Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 32 EersteEerste ... 91011121321 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 316
  1. #101
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Thanks! Ik snap hem helemaal. Lijkt me inderdaad een stuk gemakkelijker dan een zwaluwstaart
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  2. #102
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Mooie bouw!

    Hier nog een leuk filmpje met de uitleg voor deze nekverbinding:

    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  3. #103
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Dat is inderdaad het plan. Maar zo ver is het nu nog niet, eerst moet die kast maar eens dicht.

    Ik neem me nou al een tijdje voor om weer eens verder te gaan met die halzen op dikte maken en zo, maar ook de afgelopen twee keer heb ik telkens weer andere dingen zitten doen... Moet ook gebeuren uiteindelijk, dus op zich wel nuttig, maar ergens voelt het als een fikse drempel. En ik snap eigenlijk niet goed waarom, misschien alleen maar omdat het zo'n rommel geeft.
    Nouja, volgende keer dan misschien. Voorlopig zijn dit de nieuwste ontwikkelingen:

    De zijkanten van de bariton op breedte, en in eerste benadering vlak geschuurd:



    Voor die halsconstructie alvast de gaten voor de bouten gemaakt. Volgens meneer Cumpiano moet dat wat ruimer zijn dan de dikte van de bout, om wat ruimte voor afstelling te hebben. Hij had het over een millimeter of 8 in de hals, en bijna 10 in het nekblok. Dat vond ik toch wat rammelig klinken voor een bout van 6 mm. dik.
    Ik heb dus maar een gat van 6 mm. geboord, wat natuurlijk te krap was. Dan land je toch net naast het gat in de bout, en wil hij er niet in draaien. Dus daarna dat gat met stapjes van een halve millimeter ruimer gemaakt tot de boel er soepel in draait zonder te rammelen. Een gat van 7 mm. bleek genoeg:



    Dan nog even een klein experimentje tussendoor. Is dit een custom tool? Met mijn radius dish (28') een blokje bol geschuurd, en beplakt met schuurpapier. Daarmee de bridge blank weer hol geschuurd, zodat die (ooit... eens...) mooi op het bovenblad past.



    En gisteren ben ik begonnen met het achterblad. De balkjes (vooral de langste twee) zijn iets minder massief dan in het boek stond voorgeschreven, maar het zal wel loslopen. De bovenkanten moeten nog netjes in vorm, maar dan klemt het weer lastiger, dus dat doe ik een volgende keer. En de strookjes er tussenin, op de naad, die zitten nog niet vast omdat ik dacht dat ik niet genoeg stokjes had. Het had wel gekund, maar dat bedacht ik pas toen ik alweer thuis was... Voorlopig ligen ze alvast op hun plek, met klemblokjes ernaast in de aanslag.

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #104
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Zomaar een middagje extra om te klussen!

    De balkjes een beetje gefatsoeneerd, en toen konden de tussenstrookjes er ook in. Die blokjes waren nu ook nergens voor nodig, ik kon gewoon het plafond van mijn Go-bar deck (o nee, het Hemeltje, wat een mooie term toch!) een stukje laten zakken.



    En terwijl dat stond te drogen, heb ik nu dan toch eindelijk een hele tijd in de halzen gestoken. Ik denk dat het gewoon komt door het vooruitzicht op een hele tijd herrie en rommel dat ik er steeds maar geen zin in heb. Maar als ik me er eenmaal toe heb gezet, ben ik toch wel weer blij met het resultaat:



    Deze drie zijn nu op dikte, nu nog in vorm zien te krijgen.
    Vervolgens weer even verder met nummer vier, de inleg in de toets! Dan hoef ik ook niet meer op te letten of die kleine rommeltjes niet gaan zwerven.



    Ik ben trouwens al een tijdje op zoek naar de stukjes abalone die ik voor een van de rozetten had gezaagd. Ik zal ze wel ergens op een logische plek hebben neergelegd of zelfs opgeruimd, maar waar...?

    Oja, in de loop van de afgelopen weken heb ik af en toe een bindingsrandje in de klem gezet. Voor de bariton heb ik er nu ook vier:



    Randje wit/zwart/wit, dat leek me leuker dan de standaard zwart/wit/zwart. Bovendien waren de voorgekookte purflingrandjes op, dus moest het met de losse stripjes die ik nog wel had liggen. Wel drie keer zo veel geklieder met de lijm, maar volgens mij wordt het wel wat...

    En toen ik na dit alles nog steeds niet naar huis hoefde, kon ik ook nog even een randje plakken langs de achterkant:



    Dat schiet lekker op zo! En nu verzinnen wat ik dinsdag eens zal gaan aanpakken! Mijn dinsdagen gingen de laatste tijd vrij vaak op aan andere verplichtingen, maar deze week lijk ik weer mijn gang te kunnen gaan!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #105
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Nuttige invulling aan de dinsdag gegeven: Fretgleufjes zagen, maal vier! En de blokken-inleg glad geschuurd, en op twee van de overige toetsen positiestippen ingeplakt. De nylonsnarige laat ik kaal, denk ik.
    Zo zien ze er met z'n allen naast elkaar uit:



    Die blokjes zien er behoorlijk schots en scheef uit, maar volgens mij is dat alleen maar vertekening door de foto... Toen ik het ding in mijn handen had, vond ik ze er behoorlijk netjes in zitten!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #106
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Nuttige invulling aan de dinsdag gegeven: Fretgleufjes zagen, maal vier! En de blokken-inleg glad geschuurd, en op twee van de overige toetsen positiestippen ingeplakt. De nylonsnarige laat ik kaal, denk ik.
    Zo zien ze er met z'n allen naast elkaar uit:



    Die blokjes zien er behoorlijk schots en scheef uit, maar volgens mij is dat alleen maar vertekening door de foto... Toen ik het ding in mijn handen had, vond ik ze er behoorlijk netjes in zitten!
    In alle halzen zit een slinger als je goed kijkt...behoorlijke vertekening in het lensje / fototoestel...
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  7. #107
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Of misschien had ik toch mijn bril op moeten houden bij het zagen...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  8. #108
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Weer een vrij productieve dag vandaag

    Om te beginnen een paar bijna-barsten in de zijkanten geplakt. Het waren er een paar, niet helemaal door, maar wel duidelijk aanwezig. Ik heb geprobeerd ze te plakken met secondelijm, hier en daar nog wat houtstof er doorheen, en ik wacht rustig af hoe het er uit komt te zien. Als de boel gelakt is, valt het waarschijnlijk alles mee...



    Terwijl dat rustig aan het drogen is (ja, het is secondelijm, maar ik geef het toch even de tijd...) verder met een hulpstuk voor de nylonsnarige. Het wordt geen standaard klassieke kast, dus dat vond ik wel een mooi excuus om dit eens te proberen. Eerst van een plank multiplex twee hoeken afgezaagd, en de restjes aan de puntjes geplakt, als voetjes:



    Gaten boren, gleuven frezen:



    Dan twaalf stuks van dit:



    En je hebt:



    Een multifunctionele mal voor idiote vormen en andere one-off experimenten! Nou nog zien of het ook werkt...
    Ik denk dat ik in ieder geval van de onderkanten van de pootjes nog een beetje weghaal, zodat ik de top onderin kan leggen, maar dat hij nog niet helemaal exact hoeft te passen.

    En toen waren de reparaties in de zijkanten vast wel droog genoeg:



    Kan haast niet wachten tot donderdag...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  9. #109
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Mooi werk!
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  10. #110
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    En toen werd het dus pas vrijdag!

    Maar goed, beter laat dan nooit... De klemmen konden er weer van af!



    De boel lijkt goed dicht te zitten, hij klinkt aardig hard. En ik weet niet of het zo hoort, maar de kast galmt meer als ik op de achterkant klop dan als ik op de voorkant klop. In ieder geval heb ik er nog steeds een goed gevoel bij

    Vervolgens maar weer eens met de hals aan de slag: eerst de hals met de bovenfrees op breedte gemaakt, langs de toets:



    En toen de hals op mijn hals-vorm-stelling. Niet zo'n state-of-the-art Ike-jig, maar hij doet het ook...



    Dit gaat toch elke keer weer verbazend vlot! Hij is vast nog niet helemaal netjes genoeg, maar het komt een eind in de buurt. De kop:



    En aan de hielkant moet nog wel wat meer gebeuren, maar ook dat zie ik wel goed komen:



    Gaat lekker zo!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top