Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 32 EersteEerste ... 789101119 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 316
  1. #81
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Dat over die scarfjoint voor multiscale neck heb je het verkeerd.

    Ik heb het net gedaan voor mijn Selmer, check de foto's.

    Dat komt normaal gezien perfect uit !



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  2. #82
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Deze bedoel je?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Scarf joint:





    Ik heb er even tegenaan gekeken, en me heel hard afgevraagd hoe dat dan bij jou wel zomaar werkt...

    Maar ik geloof dat ik hem door heb: Die twee stukken die je op elkaar hebt gelegd, zijn niet met één zaagsnede zo ontstaan, toch? Als ik mijn twee helften zo op elkaar leg, dan lopen ze tegengesteld schuin. Dus het kan wel, als ik bij één van beide helften die dubbelschuine zaagsnede nog eens opnieuw doe, maar dan andersom.
    Het is dus net iets minder voor de hand liggend dan je suggereert (stiekemerd, gewoon een stapje achterhouden hè? ) maar het is wel een goed idee. Deze manier lijkt me handiger; ik moet sowieso nog een keer zagen, maar dan heb ik wel een nette scarf joint, en hoef ik me ook geen zorgen te maken of één extra laagje wel genoeg is. Want als de kop er dan nog steeds niet uit past, zou ik dus nóg een keer die malle scheve actie moeten doen... Dank voor de tip!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #83
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Nu moest ik toch even 2 x nadenken ...

    Maar inderdaad, ik heb ze gewoon recht door gezaagd op de lintzaag, en daarna schuin geschaafd.

    Gewoon de juiste hoek van de topkam aftekenen op de bovenkant, daarna de hoek van de kop aftekenen op de zijkant en schaven maar.

    Je moet er dan wel voor zorgen dat de balk eerst perfect haaks en vlak en recht is.



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  4. #84
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Eigenlijk was ik van plan om vanavond weer eens iets met de toetsen en/of halzen te doen, maar de zijkanten en de top van de bariton lagen er zo overduidelijk op te wachten om op elkaar gepast te worden...



    Het zit nog niet vast, maar het lijkt wel te kloppen. Het nekblok heb ik uiteindelijk inderdaad gehalveerd. Zul je altijd zien, dat het hoogste punt van de zijkanten net bij het nekblok zit. Dus dat daar nog een stukje van af moet, en dat dat toch twee keer zo snel gaat als het blok twee keer zo klein is.

    En verder moest ik natuurlijk meteen uitproberen hoe dat nou zit met die malle scheve scarf joint. Het stukje dat ik gisteren had afgezaagd, heb ik nu dus nog eens andersom scheef gezaagd. Deze keer ging het bijna perfect langs de lijntjes, ik denk dat er aan deze helft heel weinig rechtgeschaafd hoeft te worden. Op elkaar krijg je dan dus (net als bij Stijn, maar nog niet zo netjes uitgelijnd)



    En zowaar, als je ze andersom neerzet:



    Klopt!
    Laatst gewijzigd door Woml; 20 april 2012 om 11:02
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #85
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Vanmiddag moest ik ons zoontje naar een verjaarspartijtje brengen, en een paar uur later weer ophalen... En laat dat nou toevallig een paar straten verder zijn dan mijn klushok
    Ik heb dus in de tussentijd even wat nuttigs kunnen doen: een eerste bindingsrandje voor de bariton voorzien van een wit/zwart/wit sierrandje (de voorgekookte purfling was op, dus dit moest zelfs helemaal deftig, met allemaal losse strookjes!)
    En verder alle toetsen op breedte gezaagd en gefreesd:



    Ik moet bijna weer gaan nadenken wat ik nou weer als volgende stap zal gaan doen..!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #86
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Vandaag weer niet veel foto-waardigs. Weer een bindingsrandje geplakt. Elke keer weer eentje, dan komt het vanzelf een keer af.
    Verder heb ik nu dan toch ook een freesbak, die wilde ik al een tijdje, maar ik kwam er steeds niet toe:



    En toen kon ik ook nog iets "echts" doen: een eerste poging om die scheve scarf joint goed te krijgen.



    Ik ben er nog niet, er zitten nog wat hobbels en bobbels in, maar het lijkt al een stuk strakker!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #87
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Hij ziet er nogal recht uit

    Maar het is half kopshout dus vlijmscherpe schaaf, heel weinig afnemen !


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #88
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Ahum... De laatste weken waren nogal vol met allerlei dingen, dus ik ben niet heel veel opgeschoten. En de vooruitzichten voor de komende anderhalve week zijn ook vrij somber op gitaarknutselgebied. Maar toch een paar plaatjes van de laatste vorderingen. Niet helemaal zoals gepland, maar... nouja, laat ook maar.

    Om te beginnen wilde ik die nieuwe freesbak eens uitproberen. Die dikke plank merbau moest een stukje dunner, dat leek me nou een mooie eerste uitdaging.
    Helaas, door onwennigheid is het resultaat niet helemaal geworden wat de bedoeling was. Kennen we die van Bert en Ernie en de dropveters? Ojee, nou is deze strook toch net weer een beetje dieper geworden dan de vorige! Dan moet ik ook nog even terug, en... ojee, nou is hij daar weer dieper!
    Uiteindelijk was het blok een slordige halve centimeter dunner dan gepland...
    Op zich zou dat nog goed kunnen komen, en mogelijk zelfs beter zijn, vanuit het oogpunt van gewicht. Dus besloot ik om de twee helften toch maar aan elkaar te plakken:



    En ja, ik heb ook nog van tevoren nagedacht of ik op deze manier nog steeds de laatste gaatjes kan boren.

    Vandaag geprobeerd om nog wat meer freeswerk te verrichten. De twee vleugels horen net iets lager te lopen dan het middenblok. Dat ging eigenlijk prima, nu ik wat beter in de gaten hield waar die frees wel en niet kwam:



    Alleen moet dat ook aan de achterkant gebeuren, en officieel ook nog schuin, dus steeds dunner hoe verder je van het middenblok vandaan bent. Dat dat laatste er niet in zat, had ik al lang gezien, dus was het plan om dan overal alleen maar twee millimeter van af te halen. Stiekem had ik me mentaal wel al voorbereid op een mogelijke mislukking, en dat bleek terecht:



    Dat gat in het vooronder hoort daar dus niet. Dat is de ruimte voor de schakelaar, die alleen aan de voorkant hoort te zitten.

    Nou is er gelukkig niet zo heel veel onherroepelijk verloren. Het komt er gewoon op neer dat ik deze body nog eens over moet doen. En dan zoek ik ook meteen drie aparte stukken; een middenbalk en twee losse vleugels om er aan te plakken. Dat is ook nog eens makkelijker qua kanaaltjes voor de bedrading frezen. En dan zou het zomaar kunnen dat ik hem ook meteen maar gewoon blauw maak. Zoals het hoort, of zo.
    En de rest van deze body zou nog best eens leuk kunnen zijn voor een restverwerkingsproject. Ik wil nog steeds mijn elektrische reis-mini eens opnieuw maken. Heb al meteen wat restjes bij elkaar gescharreld voor een halsje, een toetsje, en wat onderdelen, volgens mij heb ik bijna alles al in huis! Project vijf van drie...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  9. #89
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Gisteren vooral bezig geweest om wat op te ruimen, te ontmantelen, en mijn schaafje te slijpen. Het advies van Stijn ter harte genomen, dus heb ik een hele tijd staan slijpen, en uiteindelijk was hij behoorlijk scherp. Het kan nog beter, ik heb niet het hele vlak spiegelglad gekregen, maar toch ging hij daarna door het halfkopse hout als boter!
    Het vlak heb ik toen ook meteen maar goed genoeg verklaard, en de twee helften aan elkaar geplakt. De body is dan misschien voorlopig mislukt, maar de hals gaat nog steeds de goede kant op!

    Laatst gewijzigd door Woml; 10 mei 2012 om 14:51
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  10. #90
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    De body is dan misschien voorlopig mislukt, maar de hals gaat nog steeds de goede kant op!
    't Is en blijft een leerproces, Woml. Dat stukje merbau kom je ook wel overheen en je hebt nog werk genoeg onderhanden, denk ik

    Dat wordt nog een heel gesjouw in oktober om al die gitaren mee te krijgen naar de meeting
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top