Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 29 van 32 EersteEerste ... 192728293031 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 281 t/m 290 van 316
  1. #281
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard


    Ik heb er nu een week op zitten pielen, en ik vind hem erg leuk! Hij klinkt wat scherper dan een echte klassieke gitaar, vooral als ik de versterker aanzet (dat microfoontje pikt echt álle aaitjes en schuivende vingertjes op!) maar het voelt een stuk... eeh... beschaafder, zou ik bijna zeggen... dan die dikke staalsnarige kasten die ik heb staan.

    Alleen hier en daar hoorde ik een storende buzz. Of zoem, of tril, of zo. Ik dacht dat er binnenin iets aan het resoneren was. Maar dezelfde noot op een andere snaar had dat probleem niet. Toen vermoedde ik dat het probleem bij het brugzadel zou zitten. Maar dat leek ook vreemd. Omdat het maar op één plek op één snaar leek te zitten, dacht ik vervolgens dat die fret daar niet mooi rond was, maar plat van boven. Na een hele tijd zoeken bleek gisteravond eindelijk dat het probleem optreedt als je de snaar indrukt op een plek die wat verder van de fret af zit. Als je vlak voor de fret indrukt, hoor je het niet. En als je dat weet, blijkt dat het ook bij andere frets gebeurt.

    Wat ik dus heb geconcludeerd, is dat de buzz optreedt als de hoek die de snaar op de fret maakt, niet scherp genoeg is. Hij trilt op de fret zelf. En ik denk, dat dat vanzelf verholpen wordt als ik toch de halshoek nog een beetje ga bijstellen om de actie te verlagen. Daarmee loopt de snaar over de fret in een iets scherpere hoek, ook als je hem niet pal tegen de fret aan indrukt. Als het goed is (fingers crossed...)

    Toch maar goed dat ik die verbinding met bouten heb gedaan, en niet vastgelijmd. En dat ik het einde van de toets nog niet aan het bovenblad heb vastgeplakt, zoals eigenlijk de bedoeling is.
    Het filmpje moet nog maar even wachten tot na deze (hopelijk) laatste afstel-actie.


    Op het andere front: ik heb even gekeken hoe die OM er nu bij ligt. Daar was het allemaal om begonnen, immers!
    De zijkanten lopen nog niet gelijk met de mal, daar moet ik nog iets aan bijbuigen. En verder heb ik besloten dat ik het bovenblad maar ga afschrijven. Er zit nu een rozet in, maar dat ziet er zo slordig uit, dat valt niet meer recht te praten. Dus ik heb gisteren een nieuw bovenblad gezocht, en nu moet het maar eens écht netjes gaan gebeuren. Maar goed dat ik er nog niet verder mee was gegaan. De schade is nog te overzien.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #282

    Standaard

    Rozet is bijna altijd te fixen. Eruit frezen, iets grotere solide erin zetten. Anders toch zonde als de top akoestisch en structureel gewoon goed is.

  3. #283
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Nouja, dat zal de eerste poging worden. Maar ik had hier een poging gedaan om er een rand abalone in te plakken. Die frees ik er niet zomaar even uit, ben ik bang. Ik ga kijken hoe ver ik kom, en als het zonder kleerscheuren lukt, heb ik alvast weer een top voor een volgend project.
    (Moet ik wéér iets verzinnen, bah... )
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #284
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Nouja, dat zal de eerste poging worden. Maar ik had hier een poging gedaan om er een rand abalone in te plakken. Die frees ik er niet zomaar even uit, ben ik bang. Ik ga kijken hoe ver ik kom, en als het zonder kleerscheuren lukt, heb ik alvast weer een top voor een volgend project.
    (Moet ik wéér iets verzinnen, bah... )
    Abalone is er wel uit te frezen hoor. Ik heb het ooit met een dremel gedaan en dat ging goed.
    Zet wel een stofmasker op want de stof is behoorlijk kankerverwekkend.

  5. #285
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    En de stofzuiger erbij !
    Zelfde als bij been: direct op zuigen, en niet wegblazen !

    Maar wat Mattia zegt: met een slechte rozette kan je nog veel kanten uit (heb zelf laatst nog een bredere rand gefreesd, omdat de laatste biesjes er niet meer in konden wegens gestolde lijm en uitgezet hout ...)




    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  6. #286
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Wacht effe, is het stof van Abalone kankerverwekkend?????

    Dat wil ik wel even weten want ik ben zelf met inlay bezig met een figuurzaag en schuurpapier enzo, hier zo op mn bureau zonder afzuiging en het stof vang ik op om later spleetjes mee te vullen.


    De goegelt levert geen hele duidelijke resultaten. Schijnt dat de stofdeeltjes gewoon deeltjes calciumcarbide zijn die de vorm van naaldjes aan kunnen nemen en vast kunnen blijven zitten in de slijmvliezen en longen. Abalone is niet giftig, alleen de normale verschijnselen van stof zijn slecht voor je gezondheid.

    Tot nu toe nog nergens last van gehad, geen irritatie, geen uitslag niks.


    Kan zijn dat mijn longen al helemaal dicht zitten met allemaal stof van verf en koolstof- en aramidevezel en ik helemaal immuun ben geworden.
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 8 maart 2013 om 13:38
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #287

    Standaard

    Alle fijnstof is potentieel schadelijk; houtstof is kankerverwekkend (vooral neus/keelholte kanker, komt bij professionele houtbewerkers veel vaker voor dan in de algemene populatie) en veel inheemse en vooral tropische soorten zijn ook nog eens allergenen (cocobolo, pau ferro, lijst gaat door). Bij mijn weten is abalone op zich niet kankerverwekkend, maar kan wel reactieve schade aan de longen veroorzaken (fibrose). Die kleine hoeveelheden die de hobby bouwer genereert zullen niet het grote verschil maken. Bij been is er een soortgelijk 'probleem'.

    Maar je zou je meer zorgen moeten maken om houtstof dan om dat beetje van de abalone. En die stof wil je ook echt niet gebruiken om kiertjes te vullen, daar is houtstof beter voor geschikt.

  8. #288
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Ik had verschillende keren gehoord/gelezen dat het kankerverwekkend was, maar heb nu ook wat verder gezocht en het schijnt inderdaad op zich niet 'giftig' te zijn, maar uiteindelijk natuurlijk wel ongezond.

    Overigens gebruik ik tegenwoordig vrijwel altijd een kapje, zeker sinds een zware allergie aanval door pau ferro (ga ik niet meer gebruiken) en veel gesnotter door palissander/coromandel. Maar eigenlijk ook tegenwoordig bij alle andere houtsoorten.

    Nou alleen nog stoppen met roken

  9. #289
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Zet bubinga er maar bij. Ik heb een weekend met jeuk gelopen na iets teveel geschaaf en geschuur

  10. #290
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Daar heb ik nou weer geen last van gehad, maarrrr.... het was ook niet de eerste keer dat ik met pau ferro werkte. Die keren daarvoor nooit echt problemen gehad (misschien wat snotteren) en nu opeens wel: een week last van m'n luchtwegen en het leek of m'n gezicht en handen verbrand waren door de zon, helemaal rood, jeuk, vervellen....heeft ook een week geduurd.

    Misschien ligt het aan het stuk hout dat je in handen hebt. Het schijnt ook spontaan te gebeuren, ook al heb je er in het verleden geen last van gehad. En het bouwt geloof ik ook nog op.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top