Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 120 van 195 EersteEerste ... 2070110118119120121122130170 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.191 t/m 1.200 van 1946
  1. #1191
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik heb het normaal ook niet op dreadnoughts qua looks, alleen dit model met slope shoulders kan mij bekoren. 't is ook dat je het grote geluid dat uit deze gitaren komt, niet krijgt met een kleiner model. En vermits ik af en toe al eens de singersongwriter / country kant op ga, kan ik deze prima gebruiken.

  2. #1192
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Ben niet écht weg van die grote(re) kasten, Barno, maar met een dergelijke burst lijkt het toch nog de goeie kant op te gaan..

    Bij mij momenteel op de werkbank:



    cilinderkop van m'n R67 (BMW uit 1952). Tijdens een rit langs de Engelse zuidkust begon ie plots toch wel héél hard te tikken. Zonet werd mijn vermoeden bevestigd: een losse klepgeleider.



    Tee.
    Ik vraag me nog altijd af hoe veel gitaarbouwers "Zen and the Art of Motorcycle Maintenance" (Zen en de Kunst van het Motoronderhoud) van Robert M. Pirsig gelezen hebben.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  3. #1193

    Standaard

    Heb het boek van Pirsig na een tiental bladzijden teruggebracht naar de bibliotheek, Javaca. Qua filosofisch roadbook vond ik De Filosofie Van De Heuvel, door Ilja Leonard Pfeijffer, veel leuker om lezen. Al helpen beide boeken je bij een losse klepgeleider in wezen geen moer verder..

    En nu: terug naar de gitaarfabriek!


    Prosta tak,

    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  4. #1194
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Je kan er toch een overmaat klepgeleider in (laten) zetten e.v via de Hobbyist in Hunsel.


    Met vr gr
    Han

  5. #1195

    Standaard

    Er stak hier reeds eerder wel eens een postpak van Hobbyist in de bus, Han, maar klepgeleiders in overmaat leveren ze blijkbaar niet meer (terwijl een cilinderkoprevisie nog steeds aangeboden wordt, inclusief nieuwe klepgeleiders..). Zo'n revisie kost een flink pak geld (+ verzendkosten), en dus de losse geleider maar met lijm vastgezet. Loctite 620 blijkt hittebestendig tot 230 graden.
    Zonet een testrit gedaan, het ding loopt weer als een (stil) klokje.



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #1196
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Niet op de werkbank, maar op de eettafel. En intussen er al weer af, maar leuk genoeg om hier even te vermelden:

    Mijn (for all intents and purposes) schoonvader kwam aanzetten met een oude microscoop. Vast wel leuk om de kinderen eens doorheen te laten kijken, en wat mee te experimenteren. Probleem was alleen: hij zat in een kistje, met een slotje op het deurtje, en de sleutel was weg.



    Na een hele tijd vruchteloos pielen in het sleutelgat kwam de verlossende tip van een vriendin: de pin van het scharnier er uit trekken, dan til je het deurtje er zo af! (Waarom denk je daar zelf niet aan??? )

    Dus: zo gezegd, zo gedaan. En inderdaad: de deur was los. Maar uiteindelijk moet het deurtje er toch wel weer op. Je wilt zo'n ding niet open en bloot in de kamer zetten, dat alles er zomaar uit kan vallen.
    Gelukkig was het slotje er nu eenvoudig af te halen, zodat het deurtje er weer op kon. Dan kan hij wel dicht, maar blijft hij alleen niet dicht zitten. Hmmm... Ook niet heel bevredigend.

    Maar laten we eens kijken wat er gebeurt als je zo'n slotje openmaakt:



    Dat ziet er nou niet direct uit als hogere wiskunde. Het schuifje moet heen en weer gaan, en er zijn drie dingen met veertjes, die een beetje omhoog moeten omdat ze het schuifje tegenhouden.
    Nou had ik nog een plaatje alpaca over (van mijn Waaierbird), en met een schuifmaat, potlood en papier, een figuurzaagje en een batterij vijltjes heb je na een tijdje dit:



    En hij doet het!



    Deurtje open, deurtje dicht... Alsof hij ervoor gemaakt is!


    (Maar dat is dus ook zo.... daar ging het juist om... )
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #1197

    Standaard

    Gaaf zeg...zo'n microscoop.

    Nu even beetje bloedprikken, en tussen twee plaatjes glas onder de microscoop leggen.
    Of iets met bladeren.
    Of...ook heel mooi...heel fijn zand.

  8. #1198

    Standaard

    [QUOTE=fulco;3099339]Beste mensen,
    Ik ben tot nu toe niet erg actief geweest op dit forum. Maar ik heb advies nodig.
    Ik probeer een oudere spaanse gitaar op te knappen en vroeg me af of jullie nog ideeen hebben
    Het is lastig de oude laklaag er af te halen, is behoorlijk hard. Kan ik gewoon met een groffe korrel schuurpapier beginnen?
    En beschadigd de rozet en de bindings dan niet te erg?
    Vast bedankt voor het meedenken!!




    Hallo

    Ben toevallig ook tegen zo'n Klimus gitaar aangelopen .
    Heb geen goed idee hoe te handelen met betrekking tot het lakken.
    Zal eens verder vragen in mijn gitaarbouwer kring...
    Maar heb even een andere vraag.
    De Klimus gitaar die ik heb heeft stemmechanieken met een afwijkende steek maat (40 mm) . dat is zeer ongebruikelijk
    (gebruikelijk is 35 mm.) . Ik zoek nu eigenlijk een stemmechaniek voor de Klimus gitaar .... maar dat valt niet mee...
    Heeft de gitaar die U hebt ook zo'n afwijkend stemmechaniek??
    Weet niet goed of deze bouwer (in Erlangen Vogtland/Duitsland) nog actief is...


    Hoor graag
    Groet
    Levien Calle

  9. #1199
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Forget it !

    Ben zelf ooit op zoek gemoeten naar een stemmechaniekje met maat 38mm as op as. Voor een hele oude Ramirez.

    Het kwam er op neer dat ik het zelf heb moeten herstellen.
    Gitaar speelt nog steeds, dus ik denk wel dat het nog steeds in orde is !


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  10. #1200
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Niet zo zeer wat ligt er op, maar wat is je werkbank.
    Na al meerdere keren rare constructies gebruikt te hebben om de klankkast vast te zetten.
    Heb ik nu toch maar eens een serieuze poging gedaan om iets degelijks te maken om dat goed en veilig te doen.
    Met een oude workmate, wat multiplex en twee stukken schuimrubber.
    Zit zo vast als een huis en zonder enge kraak geluiden ;-)
    Een Troji-mate ;-)
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top