Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 52
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 mei 2011
    Locatie
    België
    Berichten
    303

    Standaard Eigen homestudio(tje) ineen aan het zette :-)

    Hallo hallo,

    ik zag hier het topic 'post je homestudio' waardoor ik dacht, laat ik me even een topicje beginnen erover, aangezien ik nu op een punt kom waar ik veel raad nodig heb, en zo zien jullie ook waar ik begonnen ben.

    Paar jaar terug een huis gekocht met enorm veel werk aan (zoals ik zelf wou).
    Zware verbouwingen gedaan, maar je kent het misschien, hier en daar heb je wel een ruimte die je eigenlijk niet gaat benutten wegens te klein, of slecht gelegen t.o.v. het leefgedeelte. Tot ik ineens in de gaten kreeg dat ik ergens nergens naartoe kon met al mijn instrumenten, tenzij ergens in een slaapkamer, maar dat zag de vrouw dan weer niet helemaal zitten.

    Nu, de vorige eigenaar was een fervent duivenmelker, dus elke ruimte beschikbaar, niet in het leefgedeelte gelegen, werd voorzien van duivenkoten, en de daarbij nodige stront en voeding.

    Achteraan in mijn garage besloot ik van de verwarmingsketel te plaatsen (grote installatie), maar daarboven was nog een kamertje, dat uiteraard voorzien was van, jawel, de nodige duivenkoten...
    Bedoeling was dus om heel de boven verdieping af te breken, zodat het een mooi groot geheel werd, met de balken van het dak zichtbaar etc...

    Zo gezegd, zo gedaan, even alles weggebroken,(plafond weg, vloer weg, balken weg) en daar had ik mijn mooie grote open ruimte... maar toen daagde het me dus dat ik nergens geen ruimte had voorzien voor mijn muziek.
    De twijfel sloeg toe, de ruimte is niet ideaal aangezien ze niet makkelijk bereikbaar is en erg groot ook niet (lees klein).
    Maar goed, na een paar nachten denken, begon ik dan toch maar te doen.

    Even nieuwe balken gelegd voor de vloer, vloertje erop, volledig nieuw dak gelegd, dat dak dan ook maar ineens deftig geisoleerd, vals muurtje gezet, gyproc gezet, de muren bezet, en toen daagde het me dat het leven toch niet zo goedkoop was, en dat een zware verbouwing en 2 dure hobby's de portefeuille wel even zwaar op de maag kan liggen...

    Maar goed, zoals ik eerder al vermeldde, kom ik nu toch in het stadium dat ik wijze raad nodig heb, die ik zo meteen ga vragen, maar eerst plaatjes bij de praatjes;
















  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 mei 2011
    Locatie
    België
    Berichten
    303

    Standaard
















  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 mei 2011
    Locatie
    België
    Berichten
    303

    Standaard





    wat moet er nu nog gebeuren; er komt nog een 2 de vloer op, omdat het materiaal toch wel voor zeer veel gewicht kan zorgen. Electriciteit moet ik nog zetten, nieuwe venster erin. Maar dan beginnen mijn vragen natuurlijk te komen.

    Welk soort verlichting zet ik best? Welk type vloer leg ik best ? ondergrond is osb. etc...

  4. #4

    Standaard

    Ik heb geen antwoorden op je vragen, maar ik weet wel dat je daar een heel leuk hok gaat krijgen!

    Heb je ook nagedacht over vocht/ontluchting?
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 mei 2011
    Locatie
    België
    Berichten
    303

    Standaard

    stond een venster in, en was eerst van zin om dit volledig dicht te maken, maar komt een nieuw venster in, en voor het vocht heb ik een pro-ontvochtiger...

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Maar je moet echt ventileren hoor, al is het alleen maar voor je gezondheid.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 mei 2011
    Locatie
    België
    Berichten
    303

    Standaard

    I know, daarmee dat ik er een venster ga inzetten

  8. #8

    Standaard

    Ik had op twee 'gaten' na, 1 in en 1 uit, een potdicht hok. De 'uit' was geforceerd dmv de voeding-fan van mijn tafel. Bij de 'in' stond mijn verwarmingselement zodat de binnenkomende lucht meteen verwarmd werd. Dat werkte perfect.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Leg je vloer los. (dus niet aansluiten aan de wanden). Zeg maar zo'n 3 cm rondom (hout kan dan ook uitzetten en krimpen). Zet dan op de wanden van die muurgoten. Dan kun je later alle draden trekken die je zou willen. Het zou leuk zijn om links en rechts op de kruising recht en schuin een lichtbak te maken. Zodat het licht tegen het plafond schijnt. Dan heb je diffuus licht en kijkt er niemand in een lamp.

    Maak ook diffusers of koop ze. Dat is de makkelijkste manier om je ruimte acoustisch ok te krijgen. Letterbakken werken ook. Als je 3 mm multiplex neemt en neem twee bolle zijkanten (120mm multiplex). Dan boor je in de zijkanten ronde gaten. Daar doe je doek tegenaan. (binnenkant) vullen met glaswol). Op de bolling sla je met kleine nagels de 3 mm triplex. Een beetje houtlijm ertussen is raadzaam. De bolling diffused het geluid. De toegang tot het glaswol dempt de bassen. (basstrap). Als je er daar een stuk of 8 van maakt dan kun je meten hoe de ruimte is.

    Je neemt een overheadmicrofoon. En sluit die aan op de pc. Met de pc speel je een sweep af van 8 hz to circa 20khz. Dan zie je als je dat doet dat er verschillende geluidsniveaus uitkomen. Daar waar je 3 tot 6 db meer hebt heb je een staande golf. Frequentie markeren en verder meten. Je zult tussen 50hz en 300hz iets van 3 bulten meten. Dan de diffusers/basstraps ophangen. En meten. Evt. bij maken. Totdat het mooi droog begint te klinken. Inrichten. En opnieuw meten. finetunen met eventueel meer basstraps in de hoeken. Twee platen van 30 cm breed en 2 meter hoog (of zo hoog nodig). Zet ze tegen elkaar aan. in 90 graden. Houtjes ertussen op het schuine vlak. tot halverwege met stof bekleden (voorkant) die past bij je inrichting. Vullen met glaswol. Daarna geheel afwerken met de stof. Vastzetten met een paar schroeven, losstaan kan ook. (touwtje aan de bovenkant aan een oogje kan. (aan de achterkant dan wat tochtstripkes plakken zodat ie niet resoneert tegen de wand bij lage tonen).

    Neem een mooi raam en plaats het. Neem rondom een mooie koof. Afwerken. Neem nu een houtframe. Wat past in de koof. Zet er een glazen plaat in. Onder een hoek. (6 a 10 graden). Zet op het houtframe twee handvaten. Werk af naar believen. Ga je drums doen. dan plaats je de glazen bak in het raamkozijn. En heb je 12db extra demping. Je kunt eventueel aan de buitenkant ook een goed passend luik maken. Met passend een frame met isolatie ertussen. Dan heb je een extra 8db. (zeg maar voor die metaldrummer).

    Het simpelste is dat achterwege te laten en een knap digitaal drumstel aan te schaffen en te werken met samples. Ook het drumstel van de drummer kun je samplen. Dan kan die die daarna triggeren.

    Voila.
    Laatst gewijzigd door muziekschuur; 13 december 2011 om 19:07
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 mei 2011
    Locatie
    België
    Berichten
    303

    Standaard

    wauw, dat is nog eens een schitterend antwoord!! daar ben ik al een heel eind, of zelfs het hele eind mee geholpen!!

    als ik je eens tegenkom trakteer ik der ene


    ik ga je uitleg nog een paar keer lezen, maar alles lijkt me goed doenbaar (ben redelijk handig toch wel) enige probleem dat ik daar heb is plaats, tis nogal een kleine ruimte. Maakt de grote van de bollingen iets uit?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top