Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1

    Standaard Effecten en slag/ritme gitaar

    Ik speel in een rock 'n lol band met 3 gitaristen en 1 toetsenist. Drukke bezetting in hetzelfde frequentiegebied dus. Eigenlijk te druk, zeker omdat de meesten de neiging hebben alles vol te spelen, maar dat terzijde.
    Ik ben zelf degene die de belangrijkste slag / ritme partijen speelt. Ik wil graag wat meer afwisseling in klank. Nu is het distortion of clean en wisselen tussen elementen.
    We spelen nummers van Robbie Williams - Angels tot Status Quo tot Queen, Normaal, J. Geils Band en zelfs Volbeat. Flink breed dus, dus dan wil je ook lekker afwisselen qua klank.
    Maar... ten eerste weet ik vaak niet welk effect mooi zou zijn bij welk nummer. Maar belangrijker nog, hoor je die effecten nog wel in de complete mix met zo'n drukke bezetting? En wordt het door galmpjes en andere effecten niet nog voller en chaotischer?

    Iemand advies?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2009
    Locatie
    Aalst, Belgica
    Berichten
    959

    Standaard

    Misschien moeten er eerst eens deftige afspraken worden gemaakt in de band. Ik heb nu een beeld van drie gitaristen die enkel voor zichzelf spelen. Neem de boel op en huiver.
    Als je nog extra effecten gaat toevoegen (en zeker galm en echo, wat sowieso - volgens mij - niet erg gebruikelijk is voor ritmegitaar) wordt het inderdaad een chaos.

    Voor je effecten-vraag laat ik de pro's aan het woord

  3. #3

    Standaard

    We hebben een tijdje terug al een paar avonden in de studio gezeten en dat werkt wel verhelderend. Maar met wat eigenwijze mensen wordt het toch lastig. Solo gitarist die ineens besluit een drukke slagpartij te spelen terwijl er al slagpartijen gespeeld werden door anderen, dat soort dingen. Ik stop ook wel eens met spelen omdat je het verschil dan toch bijna niet hoort door de chaos. Maar dit is een verhaal apart.
    Wat zijn wel typische effecten voor een slaggitarist? Delay / reverb wou ik inderdaad flink beperken, chorus is hetzelfde verhaal. Of kan ik zonder effecten toch wat meer afwisseling in sound creëren?

  4. #4

    Standaard

    Equalizer of octaver misschien? Verder zou ik het niet weten in de omschreven situatie.....

    Goed voorbeeld van een octaver is 7 nation army.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    1.755

    Standaard

    een andere band?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik zou gillend wegrennen.
    maar ik ben dan ook zo'n mazzelpik die alleen naast bas/drums/zang mag staan en in mijn eentje de drukte van die drie gitaren mag maken

    kwa effecten kun je als slaggitarist denken aan wahwah, waarom geen phaser?
    deja vibe, ook erg lekker.
    inderdaad geen galm/delay.
    kleur dingen, para EQ?

    sterkte ermee!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Phaser is een grote aanrader, en te horen op een ziljoen klassieke rocksongs. Eq is ook een goeie, als je ermee om kunt gaan..
    Octaver daarentegen is onmogelijk op slaggitaar, die werkt immers alleen op losse noten..
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 november 2008
    Locatie
    De hel (ook wel bekend als Den Haag)
    Berichten
    1.304

    Standaard

    Octave Fuzz ?
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.
    -George Orwell's Animal Farm

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 februari 2005
    Locatie
    the hague!
    Berichten
    551

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martijn-w Bekijk bericht
    We hebben een tijdje terug al een paar avonden in de studio gezeten en dat werkt wel verhelderend. Maar met wat eigenwijze mensen wordt het toch lastig. Solo gitarist die ineens besluit een drukke slagpartij te spelen terwijl er al slagpartijen gespeeld werden door anderen, dat soort dingen. Ik stop ook wel eens met spelen omdat je het verschil dan toch bijna niet hoort door de chaos. Maar dit is een verhaal apart.
    en toch is afspraken maken (en je daaraan houden) een eerste vereiste als je in een dergelijke situatie zit. Drie electrische gitaristen bij elkaar, dan moet je echt heel duidelijk verschillende (elkaar complementerende) partijen spelen en je daaraan houden. je zou ook kunnen denken dat 1 van de gitaristen akoestisch gaat spelen, afhankelijk van de stijl muziek kan dat een heel mooie toevoeging zijn. De ander kan dan slag spelen, en de derde solo-partijtjes of detail-toevoegingen. als je je daar strak aan houd, kan drie gitaristen zeer mooie dingen opleveren.
    Praten over het gebruik van effecten in de situatie waarin drie gitaristen zich niets van elkaar aantrekken en gewoon door elkaar heen spelen, is echt verspilde moeite. Dan heb je te niet te maken met muzikanten, maar met ego-trippers, of mensen die in ieder geval slecht kunnen samenwerken. Het geheel zal dan nooit goed klinken. Effecten of niet. ik zou zeer snel weg zijn bij een dergelijke band. muzikant zijn is niet alleen maar goed kunnen spelen, je moet ook kunnen luisteren naar wat de anderen in de band doen en je spel daarop afstemmen, anticiperen.

  10. #10

    Standaard

    clean en vuil klinkt erg goed naast elkaar. Zijn wij nu ook mee bezig en dat is dus ineens zo totaal verschillend dat het probleem er helemaal niet meer is. En daarnaast vooral proberen niet continu aanwezig te willen zijn. Maar dat is een gevecht wat je met de collega's zult moeten uitvechten...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top