Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 9 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 83
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    De body is meestal niet het probleem bij het bouwen van een gitaar. Ik heb ervaren dat de meeste uurtjes van je bouw wel degelijk in de hals en het lakwerk gaan zitten. Hals vormen, fretboard zagen, radius schuren, fretten, bevelen, vlakken, polijsten. En het lakwerk duurt gewoon lang omdat je laagje voor laagje moet werken, weer schuren, weer lagen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #22
    Junior Member
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    24

    Standaard

    ik zit in de 6e van het VWO, ben nu ook bezig met mijn profielwerkstuk. ik wilde ook iets met gitaren doen, maar ik wist niet bij welk vak ik iets daarmee zou kunnen doen. Voor welk vak doe jij het dan?

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door r3ubu3r Bekijk bericht
    ik zit in de 6e van het VWO, ben nu ook bezig met mijn profielwerkstuk. ik wilde ook iets met gitaren doen, maar ik wist niet bij welk vak ik iets daarmee zou kunnen doen. Voor welk vak doe jij het dan?
    Natuurkunde?

    Trillingen, magnetische velden, electronenstromen....

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Natuurkunde?

    Trillingen, magnetische velden, electronenstromen....
    Jawel!
    Als je je alleen al afvraagt hoe elektromagnetische inductie mogelijk is (dat overkwam mij) zit je voor je het weet in de kwantummechanica. Een trillende snaar, een spoel en een magneet, daarvoor schrijf je zo een heel boek vol; en nog kun je van de honger naar kennis niet slapen (ook dat overkwam mij).
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #25

    Standaard I'm back!

    Hallo jongens,

    Ik ben een tijdje afwezig geweest door familie omstandigheden, excuses hiervoor. Ik ben ondertussen wel door gegaan met de bouw van mijn gitaar. Ik heb tot begin april de tijd met bouwen, mijn verslag moet 16 maart ingeleverd zijn.
    De hoofdvraag voor mijn profielwerkstuk is: Hoe is de elektrische gitaar ontwikkeld en welke ontwikkelingen heeft de gitaar tot op heden doorgemaakt? Ik doe het bij het vak geschiedenis.
    Hieronder enkele foto’s van het bouwproces tot nu toe:

    Body verlijmd en uitgezaagd


    Headstock en hals vorm gegeven


    Uitsparingen van hals en elementen met de beitel gemaakt


    Hals en body in elkaar (nog niet vast hoor!)


    Tuners in headstock gemonteerd


    Totaal plaatje zoals de gitaar er vandaag uitziet


    De brug is nog niet binnen, ik wilde er eentje met goudlak. De zwarte plastic plaatjes van de elementen wil ik van een mooie donkere kleur hout maken als ik tijd heb. De volume- en toneknoppen zitten nog niet vast, de gaten zijn wel al geboord en de hals is ook nog niet gemonteerd. Dat werkt wat makkelijker.

    Ik ga deze week verder met de uitsparing voor de elektronica en misschien de fretten inzagen. Vrijdag vertrek ik naar de sneeuw om een weekendje te snowboarden, dus het zal wel weer even duren voordat ik weer een vooruitgang heb geboekt die het waardig is om te posten.

    Blijf ondertussen lekker kletsen, vanaf nu ga ik weer volle bak aan de slag!


    Groetjes,

    Damiano
    Laatst gewijzigd door damiano; 5 februari 2012 om 19:58 Reden: Datum veranderd
    Er zijn vele manieren om de gitaar te bespelen, er is echter maar één goede manier!

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2006
    Locatie
    NB
    Berichten
    1.285

    Standaard

    Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit
    Alleen is je neckpocket niet wat te diep?, het lijkt nu alsof de bovenkant van je fretboard gelijk ligt met de boven kant van de body.

  7. #27

    Standaard

    Ik zie op de foto dat dat inderdaad zo lijkt maar hij steekt nog 7 mm boven de body uit. Ik wil hem op 5 mm hebben maar ik heb voor de zekerheid nog even 2mm overgelaten. Ik heb even een foto voor je gemaakt:

    Er zijn vele manieren om de gitaar te bespelen, er is echter maar één goede manier!

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2006
    Locatie
    NB
    Berichten
    1.285

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door damiano Bekijk bericht
    Ik zie op de foto dat dat inderdaad zo lijkt maar hij steekt nog 7 mm boven de body uit. Ik wil hem op 5 mm hebben maar ik heb voor de zekerheid nog even 2mm overgelaten. Ik heb even een foto voor je gemaakt:
    Oké, op de foto leek het er inderdaad anders uit te zien. Nogmaals, mooi werk

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Mooi werk! Als dit een eerste is buig ik in diep respect voor zo'n nette bouw. Keep up the good work!
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  10. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door damiano Bekijk bericht
    De hoofdvraag voor mijn profielwerkstuk is: Hoe is de elektrische gitaar ontwikkeld en welke ontwikkelingen heeft de gitaar tot op heden doorgemaakt? Ik doe het bij het vak geschiedenis.
    DAMM, ik zat aan het begin van het jaar heel erg te zwoegen op een onderwerp waarbij ik een gitaar kon maken maar had geen natuurkunde of muziek. Waarom kon ik hier niet op komen

    Naja nog veel plezier heb mijn verslag vandaag ingeleverd
    _________________________
    - VSP Les Paul
    - Jim Harley Stratocaster
    - Marshall MG100DFX

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top