Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2002
    Locatie
    11.710 Km buiten Amsterdam
    Berichten
    590

    Standaard EMG's: ben er weer klaar mee... Keuzehulp gevraagd!

    Van alle gitaren die ik ooit kocht werden er vier standaard met een setje EMG 81/85 geleverd. Elke keer dacht ik "Ha, in deze gitaar werkt het WEL!", maar elke keer leverde een overstap naar een goed passief setje een flinke verbetering op. Nummer vier is nu een PRS SE Torero (mahogany/maple/ebony) met "nieuwe logo" EMG's en die klinken net wat anders. Ook nu was ik in eerste instantie weer tevreden maar na een paar maanden begin ik me dan toch weer aan het weinig organische eluid te ergeren, zeker in vergelijk met de andere (passieve) gitaren.

    Op zoek naar een nieuw setje dus en omdat dit (anders dan de eerder aangepaste modellen) een gitaar is met een Floyd Rose zou ik graag om jullie hulp willen vragen. De laatste twee modificaties (allebei volledig mahonie) waren Duncan Distortion/Jazz en JB/59 en daar was ik erg blij mee. Voor deze gitaar wil ik een wat modernere sound en ik heb na enig zoeken de keuze teruggebracht tot vier:

    1) DiMarzio Crunch Lab + LiquiFire
    2) DiMarzio ToneZone + Air Norton
    3) Duncan Custom + Pearly Gates
    4) Suhr Doug Aldrich setje

    Iemand ervaringen met deze combinaties en welke raden jullie aan? Gaat dit werken in de Torero? Zijn er nog andere combinaties die ik absoluut moet overwegen? Coilsplitbaarheid is een harde eis.

    Hartelijk dank!

    edit: muziekstijl is vooral metal en prog, maar ik ben echt op zoek naar veelzijdigheid in dit geval.
    Laatst gewijzigd door MegaDrive; 27 november 2011 om 07:49 Reden: toevoeging muziekstijl
    Gear:
    Schecter C-1 BlackJack | Schecter Hellraiser Sunset FR | PRS Torero SE | Vintage V6 Icon LB
    Blackstar Artisan 30H | Blackstar HT-Blackfire | Demeter Comp-2 Pro | 1x12 SugarCone

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Ik kan je er niet veel over zeggen, maar ik weet wel dat de Air Norton een geweldige neck-pickup is. Lijkt me in combinatie met de ToneZone een heel mooi setje. Weet echter niet of het 100% geschikt is voor jouw stijl.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    De aldrich set is modern met een vintage saus, de duncan custom vintage met een moderne saus. De aldrich kan maar een ding, maar een tone. De custom is wat diverser. De aldrich klinkt als een wat nasalere jb.

    Heb je al gekeken naar de alternative8 voor de brug?

    De pearly Gates neckmodel heeft heel weinig output overigens. Heel transparant, weinig juicy leadtones. Heel erg die singlecoilvibe.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Je zou ook eens Seymour Duncan Blackouts kunnen proberen. Ook actief, maar veel organischer als EMG's.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2002
    Locatie
    11.710 Km buiten Amsterdam
    Berichten
    590

    Standaard

    Bedankt voor de reacties en suggesties!

    @Ace: naar wat ik er zo van lees, zie en hoor zou dit wel eens kunnen werken, ook qua stijl. Het soort metal dat ik speel is nou niet bepaald grindcore. Denk meer aan Opeth, Dream Theater, Katatonia en dergelijke. Ik lees ook dat beide pups erg goed klinken in split coil modus.

    @Orpheo: als die Aldriches een one trick pony zijn dan kijk ik nog wel even verder, da's niet wat ik zoek, hoe goed dat ene trucje ook klinkt. Ik heb die alternatives eens opgezocht en wat filmpjes en reviews gevonden. Ik denk dat door de hoge output en aggressieve karakter misschien wat teveel van het goede is, maar ik houd hem even in de gaten. Ik zie vergelijkingen met de Invader (bah) maar dan ook weer een beschrijving dat hij lijkt op de full shred (yay!) maar dan wel met prominent laag. Je omschrijving van de custom vind ik interessant: hoe zie jij de SD distortion (SH-6) daarin?

    @iWishmaster: De Blackouts zijn erg vet ja. Zeker nu die nieuwe (AHB-3?) ook nog een overtuigend clean hebben! Deze zijn echter niet splitbaar en vooralsnog wil ik die optie nog even open houden.

    Ik neig op het moment toch naar de SD custom, zeker omdat ik lees dat die het goed doen in mahonie gitaren. En als dat een iets cleanere versie is van de SH-6 dan komt dat aardig in de richting. Even kijken of ik daar nog wat HD footage van kan vinden.

    Nogmaals dank en keep 'em coming
    Gear:
    Schecter C-1 BlackJack | Schecter Hellraiser Sunset FR | PRS Torero SE | Vintage V6 Icon LB
    Blackstar Artisan 30H | Blackstar HT-Blackfire | Demeter Comp-2 Pro | 1x12 SugarCone

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    De duncan distortion is agressiever en hotter dan de alt8.

    Ik zie de distortion als modern. Niks vintage. Gewoon een scheurijzer tot en met. Waar de jb een cirkelzaag is, is de distortion een tandartsboor en de alt8 een pneumatische hamer.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    De custom is warmer en losser dan de distortion, vergis je daar niet in.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht

    Ik zie de distortion als modern. Niks vintage. Gewoon een scheurijzer tot en met. Waar de jb een cirkelzaag is, is de distortion een tandartsboor en de alt8 een pneumatische hamer.
    Leuke vergelijking, heel erg plastisch . Zelf nooit kunnen vergelijken.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juni 2006
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    916

    Standaard

    Ik begrijp helemaal wat de topicstarter bedoelt, ik heb het afgelopen jaar ook alle EMG's uit mijn gitaren verwijderd. (In één geval ook de hele gitaar verwisseld voor iets anders)

    Van de keuzes die voorgesteld worden zou ik gaan voor de Duncan Custom+Pearly gates.

    Mijn LTD WA-600 is van dezelfde houtsoorten gemaakt als de Torero (mahogany body, maple neck, ebony fretboard) en daar zit een setje Seymour Duncan JB/'59 in, daar ben je al mee bekend zag ik. Deze combi van houtsoorten en pickups is er een waar weinig aan te verbeteren is vind ik.

    Mijn Godin Redline heeft een body van Maple/Poplar en een hals van maple, en de EMG (op 18 Volt) die erin zit heb ik vervangen voor een DiMarzio ToneZone. De heldere klank van de gitaar zelf had gewoon een pickup nodig die wat dikker klinkt met meer laag en mids.

    Mocht je voor DiMarzio gaan met split coil en je gaat zelf solderen, het rode draadje van een DiMarzio is hetzelfde als het zwarte draadje van een Seymour Duncan.
    Laatst gewijzigd door Bijl; 28 november 2011 om 10:49
    ESP Ultratone SL7, Ibanez Universe, Schecter Avenger A7, A7, A-7+, VHT/Fryette Sig:X

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2002
    Locatie
    11.710 Km buiten Amsterdam
    Berichten
    590

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijl Bekijk bericht
    De heldere klank van de gitaar zelf had gewoon een pickup nodig die wat dikker klinkt met meer laag en mids.
    Klopt helemaal en met die gedachte ben ik nu ook aan het zoeken. De SH-6 is van het lijstje kandidaten af. Die klinkt precies goed in mijn volledig mahonie Schecter maar dat wordt absoluut te schel in de Torero. En er is wat bij gekomen:

    1) Tone Zone & Air Norton (Had Petrucci dit niet op het Images & Words album?)
    2) SD Custom & '59
    3) JB & '59
    4) Bare Knuckle Nailbomb set (Alnico)

    In onwillekeurige volgorde. Uw gedachten?

    Offtopic: wat een ramp, zeg pups zoeken. Er is zoveel puik aanbod. De lijst met pickupfabrikanten op harmony central is echt belachelijk lang en ik durf de boude stelling te poneren dat dat 5% daarvan 95% van de gitaristen voorziet. Als het net zo is als met rum (Bacardi is niet te hakken vergeleken bij de merkloze flessen bij de lokale dorpsslijter in het caribisch gebied) dan hebben we de beste dus nog niet eens gehoord...

    Oh. en bedankt voor de wiring tip!
    Gear:
    Schecter C-1 BlackJack | Schecter Hellraiser Sunset FR | PRS Torero SE | Vintage V6 Icon LB
    Blackstar Artisan 30H | Blackstar HT-Blackfire | Demeter Comp-2 Pro | 1x12 SugarCone

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top