemen van de veroorzaker (monitor, versterker, alles met een trafo, enz.)

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    "hum"-buckers zijn ontworpen om de 'hum' van single coils tegen te gaan.

    M.a.w. het is normaal dat singlecoils lawaai maken

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    daarom werd de humbucker uitgevonden ja

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 april 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    181

    Standaard

    Ja, ik weet het ;-)
    Single coils zijn gemaakt om als een scherp mes door de mix te gaan...
    thuis heb ik niet veel grip op allerlei brommende zaken (ons huis heeft op de bovenverdieping een houten scheiding tussen onze zolder en die van de buren, waar waarschijnlijk een klokradio staat oid) en ik wil nog even een keer rondkruipen om te achterhalen of er ergens nog een adapter ligt...

    Tijdens repetities valt het vooral op als ik niet speel (tussen de nummers) of staccato speel. Zou een noise gate dat kunnen verbeteren, of moet ik gewoon minder gain gebruiken?
    Een overdrive is een kastje waar het geluid harder uitvlucht dan het erin gaat...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik vind een noisegate eigenlijk alleen geschikt voor tussen de nummers en dus draai ik aan het eind van een nummer mijn volume dicht en heb ik hem niet nodig.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ErikM Bekijk bericht
    Ja, ik weet het ;-)
    Single coils zijn gemaakt om als een scherp mes door de mix te gaan...
    thuis heb ik niet veel grip op allerlei brommende zaken (ons huis heeft op de bovenverdieping een houten scheiding tussen onze zolder en die van de buren, waar waarschijnlijk een klokradio staat oid) en ik wil nog even een keer rondkruipen om te achterhalen of er ergens nog een adapter ligt...

    Tijdens repetities valt het vooral op als ik niet speel (tussen de nummers) of staccato speel. Zou een noise gate dat kunnen verbeteren, of moet ik gewoon minder gain gebruiken?
    Ik denk niet dat er ook maar iemand is die in een live situatie zich gaat storen aan wat singel coil brom. Zo erg is dat nou ook weer niet.

    Een noise gate zou ik niet gaan gebruiken (Of je wil echt heel strakke metal gaan spelen of zo).
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 april 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    181

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    Ik denk niet dat er ook maar iemand is die in een live situatie zich gaat storen aan wat singel coil brom. Zo erg is dat nou ook weer niet.

    Een noise gate zou ik niet gaan gebruiken (Of je wil echt heel strakke metal gaan spelen of zo).
    Strakke metal? Hmm nee, meer vuige rocksoulfunkpop. GAS aanval is voorlopig weer over, eerst eens kijken of het inderdaad meevalt...
    Een overdrive is een kastje waar het geluid harder uitvlucht dan het erin gaat...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Single coil = brom. (...)
    +1. Dat moet je gewoon op de koop toenemen. Het shielden van je slagplaat kan helpen. Of speciale single coils die geen brom geven. Maar.... Wie wil nou niet de authentieke Fender brom? :-)
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  10. #10

    Standaard

    Je gitaar afschermen is eenvoudig zelf te doen en scheelt erg veel. Verder wellicht wat minder gain en een klein beetje acceptatie.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top