Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Discussie: Buizenvreter

  1. #1

    Standaard Buizenvreter

    Ik heb inmiddels drie buizenamps, maar ik blijf me toch verbazen hoe snel die lampen van mijn hook captain 34 slijten ( 1e model ). 2 jaar geleden bij cluseau gebracht voor een buizen swap, vervolgens om het halve jaar een buis die stuk ging. Bias moet goed staan.

    Wel speel ik minimaal 1x per week een gig en oefen ik 1x per week. Alle keren op hoog volume. Ongeveer 3 a 4 uur achter elkaar.

    Waar zou dit aan kunnen liggen ?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Mijn buizenamps worden iets minder heftig gebruikt. Ik heb er 2 (Blues Deluxe, Guyatone Twin) en een mosfet (Session Rockette) die elkaar afwisselen op de podia en in de oefenruimte, maar elke dag toch wel één van de amps een paar uur thuis aan (zet ik gewoon aan aan het begin van de avond en pas 's avonds voor het slapen gaan uit), dus logisch misschien dat die van mij langer meergaan - toch gemakkelijk 2 jaar of meer. Ze staan toch wel iedere maand op het podium ook.

    Dus ja, ik vind het wel snel. ieder half jaar nieuwe buizen. Staan ze soms heet gebiast? (Gebiased? Eh, afgesteld dan maar). Dan gaat het wel sneller....

    Maar misschien is het met jouw gebruiksfrequentie wel normaal? Dan is de keuze om ze iets kouder af te stellen misschien wel voor de hand liggend. Wordt je sound wel iets anders, dus het is een afweging.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Mijn buizenamps worden iets minder heftig gebruikt. Ik heb er 2 (Blues Deluxe, Guyatone Twin) en een mosfet (Session Rockette) die elkaar afwisselen op de podia en in de oefenruimte, maar elke dag toch wel één van de amps een paar uur thuis aan (zet ik gewoon aan aan het begin van de avond en pas 's avonds voor het slapen gaan uit), dus logisch misschien dat die van mij langer meergaan - toch gemakkelijk 2 jaar of meer. Ze staan toch wel iedere maand op het podium ook.

    Dus ja, ik vind het wel snel. ieder half jaar nieuwe buizen. Staan ze soms heet gebiast? (Gebiased? Eh, afgesteld dan maar). Dan gaat het wel sneller....

    Maar misschien is het met jouw gebruiksfrequentie wel normaal? Dan is de keuze om ze iets kouder af te stellen misschien wel voor de hand liggend. Wordt je sound wel iets anders, dus het is een afweging.
    Bias staat precies goed. Ik zou het even moeten nameten, maar in feite staan ze niet koud of heet. Ik gebruik overigens JJ buizen, maar volgens mij ligt het niet aan het merk buis. Misschien is het ook wel normaal hoor

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rick trodat Bekijk bericht
    Bias staat precies goed. Ik zou het even moeten nameten, maar in feite staan ze niet koud of heet. Ik gebruik overigens JJ buizen, maar volgens mij ligt het niet aan het merk buis. Misschien is het ook wel normaal hoor
    Rick, waarom laat je dan niets van je horen. Je had zondermeer garantie gekregen als er iets niet in orde zou zijn. De buizen moeten vele malen langer meegaan dan jij aangeeft. Is het steeds dezelfde buis die sneuveld zou ik zeggen dat het geen toeval meer kan zijn. Voor zover bekend is jouw amp met de juiste bias de deur uitgegaan maar er kan naderhand altijd iets misgaan in een amp. Weet je ook wat er defect raakt in de buis, dit kan namelijk een aanwijzing zijn in de zoekrichting. Tis lang geleden maar ik ben nog steeds bereid je tegemoed te komen en het probleem te checken. Ben de rotste niet
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    COOL.

    Clueseau, ik lees niet dat hij je iets kwalijk neemt hoor.... Ik weet ook dat componenten kunnen falen. Ik lees dit meer als; Heb je ook een HOOK, gaan de buizen bij jou er ook zo snel door.... zoiets... Meer orientatie dus....

    Aan de OP. Laat je de versterker na het spelen goed afkoelen? Of is het daarna met een rotgang in de auto en thuis even "eruit gooien?". Warme buizen zijn wel fragiel.
    Laatst gewijzigd door muziekschuur; 13 december 2011 om 11:00
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    COOL.

    Clueseau, ik lees niet dat hij je iets kwalijk neemt hoor....
    Zo interpreteer ik dat ook niet idd maar wordt ongelukkig als mensen problemen ondervinden na een uitgevoerde reparatie. Dan moet het gewoon goed zijn he anders kom ik je tegemoed, ook na twee jaar. Tenslotte zijn er 40 jaar oude Fenders welke nog met de originele (eerst) buizen werken
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Rick, waarom laat je dan niets van je horen. Je had zondermeer garantie gekregen als er iets niet in orde zou zijn. De buizen moeten vele malen langer meegaan dan jij aangeeft. Is het steeds dezelfde buis die sneuveld zou ik zeggen dat het geen toeval meer kan zijn. Voor zover bekend is jouw amp met de juiste bias de deur uitgegaan maar er kan naderhand altijd iets misgaan in een amp. Weet je ook wat er defect raakt in de buis, dit kan namelijk een aanwijzing zijn in de zoekrichting. Tis lang geleden maar ik ben nog steeds bereid je tegemoed te komen en het probleem te checken. Ben de rotste niet
    Tja, goede vraag. De reden is denk ik dat ik inmiddels zelf ook voldoende kennis heb om een amp te biassen ( en vrij simpele amps kan maken ). Tijd is ook erg schaars. Inmiddels ben ik denk ik 3 setjes eindbuizen verder. Maar na contact te hebben gezocht met Leendert, twijfelde ik of het aan de amp kon liggen.

    Hij gaf zelf aan, dat hij ook om het half jaar de buizen vervangt, ondanks het feit of ze stuk zijn of niet. Hij doet gemiddeld wel meer gigs dan ik Dit is dus de reden dat ik twijfel. Daarnaast vervoer ik het ding vaak met een steekkarretje ( met luchtbanden ) Ook een tijdje met een flightcase op wieletjes, maar totaal werd te zwaar.

    Het gaat overigens niet steeds om hetzelfde paar. Maar probleem is dat twee buizen niet meer branden. Ik zet de versterker vervolgens meteen uit en thuis 4 nieuwe buizen erin. Nagemeten en gaan, vervolgens gaat het een (dik ) halfjaar goed en dan is het weer raak.

  8. #8

    Standaard

    Ik zie mezelf niet als een prof, maar als ik soms een guitar tech hoor praten ( Bonamassa, ''This Silver Jubilee has been a retube job about 30 times, but never broken down '')

    Dan denk je toch, dat het wellicht ''normaal'' is. Mijn andere amps hebben het overigens niet. (Inmiddels 4 jaar geleden andere buizen), maar deze gaan lang niet voluit.

    Overigens Frans, maak ik denk ik voor de zekerheid in januari even een afspraak met je.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rick trodat Bekijk bericht
    Het gaat overigens niet steeds om hetzelfde paar. Maar probleem is dat twee buizen niet meer branden. Ik zet de versterker vervolgens meteen uit en thuis 4 nieuwe buizen erin. Nagemeten en gaan, vervolgens gaat het een (dik ) halfjaar goed en dan is het weer raak.
    Dat je inmiddels zelf de kennis hebt is natuurlijk geen enkel punt. Tis jouw amp dus waarom niet.

    Dat het niet steeds dezelfde buis is geeft hoop. Het ligt dan waarschijnlijk niet aan iets in de amp maar gewoon aan de behandeling door de gebruiker. Ik begrijp uit je antwoordt dat de gloeidraden niet meer werken? Als je die nameet zijn ze dan idd onderbroken? Het lijkt mij namelijk heel sterk dat twee buizen tegelijk een gloeidraad onderbreking hebben. Mogelijk heb je een bedradings probleem maar de kans daarop is niet groot gezien de kwaliteit waarmee de hook is gebouwd. Meet voor alle zekerheid de gloeidraden van de niet brandende buizen eerst door voor je ze vervangt. Het zou namelijk kunnen dat er een slechte verbinding in een buisvoet zit die jij hersteld door er gelijk een nieuwe buis in te prikken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dat je inmiddels zelf de kennis hebt is natuurlijk geen enkel punt. Tis jouw amp dus waarom niet.

    Dat het niet steeds dezelfde buis is geeft hoop. Het ligt dan waarschijnlijk niet aan iets in de amp maar gewoon aan de behandeling door de gebruiker. Ik begrijp uit je antwoordt dat de gloeidraden niet meer werken? Als je die nameet zijn ze dan idd onderbroken? Het lijkt mij namelijk heel sterk dat twee buizen tegelijk een gloeidraad onderbreking hebben. Mogelijk heb je een bedradings probleem maar de kans daarop is niet groot gezien de kwaliteit waarmee de hook is gebouwd. Meet voor alle zekerheid de gloeidraden van de niet brandende buizen eerst door voor je ze vervangt. Het zou namelijk kunnen dat er een slechte verbinding in een buisvoet zit die jij hersteld door er gelijk een nieuwe buis in te prikken.
    Ik breng em in 2012 wel weer ff langs Frans. Gloeidraden is in de buis dan inderdaad onderbroken. Maar het gaat dan inderdaad om één buis.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top