Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 32 EersteEerste ... 5678917 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 316
  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Er gaat hier en daar nog wel een beetje van af in de dikte, maar voor de rest heb je denk ik gelijk: het wordt een flink blok.
    Maar dat moet dan maar, ik ben toch niet van plan om eindeloos met dat ding om m'n nek te gaan staan.
    Ik zal proberen om te onthouden dat ik de body nog even weeg voordat de rest er aan vast zet. Voor de wetenschap.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #62
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    De andere twee koppen heb ik eindelijk uitgefreesd, en de gaten voor de tuners zitten er in.



    (Raar trouwens, ik kon toch zweren dat het ding op de halzen scherp stelde... toch niet dus.)
    Ze mogen allebei nog een beetje dunner, en er moeten nog op een paar plekken wat mini-stukjes terug worden geplakt, maar dat gaat allemaal wel lukken.
    En omdat ik eerst even wilde nadenken wat nu de handigste volgende stap zou zijn, ben ik maar weer even verder gegaan met de nieuwe aanwinst. Tsja, het lijkt intussen een trilogie in vier delen te worden. Maar goed, ook dat is eerder gedaan



    Dit zet natuurlijk bepaald geen zoden aan de dijk qua gewichtsbesparing, dus het zal nog steeds een bakbeest worden, maar daar heb ik me toch al bij neergelegd. De meeste gaten zitten er nu in, alleen de gaten voor de dingen waarbij ik wat nauwkeuriger moet werken nog niet. En ik moet nog een truuk verzinnen om een draadje vanuit de elementen naar de knoppen te krijgen. Tussen alle andere gaten door. En de control cavity aan de achterkant heb ik er ook nog niet uit gehaald; daarvoor wil ik eerst weten hoe diep ik mag/moet gaan, en van de voorkant moet eerst nog een treetje af.

    Maar voor de rest vind ik het erg meevallen, dat merbau! De zaag had het er wel wat zwaar mee, maar ik heb me er over verbaasd hoe makkelijk ik er toch gaten in krijg, dingen uit weg kan frezen, en ook met de handschaaf de beide helften netjes op elkaar passend weet te krijgen. Hele mooie zachte krullen krijg je er van! ... nee, ik niet...
    Het zou me niks verbazen als nummer vier uiteindelijk als eerste af is
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #63

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Het nekblok ziet er nog wat massief uit. Misschien dat ik daar nog wat van af ga snoepen. Aan de andere kant: ik ben van plan om deze keer eens een nek met bouten vast te zetten, kijken hoe dat werkt. En de bouten die ik heb, lijken nu keurig lang genoeg.
    Hoe zwaar was het Bubinga ge-buig uiteindelijk? Heb zelf nog heel wat balken liggen om te verzagen, en een paar 'waterval' tekening bubinga waar ik me voorlopig in ieder geval nog niet aan waag.

    Wat betreft neck block: ik zou 'm significant kleiner maken! Ik maak alleen maar bolt-ons, en mijn block is volgens mij iets van 30mm dik. Ik zet er wel een 'spaanse voet' op voor het achterblad, en tegenwoordig ook 'flying buttresses' om kanteling te voorkomen, maar het is qua dikte meer dan genoeg om de hals te houden. Duidelijker dan deze heb ik niet:


  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Ik heb voor mijn gevoel behoorlijk zitten modderen met dat buigen. Nou heb ik daar ook nog niet heel veel ervaring mee, dus misschien ligt het wel aan mij. Maar als straks blijkt dat kersen en palissander veel soepeler gaan, dan is dat bubinga kennelijk niet zo'n meewerkend voorwerp. Ik zal er op letten als ik aan de anderen toe kom.

    En dat blok, daar zal inderdaad nog wel wat van af gaan. Kan ik meteen nog een klein Spaans voetje laten zitten
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #65
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Weer een beetje verder gekomen. Drie koppen met inleg:



    En verder een flinke berg latjes. Ik weet nog niet precies hoeveel zangbalkjes ik waar allemaal moet plakken, maar ik heb maar vast een stapel grof gezaagd. Moet allemaal nog rechter, gladder, en mooier, maar dit is alvast een begin.



    En ook aan het nieuwste project heb ik nog wat gedaan. Niet eens iets met hout, maar weer eens wat anders:



    Tussenresultaat is nu zo:



    Ik ben erg benieuwd of dit uiteindelijk wordt zoals ik hem wil hebben...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #66
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Vandaag niet veel op het gebied van hout gedaan. De drie koppen heb ik vlak geschuurd, en geconstateerd dat de logo's er netjes in zitten. Toen zou ik eigenlijk weer verder moeten met iets van een bovenblad of zo, maar ik had veel meer zin in mijn nieuwe projectje. De bodemplaat was vorige keer al af, nu moesten er nog wat losse stukkies bij:



    En als je de boel dan op elkaar legt, met nog een paar kant-en-klare onderdeeltjes er bij, dan krijg je dit:



    De middelste vier moeten nog iets hoger, daar komt nog een plaatje van een millimeter onder, en verder moet de boel (hopelijk) volgende keer dus aan elkaar! Het is voor mij wel een tijdje geleden, dus ik ben erg benieuwd of ik dat solderen nog steeds een beetje in de vingers heb.

    En voor wie het nog niet had begrepen (ik heb het ergens in een ander topic al geroepen): Ik wil een Firebird met fanned frets! Maar dan heb je een probleem als je daar een TOM-brug op wilt zetten. Ik heb een paar opties overwogen, maar het was toch allemaal behelpen. Dus een beetje vent gaat dan gewoon op de aaronstonebeat-toer! Tenminste... ja, eigenlijk had ik dan ook echt alle onderdelen zelf moeten maken, en liefst nog uit restmateriaal, maar je moet ergens beginnen...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #67
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ahaa, een multiscale TOM brug ...

    Ik heb ook al zitten denken over één of ander gibson model met Multiscale nek en een tom brug, en ik kwam ook niet verder dan: "dat wordt zelf maken ..."


    Ik ben benieuwd !



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #68
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Mooi werk Woml

    Ga je de bodemplaat ook nog vernikkelen?
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  9. #69
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    De bodemplaat en de andere stukjes zijn allemaal van alpaca, op de foto lijkt de bodemplaat wat geler. Dus nee, ik ga hem niet vernikkelen, want hij ziet er zo al goed genoeg uit.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  10. #70
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    De bodemplaat leek op de foto inderdaad geel - messing.
    Alpaca hoef je inderdaad niet te vernikkelen. Mooi metaal. Als het goed genoeg is voor de fretten moet het voor de brug ook wel lukken
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top