Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 31 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 308

Discussie: Thinline Tele Twins

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard Thinline Tele Twins

    Het nieuwe bouwproject moet toch maar een keer van start, als is het voorlopig dan alleen op papier. Mijn bouwhok is te koud en te vochtig om daar nu, met goed fatsoen, iets te gaan bouwen. De plannen liggen echter wel klaar.

    Op de gitaarbouwersmeeting 2011 heeft Cocobolo voor mij een set (schitterend afgewerkte) mallen voor een Thinline Tele meegenomen.



    Het is de bedoeling om twee identieke thinlines te bouwen. Eén voor m'n oudste zoon en één voor mezelf. Volgens mij kun je, ook qua instelling van machines etc, veel sneller twee tegelijk bouwen dan één voor één.

    De specificaties v.w.b. het houtwerk zullen zijn:
    Totale dikte 1.75 inch = 44.45 mm
    Body dikte 1.5 inch = 38.10 mm
    Top dikte 0.25 inch = 6.35 mm

    De achterkant van de body wordt als volgt opgebouwd uit Braziliaans Tatajuba (gekocht op een veiling) en Padouk:
    115 mm T, 5 mm P, 10 mm T, 5 mm P, 70 mm T, 5 mm P, 10 mm T, 5 mm P, 115 mm T.
    Zo kom ik uit op een totale breedte van de bodyblank van 340 mm (benodigd is 325 mm).

    Even een voorbeeld van de Tatajuba:



    De achterkant zou er dan, met een beetje fantasie, zo uit komen te zien



    De top wordt ge-bookmatched padouk. Hiervan heb ik nog een aantal mooie stukken liggen:



    De nek wordt gelamineerd uit esdoorn (heb ik ook nog liggen) en twee dunne streepjes padouk. Het fretboard ben ik nog niet helemaal uit. Wengé heb ik nog in voorraad, maar misschien dat ik nog kies voor ebben of palissander (misschien wel ipé).

    Ik heb een beetje gespeeld met Kisekae. Ben er niet zo bedreven in, maar de thinlines zouden er dus ongeveer zo uit moeten komen te zien. Ik twijfel nog over de kleur van de slagplaat (van boven naar beneden: zwart, pearl, turtoise en wit). Op dit moment heb ik een lichte voorkeur voor de bovenste (zwart).

    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard vervolg .....

    De hardware wordt in ieder geval verchroomd. Voor de brug en de tuners heb ik nog geen definitieve keuze gemaakt. Waarschijnlijk wordt de brug één van deze twee:





    En de tuners worden locking tuners. Weer de keuze uit deze (?):





    Elementen heb ik nog niet over nagedacht. Vind dit setje van Guitar Fetish wel leuk:




    Dus, de plannen zijn klaar. Het meeste hout is in voorraad. Nu is het wachten op beter weer om goed te kunnen starten. Ik kan in ieder geval alvast wat hout op maat gaan zagen maar het lijmen moet nog even wachten. Ik hoop in ieder geval om beide gitaren klaar te hebben vóór de gitaarbouwersmeeting in 2012
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2010
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    501

    Standaard

    Een Thinline wil ik ook nog een keer maken. Ga hem zeker volgen, trouwens mijn elementen en tuners komen ook bij Guitar Fetish vandaan. De tweede tuners foto zijn degene die ik op m'n Rickenbender heb zitten. Bevallen goed en niet duur. Jammer dat je nog niet kan beginnen, heb zelf een verwarmde garage maar die staat op dit moment bommetje vol. Iemand nog interesse in een mechanische flipperkast?
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2006
    Locatie
    NB
    Berichten
    1.285

    Standaard

    Ik zou voor de bovenste brug gaan. De vintage style met 6 zadels één keer geprobeerd, maar ik vond niks. Moet ik er wel bij vermelden dat ik de brug als top-loader gebruikte. Daardoor maakte de snaren een andere hoek dan wanneer ze door de body gaan. Door de geringere spanning die je dan op de zadels hebt, liepen bij mij de stelschroefjes constant los (verholpen met een drupje Loc-tide). Ook waren de veertjes voor de spanning in de lengte richting eigenlijk te slap/te kort, waardoor de zadels wel eens naar achteren wilden verschuiven.

    Heeft verder niets met de brug te maken, maar kijk eens hoe de E en D over de zadels lopen

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickenbender Bekijk bericht
    De tweede tuners foto zijn degene die ik op m'n Rickenbender heb zitten. Bevallen goed en niet duur.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spirit Bekijk bericht
    Ik zou voor de bovenste brug gaan. De vintage style met 6 zadels één keer geprobeerd, maar ik vond niks. Moet ik er wel bij vermelden dat ik de brug als top-loader gebruikte.
    Kijk, da's mooi: Praktijkervaringen! Thanks. Blij dat die tuners goed bevallen en die andere brug leek mij, qua zadels, ook al beter. Jammer dat hij niet met opstaande zijranden is.

    Ik ben steeds weer verbaasd over de prijzen van Guitar Fetish. Het scheelt toch een behoorlijk stuk met veel andere leveranciers.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickenbender Bekijk bericht
    Jammer dat je nog niet kan beginnen, heb zelf een verwarmde garage maar die staat op dit moment bommetje vol.
    Mijn hok is niet verwarmd. Als ik er al een (hout)kachel in zou zetten ben ik gelijk bezig om de hele wereld te verwarmen denk ik
    Ik kan in ieder geval wel wat hout zagen en (misschien) in huis wat gaan verlijmen maar het echte werk moet toch wachten tot het voorjaar.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spirit Bekijk bericht
    Heeft verder niets met de brug te maken, maar kijk eens hoe de E en D over de zadels lopen
    Dat was mij nog niet opgevallen. 't Is in ieder geval geen goede reclame voor dat type brug
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Ik ben steeds weer verbaasd over de prijzen van Guitar Fetish. Het scheelt toch een behoorlijk stuk met veel andere leveranciers.
    Dat merk je dus ook terug in de kwaliteit....

    Tof project! Thinline teles zijn sexy!
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lexvandoef Bekijk bericht
    Dat merk je dus ook terug in de kwaliteit....
    Voor zover ik weet heeft GFS toch een behoorlijk goede reputatie qua kwaliteit en service (?)
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    wat je bestelt komt snel binnen maar die ene ervaring die ik er zelf mee heb vond ik het blikken speelgoed vergeleken bij the real thing.

    verder heb ik hier een keer jasper. met zijn london city gehoord met gfs er in en dat klonk prima.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Ik zal niet ontkennen dat er kwaliteitsverschillen kunnen bestaan tussen verschillende merken.
    Aan de andere kant denk ik dat de marketingmensen van bedrijven als Wilkinson, Grover etc. hun gewicht in goud waard zijn omdat ze erin zijn geslaagd om "ons" te doen geloven dat duurder synoniem is aan beter. En ik loop al te lang mee om dat klakkeloos aan te nemen.

    Mijn vrouw kwam met een leuk voorbeeld. Kort voor kerst was ze op de markt en ze wou een paar kerststerren (zo'n plant met rode bladeren) kopen. In dezelfde kraam stonden, met een meter tussenruimte, twee bakken met deze planten. Bij de ene bak stond een prijs van 3 euro per stuk en bij de andere een prijs van 1 euro per stuk. Ze zag eigenlijk geen verschillen tussen beide soorten en dus vroeg ze de marktkoopman waar het verschil in zat.

    Het antwoord was episch. De man zei: "Er zit geen verschil in. Het zijn dezelfde planten alleen zijn er mensen die denken dat je voor 1 euro nooit een goede plant kunt krijgen. Dus die verkoop ik dan één van 3 euro".
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    tja, zo heb ik in mijn commycaster een merkloos neckpupje van ebay voor nog geen 10 euro, iets meer dan 7 geloof ik inc shipping en daar is helemaal niets mis mee.

    tot ik het vergelijk met een echte tele met een echte neckpup?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top