Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 83
  1. #1

    Standaard Profielwerkstuk Havo: Mijn eerste gitaar

    Beste lezer,

    Het zal je niets verbazen maar ook ik ga een gitaar bouwen. Op school werd ik iets verbaasder aangekeken, maar dat is nu bij de meesten wat aan het bezinken. De leraar vond het meteen al een geweldig idee. Ik kreeg een 8.2 voor mijn voorbereiding, niet slecht.

    Ik kwam op het idee omdat ik op Google aan het zoeken was naar een interessant onderwerp voor mijn profielwerkstuk, een meesterstuk dat iedere Havocursist moet hebben gemaakt. Ik wilde het over de gitaar gaan houden omdat ik me daar erg in interesseer. Ik las dat een jongen een gitaar had gemaakt voor zijn profielwerkstuk en ik dacht dat kan ik ook!

    Dus daar sta ik dan met mijn stoere praatjes bij de Fijnhouthandel in Amsterdam. ‘’Ja doet u maar gewoon hout voor een gitaar.’’ Ik kwam terug met een stuk Esdoorn voor de hals, ik ben gek op Esdoorn halzen, en een stuk Elzenhout voor de body. Samen voor 36 euro, niet gek toch? En van die plank Esdoorn kan ik wel vier halzen maken. Voor het geval er iets mis gaat.

    Ik heb besloten om een PRS Custom te bouwen. Ik weet dat dit niet standaard hout is voor dit model maar het is wel makkelijk te bewerken, goedkoop en ziet er best goed uit. Ik wil een PRS omdat ik al een Telecaster en een Stratocaster heb.

    Ik ga proberen zoveel mogelijk met de hand te doen omdat ik dat zo geleerd heb. Ik heb op het Vmbo twee jaar de richting fijnhout gedaan. Alles met de handschaaf, handzaag en beitel. Alleen als het niet anders kan zal ik een frees gaan gebruiken of zelf machinaal laten bewerken.
    Ik hoop met veel geduld dit project tot een mooi einde te laten komen. De ‘inleverdatum’ staat op 16 maart 2012.

    Aan de slag dan maar!


    Groeten,

    Damiano
    Laatst gewijzigd door damiano; 22 december 2011 om 17:13

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2008
    Locatie
    Elburg
    Berichten
    390

    Standaard

    Hoi Damiano,

    Ik ben zelf een 6e jaars VWO leerling en ik ben nu bezig om voor mn pws aan gitaar te bouwen. Ik ben een Wolfgang aan het bouwen en deze is inmiddels af. Ik moet er wel zeggen dat ik al een half jaar bezig ben (vanaf maart 2011), dus ik vraag mij af of jij het voor maart gaat redden.

    Ik ben benieuwd naar je project! Als je vragen hebt moet je me mail een PM sturen.

    Grtz, Rik
    Kennis is spreken,
    wijsheid is luisteren.

    Rock on good people!

  3. #3

    Standaard

    Hoi Rik,

    Cool! Er zijn er dus nog veel meer.
    Ik heb een strakke planning en wil eigenlijk al klaar zijn voordat ik op wintersport ga in de voorjaarsvakantie. Ik heb nu lekker twee weken kerstvakantie dus ik hoop een goed begin te maken.

    Bedankt!
    Laatst gewijzigd door damiano; 22 december 2011 om 17:14

  4. #4

    Standaard


    Links Esdoorn voor de hals en rechts Elzen voor de body
    Er zijn vele manieren om de gitaar te bespelen, er is echter maar één goede manier!

  5. #5

    Standaard

    Succes met bouwen.
    Als ik de topics van sommige zelfbouwers er op na sla zul je in 3 maanden echt flink aan de slag moeten.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Succes met je bouw!
    Goeie houtkeuze
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  7. #7

    Standaard

    Ik heb weekend van vrijdag t/m maandag, misschien helpt dat een beetje aan extra tijd. Ik doe volwassenenonderwijs, heb nog maar vier vakken te doen en een profielwerkstuk.

    Bedankt voor jullie bezorgdheid!
    Er zijn vele manieren om de gitaar te bespelen, er is echter maar één goede manier!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Wat betreft je keuze over het niet-gebruiken van een frees: doe het liever awel, zeker gezien je strakke deadline. Je brengt er binnen no time je body mee in de juiste vorm, en je kan er relatief gemakkelijk strakke cavities voor je controls en pickups mee maken. Ook de neckpocket gaat erg goed met een frees. Zoiets wil je zo strak mogelijk hebben, iets wat me erg lastig lijkt met een beitel. Maargoed, uiteindelijk is de keuze aan jou. Just my 2 cents . Heel veel succes met de bouw!
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2009
    Locatie
    VLEUTEN
    Berichten
    985

    Standaard

    Een hoop werk zit trouwens in de afwerking (lakken, droogtijden, schuren polijsten). Dus als je een shortcut wilt, kies dan voor een naturel afwerking met olie...

    En voor de neckpocket zou ik zeker een frees gebruiken! Voor de ruwbouw van hals ook trouwens.

  10. #10

    Standaard

    Ik ga maar eens even vragen aan mijn vader waar die frees ook alweer ligt...
    Er zijn vele manieren om de gitaar te bespelen, er is echter maar één goede manier!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top