Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard probleem intonatie Jaguar

    Ik was laatst een stukje aan het opnemen waarbij ik redelijk hoog op de hals speelde en merkte dat het hoe hoger hoe valser werd. Dus maar even een schroevendraaier gepakt en de intonatie bijgesteld. Ik heb er maar weinig verstand van, maar gewoon gezorgd dat ie goed was op de open snaar en op de 12e fret voor alle snaren. Het gekke is dat hij op de 13e en 14e vals is, maar daarna weer goed. Ook loopt de boel aan op die posities en dan vooral op de 14e fret. Ik ga hem binnenkort weg brengen als ik weer eens een keertje geld heb, maar ik wil sowieso even weten wat er nou aan de hand zou kunnen zijn en of ik dit niet al zelf een beetje zou kunnen verhelpen. De bolling van de hals misschien niet goed? Wat moet ik doen?

  2. #2

    Standaard

    Iemand die het weet?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Dat rare wiebelbrugje van de Jaguar kan voor intonatieproblemen zorgen. het zit niet vast en in sommige speelposities kun je je hand erop laten rusten, waardoor het ding kan verschuiven.
    Maar als ie op 12 goed is en op 13/14 niet en daarna weer wel, kunnen er andere problemen zijn. Twee frets die niet goed zitten, bijvoorbeeld. Dat klinkt onwaarschijnlijk, zeker omdat fender wat dat betreft een goeie reputatie heeft. Maar juist bij de jaguar heb ik er vaker over gehoord, Bruce Welch had er last van bij the shadows. Andere verklaring is dat er mogelijk rond die plek een bolling in de toets/hals is.
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  4. #4

    Standaard

    Dank u, dat verduidelijkt de boel al weer wat meer. Ik had alleen even moeten vertellen dat ik er een Mustang brug op heb gegooid. Die standaard brug is een ramp.
    Het lijkt er wel op dat ik hier zelf niets mee kan, omdat mijn ik niet echt de kennis heb om het een en ander uit te sluiten. Ik denk dat ik hem toch maar even laat nalopen bij iemand die weet wat hij doet.
    Eerst had ik niet dat hij aanliep bij de 13e, 14e fret, en ik heb ook wel met snaardiktes zitten experimenteren. Wie weet dat de hals daardoor anders is gaan staan.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    De mustangbrug is idd een verbetering. maar ook die zit los in de body, hij is van hetzelfde 'rocking' principe..
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 september 2008
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    7.411

    Standaard

    Yep, ook die dingen wiebelen er rustig op los.

    Als ik het zo lees, denk ik dat je hals ook iets te hol staat.

  7. #7

    Standaard

    Wat voor brug zou ik er ook op kunnen gooien? Dit http://www.masterybridge.com/ schijnt een oplossing te zijn, maar ja, dan ben ik iets van 180 euro verder voor een brug...
    Een tune-o-matic wordt volgens mij ook wel eens gedaan, maar geen idee of dat nou een verbetering is ten opzichte van een mustang brug.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    I zou eerst iemand naar die hals laten kijken, waarschijnlijk zit het probleem daar..
    en dan is het niet nodig een dure nieuwe brug te kopen, de mustangbrug voldoet meestal prima op Jaguars..
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    kan ook een verrotte snaar zijn. Met welke dikte speel je? Op een jaguar, met z'n 24" mensuur is een setje 0.011 geen overbodige luxe.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  10. #10

    Standaard

    Ik heb het op alle snaren, maar het meest op m'n d snaar. Ik speel met 010-052. Dikkere bassnaren dan normaal setje 011 en gbe als setje 010. Maar heb al meerdere keren snaren vervangen, dus aan een enkele snaar ligt het niet. Is het misschien ook niet raar voor een hals om zo'n set erop te hebben? Dat er aan de ene kant zwaarder aan getrokken wordt, of maakt dat niet zoveel uit?

    @ zoon van Piet
    De lage E buzzt nog steeds wel redelijk op alle fretten, dat komt er nog eens bij. Maar misschien is ook dat met de hals bijstellen te verhelpen, ik zal dat inderdaad eerst eens laten oplossen. Maar goed, daarom dacht ik ook aan een andere brug. M'n aktie is nou ook niet echt idioot laag. Eerder heb ik er wel een buzzstop op gehad, maar dan kun je niet meer zo lekker je tremolo naar beneden duwen (en het is lelijk). Het hielp wel tegen die buzz.

    Het wordt sowieso tijd dat ding onder handen te nemen, want ik vind hem ook wat te schel, dus binnenkort maar eens een 500k pot erin gooien om te kijken of me dat beter bevalt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top