Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 72 van 195 EersteEerste ... 2262707172737482122172 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 711 t/m 720 van 1946
  1. #711
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Stijn, ga je ons verlaten?!? Stap je over naar een forum voor bril-designs?
    Mooi gemaakt hoor!!
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  2. #712
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Nee hoor, eerst een prototype, daarna een echte voor mezelf en dan zien we weer verder. (al 4 bestellingen gekregen !)

    Mocht er echt vraag naar zijn, krijg je nog wel mail voor een mal en contra mal.
    Het valt nu wel mee, maar het is niet gemakkelijk 6 lagen fineer in een asymmetrische mal lijmen.

    Eerst het prototype, en als die redelijk lukt, maak ik hier wel een bouwtopic aan, gewoon voor de leut !



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  3. #713
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Leuk! Stijn Kenens: Voor al uw brillen met een hoek af!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #714
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    ...
    Eerst het prototype, en als die redelijk lukt, maak ik hier wel een bouwtopic aan, gewoon voor de leut !...
    Ik denk dat de meesten hier altijd interesse hebben in het bekijken van technieken die op hout betrekking hebben, ook als het eindresultaat geen gitaar is...
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  5. #715
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Nee hoor, eerst een prototype, daarna een echte voor mezelf en dan zien we weer verder. (al 4 bestellingen gekregen !)

    Mocht er echt vraag naar zijn, krijg je nog wel mail voor een mal en contra mal.
    Het valt nu wel mee, maar het is niet gemakkelijk 6 lagen fineer in een asymmetrische mal lijmen.

    Eerst het prototype, en als die redelijk lukt, maak ik hier wel een bouwtopic aan, gewoon voor de leut !



    s.
    Zou mooi zijn om een aluminium mal/contramal te hebben, kan je verwarmd klemmen, ben je in een half uurtje klaar...

  6. #716
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    interessant, nooit over nagedacht : als je verwarmd klemt, gaat het dan met lijmen wel goed, droogt dat?
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  7. #717
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Op school hadden we een verwarmde fineerpers, werkte erg goed.

    voor een bril wat overdreven
    Laatst gewijzigd door oigun; 23 maart 2013 om 22:23

  8. #718
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    voor een bril wat overdreven
    Bwa, niet als je in serie werkt

    Misschien is het geen slecht idee om de mal / contramal zo uit te meten en te frezen dat er nog een klein hitte dekentje tussen kan. Bij LMI hebben ze die in allerlei maten.
    Ach, dromen, ik moet eerst dit kleinood op mijn neus krijgen.

    @ Cocobolo: lijm op waterbasis droogt dan inderdaad beter, het water trekt in het hout, maar de uitharding van de lijm versnelt ook door het sneller verdampen van het water. (zo denk ik dat die lijmen werken) Voor een epoxy maakt lucht niet uit, maar warmte is dan weer veel belangrijker.

    Ik ben niet van plan om epoxy te gebruiken, niet goed voor milieu en gezondheid.
    Het idee is:
    Fineer: zeer weinig resthout, of verloren hout door zagen en schuren.
    Huidenlijm: leftover van gekookte beesten huiden. Een dier hoeft niet persé geslacht te worden, het kan ook van een natuurlijk gestorven beest.
    schellak: natuurlijke vernis.

    IK moet alleen te weten komen hoe huidenlijm +schellak reageert achter de oren en in +/- extremere omstandigheden: regen, koud/warm overgangen enz ...

    Maar eerst dit prototype met gewone houtlijm, gewoon om te weten waar de valkuilen zitten enzo ...



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  9. #719
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Hoi Rik,

    Tuurlijk mag je dat vragen. De machine valt nog wel mee : 1300 euro. Maar dan komt er nog een he-le-boel bij als machineklem (duur, al snel een paar honderd euro!), diverse meetklokjes/kantentasters/poupietaster (ca 70 euro), olie, frezen (tja...hoeveel je maar wilt), onderkast (200 euro), parallelset (100-140 euro), freeskop (want er zit een matige boorkop bij) 100 euro, kottelkop (100 euro), snelspankop (70 euro), spantangen (70 euro?) en nog kleine rommeltjes. Dus nog een keer de prijs van de machine zeg maar. En dan is hij nog niet omgebouwd tot cnc. Ik schat uiteindelijk (omgebouwd) op 4000 uit te komen, mogelijk meer.
    Geez, dat is best wat geld. Maarja dan kun je wel wat.
    Als ik later groot ben móet ik een draaibank en móet ik een freesbank . Op mn bijproject van mn studie frees en draai ik veel. O.a. een bladhoek-verstelmechanisme voor een turbine. Ontwerp niet het mijne overigens. Intussen ben ik erg gesteld op metaalbewerking.

    Steeds vaker betrap ik mezelf erop deze technieken en machines ook bij gitaarbouw toe te willen passen. Allerlei mallen en jigs heb ik in CAD getekend, klaar voor productie. Daarnaast komt er binnenkort een met de hand gefreesde brug voor de bas die ik nu aan 't maken ben.

    Wat is jou reden om zo'n ding te hebben eigenlijk?

    @ stijn, mooie bril!


    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 24 maart 2013 om 03:12
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  10. #720
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Het idee is:
    Fineer: zeer weinig resthout, of verloren hout door zagen en schuren.
    Huidenlijm: leftover van gekookte beesten huiden. Een dier hoeft niet persé geslacht te worden, het kan ook van een natuurlijk gestorven beest.
    schellak: natuurlijke vernis.

    IK moet alleen te weten komen hoe huidenlijm +schellak reageert achter de oren en in +/- extremere omstandigheden: regen, koud/warm overgangen enz ...

    Maar eerst dit prototype met gewone houtlijm, gewoon om te weten waar de valkuilen zitten enzo ...



    s.
    Leuk project, jammer dat ik (voorlopig) zelf geen bril hoef te dragen.

    Ik zou het niet aandurven om hiervoor huidenlijm en schellak te gebruiken, met name vanwege vocht (zweet, regen etc). Schellak gaat daar niet mooier van worden (dof/witte of uiteindelijk zwarte plekken) en de huidenlijm kan loskomen. Temperatuur zal minder belangrijk zijn, tenzij je 'm in een auto legt met de volle zon erop, dan weet ik niet wat er gebeurd. Ik denk al met al dat het niet praktisch is. Ik zou zelf gaan voor watervaste houtlijm en polyurethaan oid.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top