Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 83
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.340

    Standaard Lava patch kabels: wat een gekloot! Tips?

    Hallo,

    Ik ben redelijk technisch (ik soldeerde vroeger zelf mijn patch kabeltjes) en ben een paar jaar geleden overgestapt naar George L. Ik was zeer tevreden over George L; 9 van de 10 kabeltjes werkte direct en soms moest je ff het schroefje wat meer aandraaien met een tang.

    Maar: door GAS, subjectieve info op het forum over vemeende kwaliteitsverbetering en de craving voor kleinere pluggen ben ik overgestapt op Lava Patch kabels. Maar wat een gekloot om die in elkaar te zetten zeg! Wat doe ik fout? De "+" en de "-" maken regelmatig contact met elkaar. Of anders gezegd: de mantel maakt contact met de kern. Het youtube filmpje (over de instructie hoe je ze in elkaar zet) is net niet scherp genoeg. Kan iemand foto's posten van de "kritieke momenten" van het snijproces of weet iemand waar ik op internet een DUIDELIJKE link kan vinden? Of anders een tip wat ik fout doe?

    EDIT: ik heb nogmaals naar het youtube filmpje gekeken: nadat het eerste metalen hoesje over het snoer heen wordt geschoven, wordt het snoer afgeknipt. maar als ik dat doe, is het snoertje weer te kort om contact te maken met de "pin" die in de plug zit. Ik ga het nog maar eens proberen (zucht). Meer mensen hier op het forum die er last van hebben/hadden?
    Laatst gewijzigd door the sure thing; 4 december 2011 om 11:22

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Het eerste kabeltje vond ik ook vrij lastig, maar als je de stappen ook echt stap voor stap volgt, gaat het echt lukken en zul je er steeds behendiger in worden. Oefening baart kunst.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.340

    Standaard

    ... je hebt gelijk. Ik heb het exact volgens de Youtube filmpje gedaan, inclusief het afknippen van het kabeltje, NADAT het hoesje over het snoertje is geschoven. Dan gaat het goed.

    Maar: George L vind ik toch makkelijker en sneller te maken....

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Oh ja, absoluut! George L is echt schijtgemakkelijk in elkaar te flansen. Ze waren voor mij alleen helaas niet zo betrouwbaar, om de haverklap storingen en zo. Met Lava heb ik tot nu toe één kabeltje gehad die dienst weigerde en ik denk omdat ik 'm zelf te vast had gedraaid en ik daardoor door de kabel heen ben gegaan of zo. Lava kabel is ook veel soepeler en naar het schijnt meer helder dan George L. Maar dat laatste kan ik niet beamen, ik hoorde geen enorm verschil, of beter, geen verschil eigenlijk.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Oh ja, absoluut! George L is echt schijtgemakkelijk in elkaar te flansen. Ze waren voor mij alleen helaas niet zo betrouwbaar, om de haverklap storingen en zo. Met Lava heb ik tot nu toe één kabeltje gehad die dienst weigerde en ik denk omdat ik 'm zelf te vast had gedraaid en ik daardoor door de kabel heen ben gegaan of zo. Lava kabel is ook veel soepeler en naar het schijnt meer helder dan George L. Maar dat laatste kan ik niet beamen, ik hoorde geen enorm verschil, of beter, geen verschil eigenlijk.
    Ik heb werkelijk nog nooit een storing gehad aan een george L's.

    Daarbij moet ik zeggen dat ik erg zorgvuldig die dingen in elkaar zet, zo diep mogelijk erin prikken en het wieltje geheel vast draai.
    Daarnaast zitten mijn pedalen vast aan een board en hebben de George L's totaal geen beweging.

    Ook toen ik nog veel wisselde van pedalen en regelmatig de patchkabels los trok en opnieuw installeerde heb ik nooit storingen gehad..

    Of ik doe iets goed of jij doet iets fout. no offence.

    Ik kan begrijpen dat, wanneer er veel beweging in de kabeltje zit, ze nog wel eens storingen kunnen opleveren omdat ze niet gesoldeerd zijn. ze "lubberen" dan als het ware uit.
    Wanneer je pedalen niet vast op een board zitten kan dit snel het geval zijn.

    Wanneer je pedalen wel vast zitten op je board hoef je, indien correct in elkaar gezet, geen storingen verwachten van George L's.

    just my 2 cents.
    Toooooooooooooooone!!!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.340

    Standaard

    .. ik heb wel altijd bij George L de schroefjes met een tang goed vastgedraaid. De schroef werkt als een soort "mesje" wat door de bekabeling heen snijdt en dan contact maakt met de mantel (aarde?). En incidenteel maakte de kern ook contact met de aarde (mantel) maar dat kwam meestal omdat ik de kabeltjes schuin had afgesneden/geknipt.

    Het gerucht gaat dat er geluidsverschil in de kabletjes tussen Lava en George L zou zitten, maar ik weiger dat te geloven. De kern van beide soorten kabels maken op een identieke manier contact met de plug: door een pinnetje. Het is dus niet echt een "vast" contact.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    ..
    Het gerucht gaat dat er geluidsverschil in de kabletjes tussen Lava en George L zou zitten, maar ik weiger dat te geloven. De kern van beide soorten kabels maken op een identieke manier contact met de plug: door een pinnetje. Het is dus niet echt een "vast" contact.
    Ik geloof daar ook niet in..

    Net als van die monster cables van over de 100 euro, komop... op een gegeven moment zijn die verschillen toch niet meer te horen?

    Zelf ga ik overstappen van Conquest Hush naar Spectraflex Fatsoflex. ik verwacht geen geluidsverschil te gaan horen.
    Ook mijn budget speakercable ga ik vervangen voor een spectraflex speakercable. ook hier verwacht ik geen verschil te gaan horen. het is meer het idee dat er iets kwalitatiefs tussen zit.

    Denk dat het met George L's en lava een beetje hetzelfde verhaal is.
    tussen de oren dus.
    Toooooooooooooooone!!!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik weet niet hoe vaak jij je pedalenbordje met tas op de fiets vervoerd, repeteren, optreden, etc.? Het was bij mij vooral het slepen met het pedalenbord wat om de haverklap een weigerend kabeltje veroorzaakte. Met Lava geen last meer. Je leest ook her en der op fora dezelfde problemen met George L en ook de winkel waar ik destijds het zwikkie heb gekocht kon vertellen dat mijn klachten niet op zich stonden. Al die mensen zullen dan, in tegenstelling tot jou, iets verkeerd doen? Kabel van George L is nou eenmaal stugger dan dat van Lava.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Ik weet niet hoe vaak jij je pedalenbordje met tas op de fiets vervoerd, repeteren, optreden, etc.? Het was bij mij vooral het slepen met het pedalenbord wat om de haverklap een weigerend kabeltje veroorzaakte. Met Lava geen last meer. Je leest ook her en der op fora dezelfde problemen met George L en ook de winkel waar ik destijds het zwikkie heb gekocht kon vertellen dat mijn klachten niet op zich stonden. Al die mensen zullen dan, in tegenstelling tot jou, iets verkeerd doen? Kabel van George L is nou eenmaal stugger dan dat van Lava.
    Ik heb mijn boardje geregeld mee naar oefenruimte en optredens.
    Welke George L's gebruikte je? ik vind bijvoorbeeld de .115 zwakker aanvoelen dan de .225
    Overigens overweeg ik een overstap op een case voor mijn pedaltrain ipv de tas.
    Het stugge van de george L's vind ik juist fijn. voelt degelijk aan. alles is bij mij precies passend, wel met een klein bochtje voor de zekerheid. niet super strak staand tussen de pedalen dus.

    Laatst gewijzigd door lindstrom; 4 december 2011 om 15:30
    Toooooooooooooooone!!!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.340

    Standaard

    Ik ben van Monster kabels ook overgestapt naar Spectraflex fatsoflex. Waarom? Veel minder stug en mooiere kleurtjes! Geen idee of er verschil in geluid zit. De lava kabeltjes zijn ook lekker flexibel. De dikke George L kabels wilden nog wel eens mijn pedaaltjes "wegduwen" vanwege de stijfheid.
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top