Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 193 van 195 EersteEerste ... 93143183191192193194195 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.921 t/m 1.930 van 1946
  1. #1921
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 oktober 2002
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.614

    Standaard

    Van de week de backup bas van mijn broer aangepakt. Het ding heeft meer dan 10 jaar in een onverwarmde oefenhok gehangen die in een boerenschuur zit.
    Het bandje waarin hij speelde is in 2019 gestopt en vervolgens hing het tot afgelopen voorjaar nog steeds werkeloos in het oefenhok.
    Toen het bij mij op de werkbank belande had het een neckrelief van 1 centimeter. De actie was daarom ook torenhoog, dus heb ik stapsgewijs de hals rechter gezet. Telkens een kwartslag van de halspen, snaren stemmen en vervolgens bolling controleren.
    Uiteindelijk de bolling op 0,3 millimeter op de 7e fret gekregen met een capo op de 1e fret en e-snaar ingedrukt op de fret thv de body.
    Daarna de actie afgesteld volgens Fender specs; 2,4 millimeter op de e-snaar en 2 millimeter op de g-snaar.
    Helaas kwam er toen aan het licht dat vanaf de 11e fret de g-snaar aanliep en de overige snaren vanaf 13e fret aanliepen.
    Een vlugge check met een fretrocker bracht paar verdachte frets naar boven. No pun intended.

    Toen bleef maar 1 optie over; frets vlakken.
    Gelukkig was er meer dan genoeg vlees op de frets. Want een refret zou een economische totall loss zijn geweest.

    De snaren eraf gehaald, de hals recht gezet, toets afgeplakt met schilderstape en de frets gemarkeerd met een blauwe edding.



    Vervolgens met lange zoetvijl zonder handvat de frets aangepakt. De vijl met een langzaam roterende beweging over de lengte van de hals laten bewegen zonder druk op de vijl uit te oefenen. Net zolang totdat elke fret geen blauwe markering meer had.

    Daarna alle frets weer opnieuw blauw gemarkeerd en om ze vervolgens te crownen.
    Wederom net zo lang tot de blauwe markering was verdwenen.






    Nadat alle frets waren verlost van de blauwe markering heb ik ze met staalwol gepolijst en daarna met een polijstmiddel spiegelglad gemaakt.

    Na het verwijderen van de schilderstape heb ik de toets grondig schoongemaakt en in de olie gezet.
    De polen van de brugelement waren aangetast door zweet en vocht van het oefenhok. Dus die met een beetje wd-40 weer ontroest.

    Snaren er weer opgezet en het zaakje opnieuw afgesteld. Tenslotte nog een eindcontrole door de jongste telg, met zegel van goedkeuring!



    Nog een plaatje van het eindresultaat. Het basje speelt weer lekker licht en de snaren lopen niet meer aan.
    Ik hoop dat mijn broer er weer veel speelplezier van heeft.


  2. #1922
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Thumbs up

    Mooi in ere hersteld

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ash ketchum Bekijk bericht
    Toen het bij mij op de werkbank belande had het een neckrelief van 1 centimeter. De actie was daarom ook torenhoog, dus heb ik stapsgewijs de hals rechter gezet. Telkens een kwartslag van de halspen, snaren stemmen en vervolgens bolling controleren.
    Uiteindelijk de bolling op 0,3 millimeter op de 7e fret gekregen met een capo op de 1e fret en e-snaar ingedrukt op de fret thv de body.
    Van 1cm naar 0.3mm , ik wist niet dat een trussrod zo'n bereik aankon.

    Je zou haast denken dat ooit bij Fender deze meneer er even op heeft gestaan (maar dan wel op de toetszijde)

    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #1923
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 oktober 2002
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.614

    Standaard

    Bedankt!
    Het was ook onwerkelijk om zo’n groot verschil te zien. Ik ben blij dat ik het stapsgewijs heb gedaan en goed uitpakte.

    Die foto met die man op de hals blijft goede marketing.

  4. #1924
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Mooi gebouwd hoor Barno..!!

    Volgens mij sleutelde en bouwde Bigsby liever motorfietsen.
    Merci. Paul Bigsby was een echte rennaisance man. Eerst succesvol motorracer, dan bouwer uitvinder van moto's, dan vooral lap en pedalsteelgitaren, af en toe echte gitaren, dan tremolo's...

    At Hops. Killer Bee op aanvraag van de klant, net zoals de 111 inlay op de 11de positie, wat ongewoon en mogelijk verwarrend maar de gitarist in kwestie is ook een buitenbeetje, beslagen in country en western swing maar evengoed filmmuziek, punk en allerlei alternatieve electromuziek...

  5. #1925
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.963

    Standaard

    Wat er op de werkbank ligt? Steeds minder gelukkig.... Een start gemaakt met mijn gereedschapkastje om eindelijk eens die berg handgereedschap van mijn werkbank te krijgen. Het is zonde van je werkbank en van je gereedschap om alles maar rond te hebben slingeren. De eerste start aan het opruimen van de garage... Nu de deurtjes nog maken:

    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #1926
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ash ketchum Bekijk bericht
    Van de week de backup bas van mijn broer aangepakt. Het ding heeft meer dan 10 jaar in een onverwarmde oefenhok gehangen die in een boerenschuur zit.
    Het bandje waarin hij speelde is in 2019 gestopt en vervolgens hing het tot afgelopen voorjaar nog steeds werkeloos in het oefenhok.
    Toen het bij mij op de werkbank belande had het een neckrelief van 1 centimeter. De actie was daarom ook torenhoog, dus heb ik stapsgewijs de hals rechter gezet. Telkens een kwartslag van de halspen, snaren stemmen en vervolgens bolling controleren.
    Uiteindelijk de bolling op 0,3 millimeter op de 7e fret gekregen met een capo op de 1e fret en e-snaar ingedrukt op de fret thv de body.
    Daarna de actie afgesteld volgens Fender specs; 2,4 millimeter op de e-snaar en 2 millimeter op de g-snaar.
    Helaas kwam er toen aan het licht dat vanaf de 11e fret de g-snaar aanliep en de overige snaren vanaf 13e fret aanliepen.
    Een vlugge check met een fretrocker bracht paar verdachte frets naar boven. No pun intended.

    Toen bleef maar 1 optie over; frets vlakken.
    Gelukkig was er meer dan genoeg vlees op de frets. Want een refret zou een economische totall loss zijn geweest.

    De snaren eraf gehaald, de hals recht gezet, toets afgeplakt met schilderstape en de frets gemarkeerd met een blauwe edding.



    Vervolgens met lange zoetvijl zonder handvat de frets aangepakt. De vijl met een langzaam roterende beweging over de lengte van de hals laten bewegen zonder druk op de vijl uit te oefenen. Net zolang totdat elke fret geen blauwe markering meer had.

    Daarna alle frets weer opnieuw blauw gemarkeerd en om ze vervolgens te crownen.
    Wederom net zo lang tot de blauwe markering was verdwenen.






    Nadat alle frets waren verlost van de blauwe markering heb ik ze met staalwol gepolijst en daarna met een polijstmiddel spiegelglad gemaakt.

    Na het verwijderen van de schilderstape heb ik de toets grondig schoongemaakt en in de olie gezet.
    De polen van de brugelement waren aangetast door zweet en vocht van het oefenhok. Dus die met een beetje wd-40 weer ontroest.

    Snaren er weer opgezet en het zaakje opnieuw afgesteld. Tenslotte nog een eindcontrole door de jongste telg, met zegel van goedkeuring!



    Nog een plaatje van het eindresultaat. Het basje speelt weer lekker licht en de snaren lopen niet meer aan.
    Ik hoop dat mijn broer er weer veel speelplezier van heeft.

    Mooi gedaan en weer een instrument gered.

    ps als tip:mocht het een keer voorkomen, sterk roestende magneet pooltje bewerk ik met een glasfiber pen.

  7. #1927
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Iets met groen en glitter:

  8. #1928
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 oktober 2002
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.614

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    Mooi gedaan en weer een instrument gered.

    ps als tip:mocht het een keer voorkomen, sterk roestende magneet pooltje bewerk ik met een glasfiber pen.
    Bedankt!

    Goed idee van die glasfiber pen. Nog nooit van gehoord, maar in dit geval uiterst bruikbaar. Bedankt voor de tip.

  9. #1929
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 oktober 2002
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.614

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Iets met groen en glitter:
    Lekker kleurtje! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

  10. #1930
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ash ketchum Bekijk bericht
    Bedankt!

    Goed idee van die glasfiber pen. Nog nooit van gehoord, maar in dit geval uiterst bruikbaar. Bedankt voor de tip.
    denk wel om je vingers, als stukjes glasvezel in je vingertoppen komen zal dat wel even duren voordat je daar vanaf bent.
    de glasvezel slijt namelijk tijdens het bewerken en je wilt ook die stof niet per ongeluk in je ogen krijgen.
    dus schoon werken
    https://www.allekabels.nl/solderen/1...orsteltje.html

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top