Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 133 van 195 EersteEerste ... 3383123131132133134135143183 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.321 t/m 1.330 van 1946
  1. #1321
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pim raaijmakers Bekijk bericht
    Schitterende werken. uit welk materiaal is de klankgatdecoratie, javaca? Het gitaartje ziet er prachtig uit.

    Van Barno begrijp ik nog steeds niet dat waarom hij geen groot gitaarbouwbedrijf heeft. Aan de ontwerpen ligt het niet.....
    thx pim, volstrekt gebrek aan zakelijk vernuft/ambitie en de constatie dat puntje bij paaltje alleman gewoon een strat/ tele willen. dus ja, 't ligt wèl aan de ontwerpen

  2. #1322
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pim raaijmakers Bekijk bericht
    Schitterende werken. uit welk materiaal is de klankgatdecoratie, javaca? Het gitaartje ziet er prachtig uit.

    Van Barno begrijp ik nog steeds niet dat waarom hij geen groot gitaarbouwbedrijf heeft. Aan de ontwerpen ligt het niet.....
    Oorspronkelijk waren ze van perkament, maar deze is van een goede kwaliteit etalagekarton.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  3. #1323
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Naam: image.jpg
Bekeken: 704
Grootte: 88,6 KB
    Twee nieuwe renaissancegitaartjes, ditmaal full-scale. De linker naar een schilderij van Pieter Bruegel de Oude (1559), de rechter naar Guillaume Morlaye (1552).


    De vorm van de "Breugel" frappeerde me zo zeer dat ik besloten heb er ook een vihuela-versie van te maken (links). In de oertijd van de gitaar en de nadagen van de vihuela liepen beide instrumenten deels in elkaar over. Er zijn mensen die vermoeden dat de eerste gitaar die we kennen (Belchior Dias, Lissabon - 1581) eigenlijk een vihuela is. Hoewel ik die mening niet geheel deel zijn er wel bronnen die een zekere overlap doen vermoeden. Zo verteld Juan Bermundo dat je van een vihuela een gitaar kunt maken door simpelweg het hoogste en laagste koor (snarenpaar) te verwijderen. Ook zijn er veel overeenkomsten tussen de "Dias" en de meer recent ontdekte "Chambure" vihuela (Cité de la Musique, Parijs) en het vermoeden bestaat dat ze door dezelfde bouwer gemaakt zouden kunnen zijn.
    Naam: image.jpg
Bekeken: 627
Grootte: 89,8 KB



    Pieter Bruegel de Oude werkte in de tijd dat hij "De Strijd tussen Carnaval en Vasten" schilderde in Antwerpen. De Nederlanden stonden in die tijd onder Spaans bestuur. Keizer Karel V (geboren in Gent en grootgebracht aan het hof van zijn tante Margaretha van Oostenrijk, de landvoogdes die in Mechelen resideerde) was net een jaar dood. Aan dit hof werkte eerder Jan Cornelisz Vermeyen (de schilder van "De Bruiloft te Kana" waar ik vorig jaar de luit van nabouwde). Er was een grote Spaanse invloed in de Nederlanden, die zijn weerslag vooral in Vlaanderen had ("Flamenco" anyone?). Het is dus heel goed mogelijk dat Bruegel een "Spaanse" gitaar of vihuela vastlegde op zijn schilderij...




    Ter vergelijking van de grootte naast een "normale" klassieke gitaar. De hals van de vihuela wordt nog ingekort, de uiteindelijke mensuur is 60cm).
    Naam: image.jpg
Bekeken: 558
Grootte: 97,6 KB

    Deze serie instrumenten is gebouwd uit resten van een eiken tafelblad wat in een kerk in Utrecht overbleef. Er zijn geen eiken instrumenten gebouwd, maar eiken was in de Nederlanden van de late middeleeuwen en renaissance "the wood of choice" voor vele meubels, kerkbanken, deuren, gebouwen, kandelaars, heiligenbeelden. etc.
    Daarnaast vind ik het leuk om met "alternatieve" materialen te werken, die niet direct voor de hand liggen.

    De restjes die hier van overschieten worden verwerkt tot stempinnen en icoonplanken (hobby, maak ik ook restjes beenderlijm mee op). Houtkrullen en zaagsel worden liefdevol gedoneerd aan het plaatselijke kippenhok...
    Laatst gewijzigd door Javaca; 8 maart 2015 om 18:31
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  4. #1324
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Javaca Bekijk bericht
    Daarnaast vind ik het leuk om met "alternatieve" materialen te werken, die niet direct voor de hand liggen.
    Niets mis met bouwen met "politiek-incorrect hout". Hou ik zelf ook wel van.
    Even opscheppen:


    Intrigerend idee trouwens, Instrumenten bouwen naar aanleiding van oude kunst/tekeningen en schilderijen. Leuk!!!
    Laatst gewijzigd door Nejra; 8 maart 2015 om 22:20 Reden: Verkeerde foto

  5. #1325
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Deze is nu echt af en werkt als een tierelier:





  6. #1326
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Wo. Echt heel erg cool.

  7. #1327
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Op de werkbank: Een Eko Studio L uit ergens 70-er jaren

    Gekocht voor 25 euri, in verbazingwekkend goede uiterlijke staat. Toch het e.e.a. mis, onder andere het fretwerk, de bolt-on neck moet geshimt worden, nieuwe topkam en zadel en de stemmechanieken hebben wat liefde nodig.. Prima gitaartje dus om m'n skilles op te oefenen.



    Hals eraf gehaald, geschuurd, schoongemaakt en eerst maar 's herfretten: Helaas was ook de 0-fret naar z'n grootje. En dan heb je ineens 1 jumbofret nodig, natuurlijk alleen maar smalletjes in huis.. Gelukkig was de meneer hierboven zo vriendelijk om er 1 op te sturen, dus die hebben we van de week in huis..

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #1328
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Op de werkbank: Een Eko Studio L uit ergens 70-er jaren .....
    Wat leuk die oude EKO. Ik heb een gelijksoortige staan.




    ergens begin jaren '70 nieuw gekocht door mijn broer voor geloof ik toen 39 guldens !!!

    Eigenlijk een vreselijk slecht instrument.
    Fretwerk was altijd al slecht, vol met groeven van het vlakschuren waarschijnlijk
    De brug heeft altijd op de verkeerde plaats gestaan waardoor de intonatie vanaf het begin al een drama was.
    De action was enorm hoog omdat die geschroefde hals veel te laag lag.
    De mechanieken zaten altijd muurvast.
    De breedte van de hals bij de topkam is zó smal dat zelfs mijn dunne vingers al te dik lijken.
    En door de jaren heen was de hals ook nog getorteerd.

    Achteraf heb ik geen idee waarom we dat ding ooit nieuw gekocht hadden in die erbarmelijke (nieuw-)staat....haha.....blijkbaar begrepen we totaal niets van gitaren. En blijkbaar was de verkoper van muziekwinkel Gebr Muller in de Raadhuisstraat in Amsterdam een slimme kerel (of een pure oplichter....) en was hij blij dat hij dat ellendige ding aan een stel sukkels als wij verkocht verkocht had.

    Maar toch is het een leuk ding vanwege de nostalgie en omdat we daarop hebben leren spelen.
    Ik heb dat ding een paar jaar geleden ook onderhanden genomen om het weer bespeelbaar te maken
    ( originele forumpost) :
    - hals geshimmed zodat de action weer goed was.
    - die rare zwarte plastic topkam en 0-fret vewijderd, en een benen topkam geplaatst.
    - bovenkant van de brug verwijderd en een nieuw stuk mahonie er op met nieuw saddle slot, nu wel op de juiste plaats
    - complete herfret
    - nieuwe stemmechanieken
    Nu is het weer een bespeelbare gitaar, helaas nog steeds met (te) smalle hals.


    Lijkt wel op de handelingen die jij gaat uitvoeren. Blijkbaar waren die EKO's dus structureel slecht en bleef het niet bij een enkel slecht exemplaar.
    Hopelijk is die van jou wel goed te intoneren anders kan je die brug er ook nog deels afhalen.



    Zeker een leuk leerproject.

    Veel succes!!

    Gr.
    Gerard
    Laatst gewijzigd door Koot; 12 maart 2015 om 14:17

  9. #1329
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Kopje van de vihuela. Genaamd "De Lekke Ketel", hoewel in de wandelgangen de naam "Ketelbinkie" al rondgaat...

    Naam: image.jpg
Bekeken: 539
Grootte: 78,1 KB
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  10. #1330
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Opa heeft zijn schuurtje opgeruimd en ik mocht deze goodies meenemen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top