Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Topkam

  1. #1

    Standaard Topkam

    Hallo,

    Ik heb mijn gitaar 2dehands gekocht en ik neem mij te herinneren dat de vorige eigenaar de gitaar heeft laten afstellen. Maar toen ik op de site terechtkwam van http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afs...Zelf_afstellen
    kwam ik tot het besluit dat er toch wel enkele mankementen waren aan de gitaar. Op de site vermeldt men dat de topkam symmetrisch moet zijn . Maar als ik kijk naar mijn topkam (plastiek) zie ik dat de dikke E snaar enorm hoger ligt dan de dunne E snaar. Mijn topkam is dus totaal niet symmetrisch.

    Is dit een ernstig probleem? Hoe kan dit verholpen worden? Is er een mogelijkheid om dit wat te verhelpen met de brug? ...?

    Mvg,
    Koen

  2. #2

    Standaard

    Topkam invijlen; de brug doet daar niets aan.

    Je hebt vijltjes van de juiste breedtes nodig (of een set voelermaten met tandjes).
    Ik druk een snaar in net voorbij de tweede fret; hij moet dan de eerste fret net niet raken.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juni 2006
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koen489 Bekijk bericht
    als ik kijk naar mijn topkam (plastiek) zie ik dat de dikke E snaar enorm hoger ligt dan de dunne E snaar....

    ...Op de site vermeldt men dat de topkam symmetrisch moet zijn
    De belangrijkste vraag: Speelt je gitaar lekker, zijn de eerste 5 frets goed bespeelbaar, is een lage F op de eerste fret redelijk toonvast ? Zo ja, dan is er niets aan de hand en hoef je niets te doen.

    Je lage E is ook 5x dikker dan je hoge E, en heeft dus veel meer bewegingsruimte nodig. Dus denk goed na voordat je er met vol enthousiasme een vijl doorheen ragt.

    Het is precies om die reden dat ik de eerste symmetrische topkam nog moet tegenkomen. Ik heb dat woord ook niet gevonden op de site van Hofstee, ook met ctrl + F kon ik geen woord vinden met de lettercombinatie "sym"
    Laatst gewijzigd door Bijl; 3 januari 2012 om 15:59
    ESP Ultratone SL7, Ibanez Universe, Schecter Avenger A7, A7, A-7+, VHT/Fryette Sig:X

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2011
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Omdat de dikke E-snaar veel dikker is, ligt hij gemiddeld hoger dan de dunne snaar, terwijl de onderkant van de snaar (die het fretboard en frets raakt) wel gelijk is. Hij lijkt dus hoger te liggen, terwijl de afstand onderkant snaar - fret gelijk is.

    We kunnen vanachter onze computer niet zien hoe veel hoger jou dikke E snaar ligt dus we kunnen ook geen perfect antwoord geven. Misschien zitten er dikkere snaren op dan waar de gitaar voor afgesteld is, het wil dan nog wel eens voorkomen dat de E snaar op het gootje ligt inplaats van er in. Als er geen problemen zijn met het stemmen van de gitaar, en als je er geen last van hebt met het spelen, zou ik het mooi laten zoals het is.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Je hebt vijltjes van de juiste breedtes nodig (of een set voelermaten met tandjes).
    Ik heb laatst een benen topkam ingevijld met zo'n 3-hoekig sleutelvijltje van de Praxis. Ging boven verwachting goed! Ik heb eerst de sloten op diepte gevijld en daarna bovenste laag eraf gehaald omdat de sloten te diep waren.

    Zou het zo weer doen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Je dikke 'E' ligt altijd hoger dan de dunne 'e', omdat die een grotere beweging maakt als je die aanslaat.
    Het idee om de topkam af te stellen met een capo op de 3e fret vind ik niet goed, er is te weinig controle over die korte afstand. Je zit algauw veel te ver.


    Ik zorg altijd eerst voor een perfecte kromming in de hals.
    Daarna met capo op 1 de brug op hoogte stellen.
    En dan terug met de snaren los de topkam invijlen.
    van 0,25 mm aan de 'e' op de eerste fret. Tot o,4o aan de 'E' op de eerste fret.



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  7. #7

    Standaard

    Ik ben inderdaad ook al eens te ver gegaan.
    Maar ik doe het nog steeds op dezelfde manier , met voor mij heel bevredigend resultaat. Op een gegeven moment leer je wel dat je moet oppassen. Toch?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top