Het nieuwe bouwproject moet toch maar een keer van start, als is het voorlopig dan alleen op papier. Mijn bouwhok is te koud en te vochtig om daar nu, met goed fatsoen, iets te gaan bouwen. De plannen liggen echter wel klaar.

Op de gitaarbouwersmeeting 2011 heeft Cocobolo voor mij een set (schitterend afgewerkte) mallen voor een Thinline Tele meegenomen.



Het is de bedoeling om twee identieke thinlines te bouwen. Eén voor m'n oudste zoon en één voor mezelf. Volgens mij kun je, ook qua instelling van machines etc, veel sneller twee tegelijk bouwen dan één voor één.

De specificaties v.w.b. het houtwerk zullen zijn:
Totale dikte 1.75 inch = 44.45 mm
Body dikte 1.5 inch = 38.10 mm
Top dikte 0.25 inch = 6.35 mm

De achterkant van de body wordt als volgt opgebouwd uit Braziliaans Tatajuba (gekocht op een veiling) en Padouk:
115 mm T, 5 mm P, 10 mm T, 5 mm P, 70 mm T, 5 mm P, 10 mm T, 5 mm P, 115 mm T.
Zo kom ik uit op een totale breedte van de bodyblank van 340 mm (benodigd is 325 mm).

Even een voorbeeld van de Tatajuba:



De achterkant zou er dan, met een beetje fantasie, zo uit komen te zien



De top wordt ge-bookmatched padouk. Hiervan heb ik nog een aantal mooie stukken liggen:



De nek wordt gelamineerd uit esdoorn (heb ik ook nog liggen) en twee dunne streepjes padouk. Het fretboard ben ik nog niet helemaal uit. Wengé heb ik nog in voorraad, maar misschien dat ik nog kies voor ebben of palissander (misschien wel ipé).

Ik heb een beetje gespeeld met Kisekae. Ben er niet zo bedreven in, maar de thinlines zouden er dus ongeveer zo uit moeten komen te zien. Ik twijfel nog over de kleur van de slagplaat (van boven naar beneden: zwart, pearl, turtoise en wit). Op dit moment heb ik een lichte voorkeur voor de bovenste (zwart).