Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Project leftover parts: the More or Less Paul

    Zoveel onderdelen over van de DIY-projecten dat alleen een body ontbrak om er een hele gitaar van te maken….. dus voor 5 tientjes een Epiphone Les Paul Special II body gescoord en een Les Paul-achtige gitaar samengesteld.

    Enkele specs:
    - Chinese maple neck met vermoedelijk Laurier toets. Ooit voor 30 euro van Ebay
    - Framus vibrato, afkomstig van m’n ‘77 Framus Caravelle (project van enige jaren geleden)
    - Ibanez humbuckers, afkomstig van m’n AF55 archtop (zie oud topic)
    - Gotoh mini-tuners, al 20 jaar geleden gekocht, weet niet meer waarvoor, een Framus Parlor-gitaartje volgens mij, maar dat werd er wel érg kopzwaar door
    - stukkie tortoise van Ali, slagplaatje voor een bas uitgehaald

    Pickup frames, pickup selector ring en jack output plaatje wel speciaal gekocht voor dit projectje (Ali).

    Wiring opnieuw gedaan, wel met aanwezige materiaal, ‘modern wiring’ met treble bleed.

    Et voilá:








    Superfun gitaartje! !Speelt en klinkt prima.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.778

    Standaard

    Voor dat geld kun je geen narigheid hebben...
    Leuk gedaan; ’t ziet er ook wel een beetje uit als een left-over-parts-Paul​.
    Wat zit er nou links naast de lage E-snaar tussen de vibrato en brug?
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Thanks Fobo! Haha ja letterlijk een left-over-parts-paul, een allegaartje.

    Je bedoelt dat tortoise rondje? Dat bedekt het gat van de stop tail (het andere wordt bedekt door de vibrato).

    Ik heb niet zo heel veel ervaring met Les Pauls, maar deze klinkt wel behoorlijk anders - pittiger en punchier, meer richting tele eigenlijk - dan een standaard, ongetwijfeld door de maple nek en de body is ook geen mahonie volgens mij, ik denk elzen (alder), als het mahonie is dan wel een hele lichte - qua kleur, niet qua gewicht - variant, misschien Okoume o.i.d.
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 14 augustus 2023 om 10:04
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Nog even hypen over de Spectrum Clear Varnish Gloss van de Action: paar laagjes over het logo gespoten en dat droogt dus gewoon zo glanzend op, bijna zonder orange peel dat ik niet eens ben gaan schuren en polijsten (zou ik alleen maar willen om de randjes van de decal wat minder zichtbaar te maken maar tot nog toe te lui geweest...)

    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Gaaf project

    Ik zit even te kijken naar die Framus tremolo, want die lijkt te scharnieren op 2 kogels:



    Maar dan moet die brug daar ook aan vastzitten en dat zit ie denk ik toch aan de zijkanten à la Bigsby:



    Aparte constructie Hoe werkt dit?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Project leftover parts: the More or Less Paul

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Gaaf project

    Ik zit even te kijken naar die Framus tremolo, want die lijkt te scharnieren op 2 kogels:



    Maar dan moet die brug daar ook aan vastzitten en dat zit ie denk ik toch aan de zijkanten à la Bigsby:



    Aparte constructie Hoe werkt dit?
    Werkt eigenlijk heel erg simpel: het geheel kantelt iets naar voren op de 2 scharnierpunten (en trouwens ook ietsje naar achteren) en veert terug door de veer. Werkt erg goed maar geen grote duikvluchten mogelijk, half toontje tot bijna een toon verloop denk ik.

    Lijkt trouwens op die foto’s alsof de snaren er van de verkeerde kant ingestoken zijn… dan werkt ‘ie niet! (Misschien gedaan om meer break angle te krijgen??)
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 15 augustus 2023 om 09:31
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Paar detailfoto’s:



    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Apart!
    Is het inderdaad een soort bol-scharnier?
    Ik zie dan nog even niet wat er dan voor zorgt dat het staartstuk zijwaarts op zijn plek blijft.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Apart!
    Is het inderdaad een soort bol-scharnier?
    Ik zie dan nog even niet wat er dan voor zorgt dat het staartstuk zijwaarts op zijn plek blijft.
    De twee 'studs' van het bewegend gedeelde zijn min of meer kegelvorming, beetje bolvormig onderaan inderdaad en hebben een groef/inkeping die rust tegen de rand van de conische uitsparingen in de grondplaat, en dus wat ruimte om heen een weer te wiegen. Eigenlijk een beetje hoe de plaat van een Fender 2-punts tremolo ook in de groef van de studs gedrukt wordt door de tremoloveren en de snaarspanning samen, maar hier dus alleen de snaarspanning.

    De snaarspanning laat het blokje waarin de snaren geankerd worden dus naar voren kantelen, wat wordt gecompenseerd door de veer. Middels een schroef boven de veer kun je dat nog instellen. De vibrato-hendel drukt de veer in en kantelt het snaar blokje dus naar voren, wat weer terugveert door de veer. Je kunt ook de andere kant op (een beetje) en dan laat de snaarspanning het blokje weer naar de 0-stand terugkomen.

    Je vraag met betrekking tot zijwaarts snap ik even niet? De vibrato unit zit in de body geschroefd/verankerd en kan daarom niet van zijn plek. De twee kegelvormige studs zitten in cirkelvormige uitsparingen en kunnen alleen een beetje naar voren en naar achter wiegen....
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Zo werkt de vibrato:

    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top