Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 32 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 316
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard Wat is er nou leuker dan het bouwen van een gitaar?

    Het bouwen van twee gitaren natuurlijk!

    Mijn vorige project, die F-style mandoline, is tijdelijk gestrand vanwege toenemende ruzie met de zijkanten. Die ligt dus even terzijde, stof te verzamelen, terwijl ik probeer om weer moed te verzamelen. En heb ik een nieuwe set gevlamde esdoorn zijkanten besteld. Voor een jazzgitaar, zodat ik drie of vier pogingen heb om de zijkanten van de mandoline op orde te krijgen Als dat gelukt is, zal ik dat topic ook weer uit de mottenballen halen...
    Maar intussen wilde ik even iets standaards, om toch bezig te blijven. Ik had me voorgenomen om nu maar eens een huis-, tuin- en keuken-OM te maken. Geen gekke dingen, gewoon kijken of dat een beetje wil lukken.
    Ik had ook al een hele tijd een setje bubinga liggen, waar ik wel eens wat mee wilde:



    Maar eigenlijk is dat setje veel te groot. Vooral de zijkanten zijn extreem breed. Ik vermoed dat ze in eerste instantie bedoeld waren als helften van een achterblad, maar dat ze per ongeluk schuin gezaagd zijn. Daardoor was de ene helft aan een kant dubbel dik, en de andere (dus) aan een kant flinterdun, zodat ze alleen nog maar geschikt waren als zijkanten, omdat van die tweede helft een flinke rand niet te gebruiken is.
    En toen begon het idee van een akoestische bariton (het oorspronkelijke plan voor mijn archtop) weer enorm te knagen. Dus besloot ik dat dit setje eigenlijk veel geschikter zou zijn om een dikke jumbo-kast uit te halen. Dus dat die OM toch nog even moest wachten.

    Wat er echter ook nog lag, was een fraai setje palissander (met dank aan ernieman!)



    Een beetje krap misschien, maar met een beetje goede wil zou dat wel eens uitermate geschikt kunnen zijn voor een OM!
    En dan krijg je van die gewetensvragen: welke ga ik nou eerst doen?

    Het antwoord moge duidelijk zijn: Allebei!

    Voor de bariton had ik nog een setje spruce liggen, waar een jumbo top precies uit moet passen:



    Hups, aan elkaar...

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    En toen ging ik bij de Amsterdamse fijnhoutboer op zoek naar wat ontbrekende onderdelen. Een toets of twee, en een hals of twee, omdat ik wel wat had liggen, maar die stukken waren eigenlijk veel te groot, en dus mogelijk beter geschikt voor toekomstprojecten.
    Helaas viel de voorraad nogal tegen, en kwam ik thuis met een paar hele andere dingen. Een prachtig topje, waarvan ik vermoed dat het bovenste-plank Fichte is. Keurig strak, recht, licht, prachtig! Het stond er niet al te duidelijk op, en ze hebben volgens mij de prijs van een standaard topje berekend, maar ik weet er te weinig van om vol overtuiging te roepen dat ik het dubbele zou moeten betalen
    En verder een paar plankjes cedrela, die ergens in een restjes-hoekje lagen te verstoffen. Eigenlijk bedoeld als setje om een humidor (sigarenkist) van te bouwen, met nog een dikke bodemplaat, maar die hoefde ik niet.

    Maar dat cedrela geeft allerlei associaties met klassieke gitaren, en die mooie top vind ik daar ook best geschikt voor! Wat jammer nou, dat ik niet zo'n behoefte heb aan een klassieke gitaar. Ik heb er al eentje, en die doet het prima.
    Maar wacht eens even... Er bestaan ook van die nylonsnarige gitaren die niet echt klassiek zijn, maar een beetje neigen naar het fingerstyle-gebeuren... Soort van hybride apparaten. Dus weet je wat? Laten we dat proberen! Klassieke kast, beetje smallere nek, met een radius in de toets, cutaway... Dat wordt vast leuk!

    De top geplakt:



    De jumbo top zit intussen vast:



    En zo ziet deze nieuwe top er nu uit:



    Achterkanten plakken. Bubinga:



    En palissander:



    Voor het idee de bovenbladen grof in vorm gezaagd. De jumbo:



    En een klassieke vorm:

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    En toen keek ik wat beter naar die plankjes cedrela. Dikte 15 mm... Hmmm... Daar heb je dus voor een hals net niks aan. En ook nog eens niet kwartiers gezaagd. Hmmm...
    Ik moet toch veel beter opletten, en niet zomaar van alles meenemen als ik ga hout-shoppen!
    Maar na een vlaag van inspiratie kwam ik op het lumineuze idee om het plankje overlangs in vieren te zagen, en met wat vrolijke streepjes er tussen een gelamineerde nek te maken! Daarmee krijg ik de gewenste dikte, en breedte, en de boel wordt kwartiers, en met een stevige middenstreep vast ook behoorlijk stabiel. Wat wil je nog meer?

    Vier latjes paarsgewijs aan elkaar, met een laagje wengé fineer er tussen. Ook het andere plankje gaat in vieren, om een aansluitend nekblok te krijgen.



    De helften van het nekblok aan de helften van de hals:



    En ik had nog een plank wengé voor de middenstreep. Dus dan krijg je weer drie lagen:



    En die mogen ook weer aan elkaar...



    Klaar om de kop er af te zagen:



    En zo moet de kop er weer op:



    Uiteindelijk ziet het geheel er dan zo uit:



    Dit lijkt nog steeds de goede kant op te gaan! Onder de hals zie je trouwens de voorlopige werktekening. Het wordt best een grappig allegaartje: nylon snaren, de bodyvorm bij nader inzien misschien toch iets minder klassiek (ik weet het, ik heb hem al uitgezaagd, maar ik kan nog net hier en daar wat van af snoepen, zodat hij er toch iets OM-meriger uitziet), en ik vond zo'n Selmer/Maccaferri-achtige kop er ook wel leuk bij.
    Laatst gewijzigd door Woml; 25 november 2011 om 13:23
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Wat ik tussendoor ook nog heb gedaan, is alvast een middenstreep in het palissander achterblad geplakt:



    Gevlamd maple (restje van de mandoline-zijkanten) en zwart/wit/zwart randje.



    Leermomentje: klem de geleiderail niet aan weerszijden naast de top aan de tafel vast. Dan frees je in het midden bijna niks weg, en aan de uiteinden zit je er bijna doorheen. Het ging net goed, maar volgende keer let ik even wat beter op.

    Maar waar het nou allemaal om begonnen was: ik wilde eigenlijk gewoon een OM! En toevallig had ik toch nog een bovenblad liggen (weliswaar met een dikke scheur er in, zodat ik hem andersom moest plakken):



    Want wat is er nou leuker dan het bouwen van twee gitaren? Het bouwen van drie gitaren natuurlijk!
    Ik heb van de gitaarbouwersmeeting nog een lading hout meegenomen, waaronder het hout voor de halzen waar ik nog steeds niks voor had, en een setje zij- en achterkanten, waar dan toch eindelijk die OM uit moet gaan komen. Dat wordt uiteindelijk kersen. Gewoon, om nog eens wat anders te proberen.

    De jongste ontwikkelingen zijn vooral op het gebied van mallen. Dit wordt de jumbo:



    Twee helften aan elkaar:



    Hij is niet volledig strak en glad, maar ik denk dat ik niet zo veel ga bouwen dat ik me daaraan ga storen. Dit werkt vast al een stuk makkelijker dan mijn vakantiegitaartje uit de losse pols...

    En ik heb nog een paar vormpjes voor koppen gefabriekt. De ene analoog aan mijn archtop-kop, voor op de bariton en de OM, en de andere zoals gezegd voor op de nylonsnarige.



    (Trouwens: Dit project is al een tijdje onderweg, dus het lijkt nu even dat het ontzettend snel gaat, maar deze eerste posts bestrijken een periode van een paar maanden. Ik heb me ook voorgenomen om me niet verplicht te voelen om weer elke week een update te doen, zelfs als er eigenlijk niks te melden is...)
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Zoooo !!! Toe maar even. Drie stuks in één keer. Dat wordt een monstertopic

    Ik was al even benieuwd wanneer er een topic zou komen met het hout van de meeting. Volgen staat aan! Succes!!
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    whoei, prachtig weer

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Tjeeeezusssss!! 3 gitaren... En ik maar de grootste moeite doen voor 1 gitaar... Patser!

    Tof! deze ga ik volgen..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Whooooooohoooooooooooooo!
    Woml schiet terug in actie. Ziet er nu al weer veelbelovend uit!

    btw Zijn er nog vorderingen bij de mandoline?
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Niet veel vorderingen, veel te druk vanwege Sinterklaasstress, maar gisteravond toch nog even wat kunnen uitproberen.

    Bij mijn kleine vakantiegitaartje heb ik de top uiteindelijk op dikte gebracht met de safe-T-planer, omdat het met de handschaaf niet wilde vlotten. Ik kreeg er maar geen vinger achter, er gebeurde niks, en het was een extreem dikke top (een millimeter of 8 ), dus ik heb toen de moed maar opgegeven.

    Maar nu heb ik me voorgenomen om het nog eens te proberen, en wat langer vol te houden. En dat scheelt! Als je eenmaal door de eerste hobbeltjes heen bent, word je toch wel erg vrolijk van zo'n gladde bovenkant!



    Allebei de kanten zijn nu mooi glad, maar deze is duidelijk mooier. In de andere kant zit ergens een beetje een rare plek, dus ik verklaar deze kant hierbij tot buitenkant. Niet meer aankomen, voorzichtig mee omgaan, en volgende keer proberen om vanaf de andere kant de boel mooi dun te krijgen. Hij is nu zo tussen de 4 en 5 mm. dik, dus daar mag nog wel een millimetertje of twee van af...

    En dit dan dus nog twee keer.

    Edit @Zjef: vorderingen op mandoline-gebied: niet echt. Ik heb wel twee helften van het bovenblad aan elkaar, en een eerste aanval ingezet om daar een lading snippers van af te halen, maar dat is nog niet zo ver gevorderd. Misschien maar goed ook, want ik heb op de site van een mandoline-bouwer een paar plaatjes gevonden van de hoogtelijnen zoals hij zijn voor- en achterblad maakt. En de opmerking dat hij het altijd eerst volgens die tekening grof in vorm brengt met (alweer!) de safe-T-planer, en daarna pas met de hand verder gaat. Was nog niet in me opgekomen, maar dat lijkt me best een werkbare methode. Dus als ik daar weer eens mee verder ga, ga ik dat zeker proberen. Maar eerst de zijkanten goed krijgen. En ik weet niet wanneer ik daar weer wat aan ga doen; voorlopig heb ik veel te veel lol met dit trio
    Laatst gewijzigd door Woml; 2 december 2011 om 10:30
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Helemaal te gek!

    Maarre... als antwoord op je vraag wat er nou leuker is dan het bouwen van een gitaar: het bespelen ervan natuurlijk!!!

    (maar daarom ben ik ook geen bouwer )
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top