Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard Jazzmaster toonhoogte en snaarlengte achter de brug

    Ik merk dat 'picking behind the bridge' heel weinig output oplevert via de pickups behalve als je de desbetreffende snaar fret: dus snaar fretten en dan achter de brug aanslaan.
    Het is enkel bij specifieke frets: 1e, 5e, 10e, 17e.
    Op die frets is de lengte van de snaar (fret tot zadel) een geheel veelvoud is van de lengte achter de brug.
    Dus achter de brug kan je blijkbaar enkel de snaar voor de brug laten resoneren als die een bepaalde lengte heeft, wat logisch lijkt.

    Met een clip-on tuner zie ik dat de snaren achter de brug 'gestemd' lijken te zijn in ADGCEA waarbij het stuk snaar van de (lage) E achter de brug overeenkomt met een A van 440hz.
    Dat lijkt me geen toeval te zijn maar is er een verklaring waarom er juist voor deze 'tuning' of lengte gekozen is en niet bijvoorbeeld DGCEAD via een iets kortere lengte achter de brug?
    Is deze 'tuning' bij andere gitaren die ook een grote snaarlengte achter de brug hebben hetzelfde?

    Iets anders wat me opviel is dat, als je de tremolo arm gebruikt dat niet alle snaren even hard 'detunen', hoe dikker de snaar hoe meer de toonhoogte/laagte beïnvloed wordt
    Nochtans als ik bijvoorbeeld een E-akkoord speel over 6 snaren klinkt dit niet verkeerd in mijn oren.
    Is er een verklaring voor waarom dat niet 'vals' of 'ontstemd' klinkt.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Op je laatste vraag: dat klinkt toch wel gewoon vals? Alleen wordt het niet op een manier gebruikt dat je zuiverheid verwacht.

    Het lijkt me niet dat fabrikanten er rekening mee houden wat de toonhoogte wordt achter de brug, of achter de topkam. Veel relevanter is bijvoorbeeld de hoek met de brug die het oplevert. Zeker bij een Jazzmaster. Bedenk dat het op die manier gebruiken van de gitaar in de jaren '50 en '60 nog helemaal niet normaal was. Komt nog bij dat het ook afhankelijk is van je actie en intonatie.

  3. #3

    Standaard

    Dat van die tremolo die niet gelijk ontstemt geldt voor alle bruggen behalve bij sommige Steinbergers. Meer info vind je hier: https://en.wikipedia.org/wiki/TransTrem . Waarom het niet zo vals klinkt kan ik niet echt verklaren, waarschijnlijk is het verschil niet zo groot.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend Bekijk bericht
    Ik zou 'm uit het raam flikkeren en er zelf achteraan springen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    recent Batmobile bij De Wereld Draait Door gezien en gehoord.... (wat een pret !) en de voorman van die club tremoloodje heel wat af en hoewel het best wel een beetje valsig klonk schijnt dat jengelende d'r bij te horen.. Overigens valt me op dat bij dive bombs het valse doorgaans ook erg meevalt... zal wel aan de Floyd liggen.
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Het lijkt me niet dat fabrikanten er rekening mee houden wat de toonhoogte wordt achter de brug, of achter de topkam.
    Als ik gitaar gerelateerd ga googlen op 'string length behind the bridge' kom ik vooral op Jazzmaster en Sonic Youth verwante topics uit met verder geen techinische info over het hoe en waarom.
    Maar als je meer algemeen gaat zoeken en specifiek de term 'afterlength' gebruik, vind je er heel veel over. Vooral op fora voor andere snaarinstrumenten als viool, bass, cello.
    https://www.google.com/search?q=afterlength+tuning
    De lengte tussen bridge en tailpiece volgt in het algemeen bij snaarinstrumenten, die een 'groot' stuk snaar achter de brug hebben, de ratio 1:6
    Soms iets korter, soms iets langer maar steeds met de bedoeling om bij een bepaalde 'tuning' uit te komen: 2 octaves+forth of 2 octaves+fifth.
    Op die fora is er heel wat discussie over de zin of onzin om die stukken snaar perfect te fine tunen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Komt nog bij dat het ook afhankelijk is van je actie en intonatie.
    Persoonlijk merk ik bij mijn jazzmaster dat hoe beter ze afgesteld is qua intonatie hoe 'juister' de snaren achter de brug gestemd zijn. Maar ik kan niet zeggen dat ik een verschil hoor of het stuk snaar achter de brug bij de (lage) E snaar nu exact een A (440hz) is of een aantal cents eronder of erboven is.

    Nu zou ik zelf mijn actie of intonatie nooit laten beïnvloeden door de toonhoogte van de snaren achter de brug juist gestemd te willen hebben, maar door de tremelo veer (de schroef in het midden van de anchor plate) vaster of losser te draaien komt de tailpiece wat meer naar voor of achter waardoor je wel wat speelruimte hebt om de tuning tussen bridge en tailpiece bij stellen, moest je dat echt willen.

    Ik speel enkel thuis en op lage volumes of met koptelefoon en wat iemand op een bass gerelateerd forum zei is misschien wel pertinent: dat de afterlength en de tuning ervan meer van belang is bij hoge geluidsvolumes dus bij veel feedback.

    Ik zie ook dat de Classic Player jazzmaster de tailpiece iets korter bij de brug heeft dan de originele jazzmaster maar ook weer op een specifieke locatie zodat je met een ratio zit waarbij de tuning een bepaald patroon volgt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Op je laatste vraag: dat klinkt toch wel gewoon vals? Alleen wordt het niet op een manier gebruikt dat je zuiverheid verwacht.
    Ik gebruik het voornamelijk in een surfachtige muziek context met wat spring reverb erbij en dan klinkt het in mijn oren zoals het hoort, maar mijn vriendin die van dat soort muziek totaal geen kaas gegeten heeft vindt het gewoon vals klinken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Terminus Bekijk bericht
    Waarom het niet zo vals klinkt kan ik niet echt verklaren, waarschijnlijk is het verschil niet zo groot.
    Ik deed de test oorspronkelijk door de tremolo/vibrato arm zover naar onder te drukken tot 6e snaar van E naar D# ging en dan was het het verschil met de 1ste snaar (hoge e) erg groot want die was slechts een paar cents gezakt.
    Maar als ik het test in de mate waarin ik het werkelijk gebruik dan zijn de verschillen veel kleiner.
    Ik heb trouwens de indruk dat het oor veel gevoeliger is voor modulatie naarmate het toegepast wordt op een hogere toon, dus misschien is het wel een gelukkig toeval dat de hoge E minder detuned wordt dan de lage E en is het verschil daarmee ook wat meer in evenwicht.
    Hetzelfde merk ik trouwens ook bij echte tremolo (amplitude modulatie). Een fluctuerend volume op de lage E neem ik eens stuk minder waar dan op de hoge E.
    Waarschijnlijk zitten de Fletcher-Munson curves hier voor iets tussen

    Van die transtrem had ik trouwens nog nooit gehoord. Best interessant, maar die steinberger gitaren vind ik meestal zo lelijk dat ik er nooit aandacht aan heb geschonken.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeD Bekijk bericht
    recent Batmobile bij De Wereld Draait Door gezien en gehoord.... (wat een pret !) en de voorman van die club tremoloodje heel wat af en hoewel het best wel een beetje valsig klonk schijnt dat jengelende d'r bij te horen
    Ik heb het filmpje op internet bekeken en da's zonder twijfel gewoon vals, maar klonk toch nog enigszins artistiek verantwoord.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top