Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 32 EersteEerste ... 67891018 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 316
  1. #71
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Een paar sessies verder, waarin ik eigenlijk alleen maar met die brug bezig ben geweest. Solderen...




    In een paar etappes... de achterkantjes er bij:



    Toen mocht er hier en daar bij nader inzien nog een stuk van af, en twee dikke gaten voor de pootjes, en dan moet hij ongeveer zo komen:



    Achteraanzicht:



    De zadeltjes wiebelen hier en daar nog een beetje, ze mogen nog iets zakken zodat ze goed over de bodem schuiven, en verder mag er nog wel het een en ander aan worden bijgevijld, geschuurd, gepoetst, maar voorlopig ben ik nog steeds best tevreden!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #72
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Ziet er netjes uit Woml

    Van solderen heb ik weinig verstand maar ik neem aan dat dit niet gewoon met tin is gesoldeerd?
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  3. #73
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Klopt, zilversoldeer.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #74
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Mooi !!
    Is die bodem plaat stevig genoeg om de snaarspanning op te vangen, het ziet er mij allemaal zo fragiel uit ...



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  5. #75
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    De bodemplaat is 2 mm. dik, in het midden 3. Het voelt voor mij redelijk stevig... Als ik het niet vertrouw, kan ik er misschien nog een plak van 2 mm. onder zetten, maar ik ga eerst maar eens kijken hoe het zich zo gedraagt.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #76
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Het is eventjes rustig geweest op dit front, vanwege een leuk tussendoor-opknap-projectje, maar vandaag ben ik eindelijk weer wat verder gekomen: twee van de vier toetsen uitgetekend, waar de frets moeten komen. Vooral die kromme was natuurlijk even puzzelen, maar volgens mij heb ik het wel theoretisch verantwoord voor elkaar gekregen...



    Nu moeten er nog twee, maar die zijn weer redelijk standaard (en nog dezelfde mensuur ook, dus ik kan ze misschien wel naast elkaar leggen en in één keer uitmeten )
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #77
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Er lijkt weer een beetje schot in de zaak te zitten! Vorige keer had ik die andere twee toetsen uitgemeten, en de eerste drie zangbalkjes gefatsoeneerd (geen foto's, maar die heb ik vandaag alsnog gemaakt...)

    Dus, die toetsen:



    En verder de zangbalkjes voor de bariton. Hier zijn ze allemaal op breedte. Deze keer maar eens een wat dunnere constructie. De vorige poging (op mijn vakantiespeeltuigje) zag er uiteindelijk nog steeds behoorlijk log uit. Deze zijn allemaal maar iets van 6 mm. Ik neem aan dat je de stijfheid ook (misschien zelfs beter?) uit de hoogte kunt krijgen, dus vooral de X is nog aan de hoge kant. Daar mag nog wel wat af, maar dan heb ik tenminste genoeg speling.



    Kromming er in geschuurd, op mijn nieuwe radius dish (28')



    En toen ik even nakeek wat de gangbare hoogte van de rest van de balkjes was, bleek dat ik de kleintjes makkelijk overlangs kon doorzagen. Dan heb ik die meteen voor de OM bijna klaar! Verder nog de kleine stukjes rond het klankgat en het plaatje onder de brug, en dan zou je denken dat het setje wel min of meer compleet is!



    Tussendoor ben ik trouwens ook nog bindingsrandjes aan het plakken, telkens eentje. Dat vordert gestaag, maar is niet erg fotogeniek.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  8. #78
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Ik was bang dat ik er vandaag niet aan toe zou komen omdat er veel te veel andere dingen moesten, maar toch nog even gelukt:



    De balkjes lijken aardig op hun plek te zitten. De lijmtroep heb ik intussen weer (voor zover ik er fatsoenlijk bij kon) verwijderd, en nu mag er dus hier en daar nog flink wat van de hoogte af worden gesnoept. Maar eerst maar eens kijken hoe de boel er bij staat als hij goed is opgedroogd. Ik ben ook erg benieuwd hoe hij zo in ruwe vorm al klinkt...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  9. #79
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik krijg het toch altijd een beetje warm als ik zo'n klankblad in een hemeltje zie liggen.

    Ik ben benieuwd naar jou ervaringen met de multi scale nek.
    Hoe je de bebalking aanpast, en hoe je het hebt uitgemeten.



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  10. #80
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Ja, het wordt een beetje verwarrend allemaal. Die multi-scale neck is voor nummer vier van de drie, dus die heeft niks met dit bovenblad te maken...
    Nou is dit wel een beetje een raar geval, de standaard bebalking heb ik er niet blind op geplakt. Omdat het een bariton moet worden, komt de brug een tikje lager dan gebruikelijk. Ik heb begrepen (van horen zeggen) dat die plek op een jumbo kast eigenlijk zelfs iets beter is dan waar de brug normaal uitkomt.
    Maar de balken heb ik daarom maar op eigen houtje neergeplant. De X moest onder de uiteinden van de brug doorlopen, maar ik wilde hem ook niet idioot ver langs het klankgat laten lopen. Dus die hoek is net iets scherper geworden. Verder de vingers zodat ze de vlakken aan de zijkant ongeveer in drieën verdelen, en de twee onderste heb ik eigenlijk vooral neergezet waar ik ze wel een beetje leuk vond staan
    Daar zijn vast ook hele technische theorieën over, maar die ken ik niet...
    Al met al vind ik het er niet vreselijk ondoordacht uitzien:



    En helemaal nu de balkjes een beetje leuke vorm hebben gekregen! Volgende keer moet ik er trouwens wel aan denken om de grote happen alvast weg te halen voor ik de boel vast plak. Op deze manier zit er toch te vaak iets in de weg.

    Maar goed, over die multi-scale gesproken: Ik heb mijn cake-experiment van een tijdje terug nu dan toch maar eens overgezet in hout:



    Beide kanten op schots en scheef... En dan de zaag er in, en maar hopen dat je grofweg alle kanten op genoeg scheef blijft gaan
    Maar het resultaat valt niet tegen. Ik moet er nog even met de schaaf overheen, want die ene kant op is toch iets te scheef gegaan, maar ik mag niet klagen:



    En dan is het idee dus dit:



    Het wordt geen scarf joint, want als je dat doet, dan draait de kop ook in de lengterichting, en wel precies de verkeerde kant op. Dus ik moet uit de rest van de balk diezelfde dubbelscheve zaagsnede nog eens doen, en dan plak ik drie lagen parallel onder elkaar. En ja, ik weet het, een scarf joint is steviger. Dit wordt in feite zoals de Gibson koppen uit een dikke balk mahonie komen (alleen plak ik voor die dikke balk dus wat laagjes op elkaar.) Ik moet gewoon zorgen dat hij niet op z'n kop valt

    En tenslotte had ik vandaag nog net een kwartiertje over om nog een klein klusje te doen:



    Ik heb het gevoel alsof ik weer een beetje op stoom begin te raken!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top