Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 december 2010
    Locatie
    Oost-Vlaanderen, België
    Berichten
    269

    Standaard Beginnerset van ong. 700 euro

    Dag allemaal

    Ik ben totaal nieuw in dit subforum van gitaarnet, ik speel zelf al een tijdje gitaar. Nu ben ik van plan om ook te beginnen bassen (niet overschakelen, maar extra erbij).

    Ik ken echter zeer weinig van basgear, wat te vermijden, wat zijn de hidden gems, enz...

    Mijn muziekstijl is zeer breed genomen Rock: AC/DC, Foo Fighters, Metallica, Triggerfinger, Led Zeppelin (al denk ik niet ooit aan de enkels van JPJ te raken ), Black Sabbath, etc...

    Voor deze soort muziek dacht ik dat een 4 snarige bas wel zou volstaan? Aangezien Metallica zowat het verste is dat ik ga dacht ik dat ik daar wel goed mee zit, of ben ik hier mis?

    Qua versterker heb ik al helemaal geen idee wat goed is en wat minder. Ik zou wel graag iets krachtig genoeg hebben om mee te kunnen op repetities binnen dat genre, naar wat voor wattage kijk ik dan?

    Ik zou het liefst tweedehands kopen, bijna al mijn gitaarmateriaal is dat ook en daar heb ik alleen nog maar goede ervaringen mee.

    Als laatste vraag, is mijn budget ook reëel om zoiets mee te realiseren, ik stel nu wel een budget voorop zonder enige echte kennis van het materiaal, dus het kan zijn dat ik de bal volledig missla

  2. #2

    Standaard

    He hallo,

    Ik speel nu anderhalf jaar bas en had in het begin net zo'n vragen als jij.

    Ten eerste is 700 euro ruim voldoende voor je eerste basgear.

    Ten tweede is 2ehands gear aan te bevelen. Qua versterkers nog meer dan basgitaren. Ik koop en (verkoop) veel via forums en marktplaats, en je kunt zo vaak veel meer bang for the buck kopen dan nieuw. Voor dat geld koop je nieuw vaak maar laag kwalitatieve versterkers, die hun werk in principe wel doen, maar kwalitatief vaak ondermaats zijn. Als je metal gaat spelen (vaak met een extra B snaar) gaat het vaak al helemaal fout omdat die goedkope versterkers geen raad met deze frequenties weten of simpelweg niet de power hebben om dit goed te laten klinken.

    Voor dit geld zijn er peavey / hartke / trace elliot combo's te koop die hier hun hand niet voor omdraaien. Wel 2ehands, maar de kans dat deze (vooral peavey en trace) kapot gaan is zeer summier. Ze zijn nog gebouwd in tijden waar kwaliteit hoger in het vaandel stond dat budget, en dat merk je. Ook in het gewicht!

    Populaire basmodellen zijn natuurlijk de Fender Precision en Jazz basses. Ook het B-merk (en dat klinkt veel negatiever dan dat het in werkelijkheid is) Squier maakt deze modellen in verschillende prijsklassen. Kijk dan naar de Vintage Modified serie (280-320 euro) en de Classic Vibe serie (350 euro) voor de relatief beste kwaliteit modellen. Deze bassen kunnen flink rocken, naar mijn mening duwt een precision bass net wat lekkerder door in flinke rock, maar dat is puur mijn eigen mening waarin andere zich misschien totaal niet kunnen vinden. Een jazzbass heeft 2 elementen en is op zijn beurt weer veelzijdiger. Als je ze beiden probeert, weet je meteen welke je voorkeur geniet.

    Verdere populaire beginnermerken zijn Epiphone, Cort, Ibanez, Yamaha, en nog vele andere. Overigens is advies van andere altijd leuk om je in een goede richting te duwen, maar het belangrijkste advies is; ga uitproberen en pak wat je zelf het beste vind klinken. Binnen je budget. In een wereld waar smaken en meningen zo erg verschillen is de grens tussen goed en slecht vaak erg grijs!

    Vermijd overigens merken (zowel bass als versterker) zoals Stagg, Behringer / Bugera, Hudson, Rockson, etc. Wellicht beledig ik nu mensen die heel tevreden zijn met hun spullen! dit is zeker niet de bedoeling, maar ik ken genoeg mensen al snel onoplosbare problemen kregen met boven genoemde merken. Heb je iets gezien wat je wel wat lijkt, of waarover je twijfeld? Post het op een forum en google eens naar reviews. Ook veel engelstalige sites zijn erg handig. Iets is snel gekocht maar kan lijden tot frustratie / tegenvallende ervaring en je zou het bijltje er te snel bij kunnen neergooien.

    Als je wilt repeteren met een band, is 100 watt rms toch vaak een minimum, ikzelf heb ervaren liever meer. Wil je harder, geld overigens de regel; beter meer speakeroppervlak dan meer watts. Een oude 150w peavey versterker met een 4 x 10" kast eronder gaan stukken harder dan een enkel 10" 300 watt combo. Ikzelf heb een Trace Elliot combo van 150watt voor repetities (gekocht voor 250 euro [spam] staat overigens te koop [/spam]) en dat is een serieuze versterker die ook de lage frequenties goed kan verwerken (ik spreek over een Drop D, een lage B heb ik er zelf nooit over gespeeld). Nogmaals, qua versterking is er naar mijn mening veel meer kwaliteit te halen 2ehands dan nieuw (met natuurlijk hetzelfde budget)
    Daarop aangekomen, heb je net als bij gitaar combo's en losse top/cabinetten. Er zijn vaak mooie deals te sluiten met bijvoorbeeld oude peaveys, waardoor je al voor 250 euro of minder een top+cabinet op de kop kan tikken. Wil je nieuw kopen, kom je met 700 euro totaalbudget automatisch uit bij een combo. Ook tweedehands worden deze veel aangeboden.

    De speakers van een comboversterker of cabinet bepalen ook voor een gedeelte je geluid. 10 inchers zijn direct, gedefinieerd maar missen vaak het diepe laag. 15 inchers hebben bakken laag, maar zijn minder 'strak', komt pas tot zijn recht op een aantal meters afstand en is meer geschikt voor de donkere baslijnen van blues, oude rock, etc etc.
    12 inchers combineren naar mijn mening het best van beide werelden, maar die kom je, relatief, wat minder tegen.
    De beste optie voor mij PERSOONLIJK zijn meerdere 10 inchers. Je hebt dan nog steeds de 'strakke' eigenschap, en doordat je met meerdere woofers het totaal aan speakeroppervlak vergroot kom je ook niet te kort in het laag!. Ik heb tevens een comboversterker met 2 10 inchers erin, en die doet qua laag niet onder voor de 15 incher.
    Ook hier wederom een kwestie van persoonlijk smaak; probeer alle opties binnen je budget voor je iets koopt.

    Ik speel zelf geen metal maar heb wel vernomen dat een B-snaar daar toch vaak bij gebruikt wordt, en je dus uitkomt op een 5 snarige bass. Maar dat moet je voor de zekerheid aan iemand anders vragen.

    Succes met je keuze, als je nog vragen hebt, probeer ik ze graag te beantwoorden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 december 2010
    Locatie
    Oost-Vlaanderen, België
    Berichten
    269

    Standaard

    Wow, een ZEER uitgebreide post Bedankt!

    Ik heb nu al van een paar mensen vernomen dat een precision bas waarschijnlijk meer in mijn richting zal liggen, al zal ik dat natuurlijk zelf nog wel uitzoeken

    PS: je hebt binnenkort een pm

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Trace Elliot was toch begin jaren 80 helemaal da bomb? Met die kleurtjes van zwart met gifgroen? Wat is er toch met dat merk gebeurd?

    Verder wou ik alleen even melden dat Yamaha een zeer goede reputatie heeft (voor muziek gear in het algemeen en voor bassen in het bijzonder).
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    Verder wou ik alleen even melden dat Yamaha een zeer goede reputatie heeft (voor muziek gear in het algemeen en voor bassen in het bijzonder).
    +1
    Ben zelf ooit begonnen op een RBX-350 die uiterlijk nog het meeste weg heeft van de huidige RBX-170 hier:



    Omgerekend van guldens zou die RBX-350 ongeveer 320 Euro hebben gekost en voor dat geld was het een kwalitatief goede bas.

    Speel overigens nog steeds op een budget Yamaha, maar dan een fretless
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 december 2010
    Locatie
    Ternat (BE)
    Berichten
    212

    Standaard

    Super, een topic waarin ik me kan uitleven
    Een Fender MiM/Squier P bass met misschien extra Jazz pick-up en een goeie combo en je kan nog geld over hebben

  7. #7

    Standaard

    Nu we het toch over Yamaha hebben, kan ik de BB414 van harte aanbevelen. Zeer veelzijdig met zowel een J als een P achtig element.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 december 2010
    Locatie
    Oost-Vlaanderen, België
    Berichten
    269

    Standaard

    Om hier nog even op terug te komen, misschien dat iemand er ooit nog wat aan heeft.

    Uiteindelijk ben ik op een nieuwe Fender MiM precision bass en een tweedehandse Ampeg B-100R. In totaal 629 euro ( +40 euro van Fender rebate, + 50 euro omdat ik een bon van 200 euro bij key music kon overkopen voor 150 euro), dus normaal kom je dan op 719 euro.


  9. #9

    Standaard

    Dat is wel effe wat meer dan een beginnersset!
    Die Ampeg fliptop is een heel goeie amp.
    En die als je het op die P niet kan, kun je het op geen een bas.

    Prima set. Doen!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Basvarken Bekijk bericht
    Dat is wel effe wat meer dan een beginnersset!
    Die Ampeg fliptop is een heel goeie amp.
    En die als je het op die P niet kan, kun je het op geen een bas.

    Prima set. Doen!
    het is geen fliptop

    wel een mooie set om te beginnen, ik wou dat ik zoiets had toen ik begon
    no life without music

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top