Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 167 van 195 EersteEerste ... 67117157165166167168169177 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.661 t/m 1.670 van 1946
  1. #1661
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Hmm, interessant.
    Is alleen twee laagjes lak niet voldoende? Ik zou in eerste instantie denken dat het dichtplamuren met lijm juist voor een plastic gevoel zorgt?

  2. #1662

    Standaard

    ik heb al zo'n 15 jaar een purperharten bass, die word wel steeds donkerder, maar heeft nog steeds een mooie paarsen kleur. natuurlijk niet zoals na een paar dagen, maar ik vind het donkerder eigenlijk mooier.
    Kan morgen wel een fototje plaatsen.
    oh en trouwens hij is gewoon ge-olied. het grote verschil met een tafel of een vloer is dat je gitaar/basgitaar vrij weinig zonlicht vangt. Plus met olie kan je hem altijd weer licht opschuren.

  3. #1663
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Aha, ok, mooi.

    Dat vind ik zo jammer van bijvoorbeeld purperhart. Mooi paars, en na een tijdje gewoon bruin.

    Als het paars blijft lijkt me dat mooi spul als toets.
    Als je water-alcohol-beits als eerste laag gebruikt, blijft je gitaar prachtig kleurvast. De kleuren zijn in poedervorm verkrijgbaar. Zowel het water, als de alcohol, verdampen na het aanbrengen en alleen het pigment blijft achter in/op het hout. Vooral dus niet schuren! Daarna afwerken naar keuze. Je kan ook ecoline aan de nitrolak toevoegen, maar daarover verschillen de meningen. Zelf heb ik er wel goede ervaringen mee.

  4. #1664
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Op en naast de werkbank: De zoveelste laag tru oil.





    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  5. #1665
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    Naast een basgitaar ben ik nog bezig met een proefmodel stoeltje gemaakt van een voetspindel en wat resthout, het zit nu allemaal nog wat krap ineen maar het komt wel in orde.




  6. #1666
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2010
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    501

    Standaard

    Die tru oil bevalt dat een beetje Aiko. Had het idee om dat ook te gaan proberen. Met dat spuiten met die spuitbussen gaat de helft er naast en met olie heb je dat niet. Heb bij mijn eerste project tungolie gebruikt maar dat droogt erg langzaam.
    Het schijnt ook nog tot een redelijke glans gepoetst te kunnen worden.
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

  7. #1667
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Laat je niet op het verkeerde been zetten door de naam. Tru oil is géén olie maar een vernis. Ik heb de body eerst afgewerkt met z-poxy (als filler) en daarna met tru oil. Het voordeel is dat je de poriën hebt gevuld én dat de tru oil al direct begint te glanzen.
    Het werkt erg gemakkelijk maar er zijn wel veel lagen nodig om diepte in de glans te krijgen. Er zitten nu ca. 6 lagen op en ik denk dat ik zo ongeveer op de helft zit (1 laag per dag dun aangebracht met een doekje). Tussendoor kun je af en toe even "schuren" met 0000 staalwol.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  8. #1668
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Als je een grainfiller gebruikt, zie je dan nog (heel licht?) relief in het oppervlak na een behandeling met tru oil?

    Is de glans/ chatoyance zichtbaar onder een grote hoek of wordt het satijn-achtig ?
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  9. #1669
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Als je transparante poriënvuller gebruikt zie je de poriën nog wel maar ze zijn gevuld. Bij gebruik van z-poxy moet je minimaal 2 x vullen omdat de eerste keer toch iets van de epoxy in het hout trekt. Dus, gebruik je het goed dan heb je geen relief meer, ook niet na behandeling met tru oil.
    Het voordeel van z-poxy is, naar mijn mening, juist dat het transparant is. Je behoudt de "sprankeling" van het hout terwijl dat juist weggaat als je de poriën volsmeert met houtstof o.i.d..
    Ik heb dit geprobeerd op proefstukjes met mahonie. Eén stuk met z-poxy en één stuk nat geschuurd met tru oil.
    Nat schuren met tru oil vult heel goed maar ik vond het niet mooi.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  10. #1670
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2008
    Locatie
    amstenrade
    Berichten
    659

    Standaard

    nu op de werkbank.. een oud beestje... alleen ik zou niet weten welk merk.. kan iemand mij hierbij helpen?







    het is een 9-snarige plank, naar mijn mening niet origineel. De tuners zijn niet identiek....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top