Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 12 van 32 EersteEerste ... 2101112131422 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 316
  1. #111
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Paar uurtjes vaderdagvrij

    Ik had natuurlijk verder met de hals gekund, maar ik heb voor de verandering het buigijzer weer eens van stal gehaald: randjes buigen!



    Het ging soepeler dan ik had verwacht. Twee van de vier zijn een beetje stuk, maar niet onherstelbaar. En het boog allemaal een stuk makkelijker dan de zijkanten zelf. Ik heb ze in de mal geklemd, dan weet ik zeker dat ze passen. Maar nog niet meteen de volgende stap gedaan. Want nu stond dat buigijzer toch te loeien, dus vond ik het een beter idee om eerst daar nog wat mee verder te gaan:



    Dit worden de zijkanten van de nylonsnarige. Palissander, voor wie het vergeten was. Dat buigt duidelijk makkelijker dan dat brokkelige bubinga. Zelfs de krappe cutaway was eigenlijk geen probleem! Ik heb ze alleen nog niet op lengte gemaakt. Dus ik weet nog niet of mijn nieuwe multimal het doet. De ene helft lijkt in ieder geval te passen. Maar voor ik ze er allebei in kan zetten, moet ik eerst de pootjes nog bijwerken en de eindjes afzagen. Wordt vervolgd...
    Of misschien doe ik dan toch eerst die binding...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #112
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Vorige week is er niks van knutselen gekomen, vanwege opvang van allerlei zieke gezinsleden, maar vandaag kon ik weer ten strijde!

    Mijn onvolprezen randjesfreesinstallatie:



    Dat ging ook deze keer best lekker:



    Er zal zich misschien weer iemand afvragen of dat zo hoort, dat je al die gaatjes van de plakrandjes ziet, maar het komt gewoon zo uit. Zo diep en zo breed moet het randje gewoon worden, en dan kom je in de gleufjes terecht. De boel valt niet uit elkaar hoor, en straks plak ik de hele boel weer vol met bindings, dus dat is verder geen punt...
    Dan aan de staartkant begonnen:



    De boel weggestoken, en een stukje... eeh... restje... misschien was het cocobolo... er in:



    Wordt ook wel wat! En toen had ik nog steeds tijd over, en heb ik nog wat aan de hiel gedaan:



    Altijd even slikken, zoiets dat min of meer op goed geluk uit de hand moet, en als je mis steekt, is het lastig herstellen. Maar hij is volgens mij best acceptabel!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #113
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Goed gelukt dat bindingkanaal
    't is ook een mooi apparaat, die freesjig van jou. Doet me denken aan zo'n industriële robot arm ....
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  4. #114
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 april 2008
    Locatie
    Riethoven
    Berichten
    156

    Standaard

    djeezz. ik heb net aandachtig het hele topic doorgelezen... wat een prachtwerk.. ik wil binnenkort beginnen aan een 8snaar met verlopend mensuur. ik was er een lichtelijk huiverig voor maar na dit verhaal durf ik het wel aan en wat betreft dat zelf maken van die tombridge... dat had ik eerder moeten weten.. nouja komt de volgende keer wel.
    waar haal jij dat alpaca als ik vragen mag?

    keep up the good work!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dark_Tranquillity
    Affijn ik ben best sociaal hoor, ik vraag mensen niet eens hun eigen bier mee te nemen naar mijn feestje.

    Fender jaguar
    B.C. Rich signature special (Mick Thompson)
    Gibson Les Paul...

  5. #115
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Goed gelukt dat bindingkanaal
    't is ook een mooi apparaat, die freesjig van jou. Doet me denken aan zo'n industriële robot arm ....
    Ik ben er ook best tevreden mee Al merkte ik wel dat hij misschien eens wat olie kan gebruiken; het schuiven ging minder soepel dan de eerste keer.

    Verder begin ik me trouwens te realiseren dat ik een hekel heb aan het in stelling brengen van groot materieel. Ik vind het altijd erg fijn als zo'n bovenfrees mij een hoop werk uit handen neemt, maar toch zijn dat altijd de klusjes waar ik tegenop zie. Tegen op zie? Tegen opzie? Tegenopzie? Dat is iets voor het taalpuristentopic. Alles waarvoor ik een stekker in een stopcontact moet steken, schuif ik voor me uit. Misschien heb ik gewoon een haat-liefde-verhouding met de stekkerdoos die op mijn tafel staat. Moet altijd zo enorm wrikken met die kinderveilige stopcontacten, en "onveilige" kun je bijna nergens meer krijgen!
    Dus alles waarvoor ik het zaagtafeltje, de bovenfrees, de decoupeerzaag, de bandschuurmachine of de boormachine voor nodig heb, is zo'n enorme opgave. Gelukkig heeft de kolomboor zijn eigen stopcontact, dat gaat een stuk vanzelfsprekender. En als ik ooit nog eens een groter hok krijg waar ik een lintzaag in kwijt kan, denk ik dat daar ook dankbaar gebruik van gemaakt gaat worden!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Georgy Bekijk bericht
    djeezz. ik heb net aandachtig het hele topic doorgelezen... wat een prachtwerk.. ik wil binnenkort beginnen aan een 8snaar met verlopend mensuur. ik was er een lichtelijk huiverig voor maar na dit verhaal durf ik het wel aan en wat betreft dat zelf maken van die tombridge... dat had ik eerder moeten weten.. nouja komt de volgende keer wel.
    waar haal jij dat alpaca als ik vragen mag?

    keep up the good work!
    Multi-scale is leuk! Je moet wel even nadenken wat je doet, en hoe je de mensuren precies uitzet (ik heb het uiteindelijk parallel aan de hartlijn gedaan, niet aan de zijkant van de toets... Misschien had dat ook gewerkt, maar ik heb toch maar het zekere voor het onzekere genomen)
    In ieder geval: als je snapt waar je mee bezig bent, is het geen enorm ingewikkelde opgave. Ik heb een spreadsheet gemaakt waarin je de mensuren van de hoogste en de laagste snaar kunt invoeren, en dan geeft hij je de afstanden van alle frets tot de topkam, de brug, de vorige fret, en de loodrechte fret, inclusief keuzemogelijkheid welke fret je als de loodrechte kiest... Als iemand interesse heeft..?
    Alpaca heb ik besteld bij BijouModerne, waar ik af en toe iets vandaan haal voor mijn andere hobby. Want het ziet er misschien vrij eenvoudig uit, zo'n tom-brug zelf in elkaar sleutelen, maar het helpt wel als je al een aardig arsenaal aan edelsmeedspullen in huis hebt...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #116
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 april 2008
    Locatie
    Riethoven
    Berichten
    156

    Standaard

    ja! ik ben zeker geïnteresseerd in je spreadsheet! (als ie klopt natuurlijk)
    nou ik vroeg me dat af omdat, na je bericht gelezen te hebben, ik er achter kwam dat jou tweede hobby ook de mijne is...
    ik heb aardig wat spul in huis. drie branders shitload aan tangetjes en wat niet al... en een dozijn soldeerdraden van uiteenlopende vloeipunten...

    dusss ik ga dat ook maar eens proberen.

    alvast bedankt!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dark_Tranquillity
    Affijn ik ben best sociaal hoor, ik vraag mensen niet eens hun eigen bier mee te nemen naar mijn feestje.

    Fender jaguar
    B.C. Rich signature special (Mick Thompson)
    Gibson Les Paul...

  7. #117
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Ik heb er alle vertrouwen in dat hij klopt, maar ik ben nog niet zo ver dat ik het resultaat in de praktijk heb kunnen toetsen.
    De spreadsheet staat ergens op mijn Google Drive, dus als Google Doc, maar ik geloof dat ik hem wel kan downloaden in excel-formaat of iets. Alleen kan ik hem niet hier als attachment bij plakken, dus misschien is het handiger als je mij een email-adres geeft waar ik hem heen kan sturen.
    Laatst gewijzigd door Woml; 28 juni 2012 om 00:17
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  8. #118
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Die spreadsheet zou ik ook graag eens bekijken...

    janinvlaanderen (at) hotmail.com
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  9. #119

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    De spreadsheet staat ergens op mijn Google Drive, dus als Google Doc, maar ik geloof dat ik hem wel kan downloaden in excel-formaat of iets. Alleen kan ik hem niet hier als attachment bij plakken, dus misschien is het handiger als je mij een email-adres geeft waar ik hem heen kan sturen.
    De google Drive document kunje ook delen. Zu kun je een link hier plakken.
    En kun je volgens mij instellen welke cellen wij mogen bewerken.
    Zo kan iedereen hier zien hoe jij dit berekent, inc ik

  10. #120
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 april 2008
    Locatie
    Riethoven
    Berichten
    156

    Standaard

    kanook maar mss staat er wel meer in zn skydrive waar wij geen drol mee te maken hebben... of kun je dat beveiligen?
    nouja, iig is er pm onderweg.

    ik ben erg benieuwd!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dark_Tranquillity
    Affijn ik ben best sociaal hoor, ik vraag mensen niet eens hun eigen bier mee te nemen naar mijn feestje.

    Fender jaguar
    B.C. Rich signature special (Mick Thompson)
    Gibson Les Paul...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top