Allereerst welkom op dit sub-forum


Als je hier komt wil dat zeggen dat je waarschijnlijk een bassist bent of intresse hebt in het bespelen van een basgitaar.

Op dit sub-forum zijn mensen die allen een sterke band hebben met het bassen. Niet alleen zul je info aantreffen over de basgitaren, ook kunnen we je helpen met allerlei vragen over:

Bas versterkers
Effecten (vaker speciaal voor bas)
snaren
set-up van je bas
prijs indicatie geven voor gebruikte instumenten
winkels aanbevelen
en verdere tips en tricks


voodat je meteen een topic opent met je vraag vraag ik je de zoekfunctie te gebruiken Vaak zijn beginners vragen al gesteld en kunnen die topics je goed helpen. Heb je dan nog specifieke vragen, of kon je gewoon niets vinden, vraag dan gerust.

Verder wensen we hier (en op het gehele forum) geen uitingen van agressie,discriminatie, nationalisme, en ander storende uitingen.


Als je hier langer en vaker komt zul je zien dat we elkaar hier goed helpen, we respecteren elkaars mening en geven advies over de meest uiteenlopende zaken, mits het over het bassen gaat of ermee gerelateerd is. Je input is dan ook van harte gewenst.

Je moderator
Bassopotmus





FAQ




Disclaimer

De volgende FAQ is bedoelt voor mensen die ietswat hulp denken te kunnen gebruiken bij verschillende aspecten van het basgitar spelen. Ik stel mezelf in geen enkele manier aansprakelijk van de keuze of actie die je naar aanleiding van deze faq maakt. Het is JOU keus/actie en JIJ hebt em gemaakt.
Alle ondelen zijn exclusief toegewezen aan nick "Bassopotmus", mail bassopotmus@hotmail.com en vragen voor verwijzing of kopieeren alleen met toestemming.







FAQ voor bassisten


Deel 1; Het kopen van een nieuwe bas
Deel 2: Kopen van versterking
Deel 3: Set-up van je bass
Deel 4: Bass-Snaren


1)

Zo, je wilt dus een bas gaan kopen? Dan zijn er enkele zaken waar je zeker rekening mee moet houden.

Allereerst wil ik dat je NU, ja nu, alles uit je hoofd zet van wat je weet van merken, op welke bas je favoriete bassist speelt en welke bas zo cool bij je zou staan....klaar? Owkee, ik zal ff uitleggen waarom;
Het gaat bij een nieuwe bas kopen om een paar dingen, nl. toon, natuurlijk met stip op 1 en natuurlijk de speelbaarheid. Al het andere is eigenlijk van minder belang.

Nou mischien heb je al een idee van wat je wilt, maar het is in feite heel belangrijk zo "naturel" mogelijk te denken.

Waar gaan we op letten?

1 welke sound wil je hebben
2 in wat voor een soort band wil je gaan spelen, of speel je nu?
3 welke mogelijkheden wil je hebben met je bas kwa toon regeling
4 ben je nog van plan te gaan upgraden, of wil je nu meteen je wonder axe hebben?
5 wil je een snelle hals, heb je kleinere handen of wil je mischien frettless.

Dit zijn zaken die je VOORDAT je naar een shop gaat al eigenlijk moet weten, zonder 1 bepaald merk, instrument in je hoofd te hebben.

Nou nu heb je al een grove vorm, raadpleeg ff je banksaldo! Want als je het niet kan betalen kan je het ook niet kopen, tenzij je op afbetaling koopt, maar dat even terzijde.

Nu ben je eigenlijk klaar om met die gedachtes een guitarshop binnen te stappen. Ik raad tenzeerste aan om naar een apparte basgitaarzaak te stappen of naar een grotere gitaarhandel.
De kleine lokale handels hebben vaak maar een beperkt aanbod wat je keuze drastisch beperkt en je keus negatief kan beinvloeden.

-Ga niet op de drukke uren naar een shop, het personeel zal weinig tijd hebben en je snel opzadelen met iets. Als het rustig is kan je ook beter soundchecken, niet een of ander metalhead die door je basspel heenbeukt of erger; shred...

-Neem pen en papier mee!
Je kan dan vanalles opschrijven, plussen en minnen, en het belangrijkste; de prijzen en er thuis nog eens rustig over nadenken


-Ga nu ALLEEN naar de shop, een vriend ofzo kan je in een bepaalde richting duwen, hij/zij kan altijd nog eens meegaan als jij al een grove keus hebt gemaakt en dan een second opinion geven


-Stuin eens rond, geef jezelf de tijd om alles op te nemen. Als er een verkoper naar je toe komt, zeg dat je liever nog even kijkt. Kijk nu eens naar de prijzen, alles wat drastisch over je budget zit mag je al wegstrepen, je moet realistisch blijven!

-Maak nu eens een selectie van alle betaalbare modellen, ook al zien ze er niet uit en is het helemaal niet wat je ziet als een perfecte bas.
Gebruik je pen en papier om de selectie op te schrijven.

-Ga nu alle modellen acoustisch proberen, dus zonder een versterker. Als je em acoustisch probeert hoor je zijn natuurlijke toon en kan je meer aandacht geven aan de bespeeldbaarheid. Je kan nadat je deze selectie hebt uitgedunt altijd nog even alles over een amp gooien om de electronica te checken(komen we dalijk op)

Owkee als je daar zit je eerste selectie uit te dunnen let op het volgende

1. De hals
2. De body
3. Finish, lakafwerking
4. soort van pick-ups(elementen) de echte check van de pick-ups gaat zometeen over de versterker
5. Hardware





1) De hals



De hals is de plaats waar je het meeste zult komen als je speelt, dus de feel MOET goed zijn ander zou je er alleen maar aan irriteren.
Er zijn een aantal factoren die de feeling bepalen, vooral als je een duurdere bas aanschaft moet je hier extra op letten!

De lak

Ikzelf speel op een high gloss neck, dus een vrij dikke laklaag die erg smooth speelt. Er zijn ook halsen die bijna niet behandelt zijn en je dus het echte hout kan voelen. Geen van beide is het beste, probeer ze eens en bepaal voor jezelf wat je lekker vind

Hals/body overgang

Dit is waar de hals overgaat naar de body dat kan ofwel een schroef verbinding zijn, vaker te vinden op de goedkopere modellen ofwel een neck-trough-body constructie. Een NTB geeft een veel makkelijker overganfg en is bijna niet te voelen. Het ligt natuurlijk aan je speel stijl of je wel vaker heel hoog op de hals speelt, maar die je dit dan kan een ongemakkelijke overgang irriterend zijn.

Materiaal en gewicht

Er zijn vele soorten hout voor nekken gebruikt over de jaren. Echter de laatste tijd zien we altijd maar weer maple terug komen. Dit geeft een goede sound en is niet te duur.

Als je hals te zwaar is kan je instrument uit balans zijn, houd hier even rekening meer en vraag een draagband on dit te checken!

Owja sommige bassen hebben graphite halsen maar als je daaraan begint heb je deze faq niet nodig en weet je (hoop ik) wel degelijk waarmee je bezig bent

Fingerboard/ toets

Er word vaak ofwel maple ofwel roosewood gebruikt voor toetsen, afgezien het feit dat deze een totaal andere look hebben(RW=donkerbruin, maple=blank), maakt het ook nog een verschil in feeling en toon.
De feeling van een maple is gladder, meestal omdat ze afgewerkt zijn met een laklaag. Rosewoods blijven meestal onbehandeld.
Rosewood klinkt wat voller en smoother, maple wat feller en lichter. Kijk je hier niet blind op het verschil is klein en alleen echte kenners merken dit.
Toch is dit belangrijk, aangezien bassen vaak met 2 verschillende halsen verkrijgbaar zijn.


Mensuurlengte.
Als je vrij klein van stuk bent koop je het beste geen 36". Vijfsnarige bassen schijnen beter te zijn met een 35" neck IPV de standaard 34" Ikzelf heb bijna nul ervaring met 5 snaren.Raadpleeg hiervoor iemand anders.

Aantal frets.

Slapper preferenen (ao ikzelf) en hals met weinig frets 21-22 frets, echter sommigen willen het liefst een 2 octaafs hals voor het spelen van hoge noten




Kijk of de hals niet scheef staat, kijk langs de hals omlaag..er mag een lichte bolling in staan,(meer info komt in de set-up FAQ)


Zoals je kan zien heb ik veel te vertellen over de hals, dit is echter ook een heel belangrijk aspect, zoniet het belangrijkste aan een bas.


De Body

Dit eigenlijk iets visueels, de vorm staat je aan of niet, Stoort hij heel erg en vind je em spuuglelijk, schrappen die handel. Natuurlijk mag hij je niet in de weg zitten.

De houtsoorten geven een verschil in toon ik verwijs je hiervoor door naar een site die je alle tooneigenschappen kan geven van de soorten hout.
http://www.warmoth.com/common/frames/bassbodies.htm

Het gewicht moet niet te zwaar voor je neck, rug en schouders zijn.
Vaak zijn bodies uit meerdere stukken hout gemaakt, bij de duurdere bassen mag dit niet overduidelijk zijn.





Finish en afwerking.

De finish is eigenlijk een secundair iets, maar koop je echt een instrument voor het leven of gewoon een dure let hier dan wel op, er mogen geen lakfouten inzitten.Als je je eerste bas koopt voor op je kamertje te jammen mag het duidelijk zijn dat je gewoon niet moet zeuren over een klein lak afwerkingsfoutje.
Sommige muzikanten preferen een "open see through" lak, dat zou meer naar hout klinken dat al die milimeters lak die op nieuwere instrumenten zit, ik kan dit niet tegen spreken, slecht een miniscuul iets, maar denk er eens over na als je je kleur kiest.



Elementen

Hierover zijn boeken vol geschreven en in de fora blijven we discussieren, welke elementen( pick-ups, ookwel PU's of pup's) nu eigenlijk de beste de toon weergeven?
Ik ga nu niet uitleggen wat het precies zijn, maar zie ze als een soort van sensoren die de trilling waarnemen en omzetten in electronisch signaal

Nou de elementen zijn heel heel erg belangrijk voor je sound, en heel vreemd zijn dit juist items waarop ze bij goedkopere bassen op besparen, best vreemd als je erover nadenkt.
Vaak is het moeilijk om van de buitenkant af te zien of er goede elementen inzitten, tenzij er een merknaam op staat natuurlijk..

Plug de bas in en speel, speel en speel nog eens, draai aan de knoppen en vraag desnoods waarvoor alles dient. Krijg je een dunne bagger toon, dan kun je ervanuitgaan dat er niet echt goede elementen inzitten.
Natuurlijk kan je als je wegbent van de bas en de speelbaarheid er andere elementen in (laten) zetten, echter dit is niet goedkoop (vanaf zon 150€) en dat is iets wat je voor jezelf moet uitmaken, Ik kan iig geval zeggen dat ik wel eens een Squier heb gespeelt met een killer tone, simpel door de juiste elementen.







Nou wat voor Pups zijn er?

-Single coil (Jazz-bass style)
-Spilcoil (P-bass style)
-Humbuckers


Single coils

Je herkent ze aan hun dunne, lange uiterlijk, ongeveer 2 bij 10 cm.
Het geluid is erg hoog en midden tonen worden ook sterk weer gegeven.
Ze zijn uitermate goed voor rustige rock muziek en slapbass. Er zitten vaak 2 in een bas zodat je kan mixen met het geluid en een betere sound kan vinden.

Split coils

Zitten als 2 elementen meestal schuin bij elkaar in ongeveer het midden van de body (meestal iets meer naar de hals toe) en hebben een hele volle toon, de nadruk op de lage en midden tonen.
Heerlijk voor rock en blues, ook worden ze veel in de metal gebruikt door hun goede laage tonen. Zit meestal maar 1 in een body.

Humbuckers

Eigenlijk 2 single coils die aanelkaar zijn geplak en de polen zijn omgedraait. Dit is door Gibson uitgevonden om de "zoem"(hum) tegen te gaan, get it? HUM-buckers?
Anyway zitten in veel bassen niet vanwege de humbucking, maar om de vette toon. Ze hebben een hogere output(meer signaal opwekking) en geven tonen goed weer, meestal in 2 stuks in de body, 1 brug, 1 neck. Naargelang je smaak kan je kiezen welke je het meeste gebruikt, experimenteer hier eens mee. Hummers worden overal in gebruikt, zowel jazz als rock en blues.

Natuurlijk zijn er alle mogelijke combinaties mogelijk. Natuurlijk MOET je niet een Jazz pups hebben als je jazz speelt ofzo, maar het belangrijkste is dat JIJ het geluid goed vindt!

Actieve elec. Circuits

Er zijn heel veel actieve bassen en ze komen steeds meer en meer in opmars. Deze bassen werken op (meestal) een 9-volts batterij, je kan hiermee niet allen meer output hebben, maar meestal zijn de toonregelingen uitgebreider, je kan vaak "boosten" dus de (laag midden og hoge tonen) meer vollume geven.

Dit heeft als voordeel dat je vanaf je bas meer kan regelen, expirimenteer ook hier eens mee of je dit bevalt. Over het algemeen zijn actieve circuits wat helderder en moderner klinken dan de pasieve bassen (meer warm en smooth)

Merken om naar uit te kijken van elementen:

EMG
Seymour Duncan
Bartolini


Maar again, kijk je niet blind op merken, let op toon.




Hardware


De hardware zijn al je onderdelen die ervoor zorgen dat je kan spelen, je brug, stemmechanieken, topkam.

Het sleutelwoord is funtie! Als het zijn funtie goed doet is alles okee. Zorg ervoor dat je kijkt of alles goed vast zit.
Hardware is makkelijk te verbeteren en voor 50€ heb je al een hele goede brug, soms vraag je je af waarom ze die er niet standaard opzetten. Natuurlijk wil je niet graag een bas kopen die je meteen moet upgraden (tenzij het een koopje is en je graag sleuteld, maar die mensen zullen deze kennis wel hebben)




Owwkee!!!!!! Nu heb je alle stappen gehad, waarschijnlijk heb je nu enkele bassen opgeschreven met plussen en minnen.
-Ga naar huis, bedank ff voor het testen en zeg dat je nog es over alles nadenkt, vraag mischien wat folders van de merken zodat je nog wat documentaie materiaal hebt.
-Kijk thuis alles nog eens door en zorg dat je met minder dan 5 bassen in je hoofd weer terug komt, meen mischien eens iemand mee en test die laatste selectie nog eens!

Nu kan je een goede en doordachte keus maken, en ik weet bijna zeker dat het toch niet die impulsieve gedachte was van ..uhm die wil ik!!!
Ik wens je veel suc6 en geluk met je neiuwe bas en regel alles goed, met garantie en service,
Succes met je nieuwe aankoop.




Deel 3: set-up/afstelling van je bass

Ik heb in me tijd dat ik op dit forum ronddwaal al vele vragen en antwoorden gezien over het set-up onderwerp. Van het vervangen van snaren tot het intoneren van je instrument.
Dit is allemaal niet zo moeilijk als het in het begin lijkt, met een beetje lef en moed kom je al zelf heel erg ver. Er moet wel bij gezegt worden dat als je echt 2 linker handen hebt, je dit beter aan een ervaren iemand kan overlaten.

Goed ik kan nu een heel verhaal afsteken, maar ik kwam laatst langs een site en die geeft alles zeer precies aan, met plaatjes en maatgeving. Ik link je hierheen.

Ligt je bas al uit mekaar en weet je niet meer welk draadje aan welk potmetertje hoorde? Kijk dan even hier

http://www.mrgearhead.com

of

http://www.seymourduncan.com/website...hematics.shtml



4)

Basssnaren

Zoals we weten is er om snaren veel te doen, ik wilde nou eens een topicje hebben dat een beetje alles omvat qua merken en sounds.

Dus op welke snaren speel je nu, op welke bas zitten die, waarom en hoe defineer je de sound?

ik heb al een paar merken geprobeerd:

Elites

Me eerste vervangings setje die ik op mee eerste bas zette, Ik vond ze eerst best okee, maar dat lag aan me gebrek aan ervaring en inzicht.De sound gaat heel erg snel achteruit, ze zijn wat moeilijker te intoneren en de sound is gewoon wat flauw..

Elites (ik dacht €24) (basswasp)

Door een verkoper in MP aangeduid als 'sehr gut', maar nee... Verliest snel het nieuwe-snaren-geluid en staat ontzettend slap op de bas. Beviel me totaal niet en heb ik al vrij snel van m'n bas afgehaald.

Deze snaren zijn leuk als je een reserve set zoekt voor je reserve set. prijs= 24€


Ernieball Slinkies

Er zijn veel varianten in de slinkie reeks, maar ik neem de standaard nu, ken geen andere soorten.

Goede snaren, komen standaard op MM instrumenten en hebben een goede sound. De speelbaarheid vond ik ook goed en de prijs viel mee met zon 30€. Ik heb wel ondervonden dat ze wat sneller breken dan andere merken..

Ernie Ball's Slinky's (pol)
Kwamen met m'n OLP Stingray. Veel hoog, maar zeer snel dood. Koken helpt weinig in dat geval. Prijs onbekend

GHS bassboomers

Mijn eerste keus voor snaren die op een bas moeten die wat feller en agressief moeten zijn. Bv. in rock en metal muziek. Ik heb ze op een Stingray model zitten en vind ze erg goed klinken op dat soort instrumenten. Op een vintage klinkend instrument vind ik ze minder goed klinken.

De prijs is goed met zon 30€ en ze gaan bij mij langer mee dan Slinkies. Toon blijft ook lang goed, mits je ze schoon houd, dat geld trouwens voor alle merken.

GHS Bassboomers (prijs weet ik niet meer) (Basswasp)

Klonken goed fel, maar zijn niet strak. Roestten een beetje. Wel redelijke snaren maar ze zijn het net niet helemaal.

D'dario Slowwound

Ik heb deze set pas gekocht en nog niet op een bas gezet. Ze komen op de 64 jazz. Ik hoorde geluiden dat ze heel goed waren, zeker op deze instrumenten. Ik post me bevindingen nog wel..

(Wouter J)Toen ik bij Knooren ging werken raadden Jan en Wladimir (Geels, de bassist van Noordkaap) mij aan om D' addario Slowound te proberen. Ik heb dat gedaan en ze bevielen zeer goed, dit zijn van die snaren die steeds beter gaan klinken naarmate ze ouder worden.

d'Addario zonder EXP(€34) (basswasp)

De eerste fatsoenlijke strakke snaren op m'n bas. Gecombineerd met een fris geluid met ook nog wat laag erin. Tot nu toe de beste.


Yamaha (gratis bij bas)

Zaten standaard op m'n Yamaha bas. Veel verstand van snaren had ik niet, maar voor m'n gevoel klinken ze redelijk fel, maar zijn ze wat slap.

Warwick Red Label (€15)

Goedkope rotzooi. Slappe snaren, redelijk helder geluid, roestten en knapten regelmatig. Maarja, wat wil je ook voor dit geld.



Elixir Groen Pakje (gratis actie, anders zo'n €67) (Basswasp

De eerste snaren met een coating op m'n bas, maar het effect van de coating is juist dat de snaren nieuwe uit het doosje niet als nieuw-uit-het-doosje klinken. Verder blijven ze wel op toon. Na een paar maanden spelen komt nu de coating uit de snaren zetten als een soort pluis, bah.


Elixirs(Pol, pas op heeft een endorsement van dit merk..)
Dit zijn zalige snaren leedies. De coating zorgt er niet alleen voor dat je snaren zeer lang meegaan.
Ze doet ook:

1. Zalig lekkere "gladde" feel van de snaren=sneller spelen, minder "schuurgeluid"= ZALIG

2.Voor de liefhebbers van de sound van een ingespeelde snaar: deze snaar moet niet ingespeeld worden. Dankzij de coating heb je vrijwel onmiddelijk de gestabiliseerde sound van een snaar. Handig als je daags voor de gig je snaren wil wisselen

Jeremy B
Ik gebruik ook Elixir Nanoweb. Ik zweet altijd enorm op m'n handen en daardoor gaat welke snaar dan ook meestal niet langer mee dan 1 á 2 optredens. Er zit dan GEEN toon meer in . Met die Elixir's doe ik rond de 6 optredens (= 2 maanden) en dan zijn ze ook alweer aan vervanging toe. Op school koop ik ze voor ongeveer 40 euro (inkoopsprijs, want school mag geen winst maken op die snaren).

DR Lo-riders (€66,25) (basswasp, review te verwachten)

Deze snaren had ik in bestelling, vrijwel de enige snaren die nog in de buurt van d'Addario's kunnen komen (strakheid vind ik vrij belangrijk). Net 2 minutes geleden gekocht en de eerste berichten komen wanneer ik het nodig vind om de Elixir's van m'n bas te halen (snaren zijn erg duur en daarom speel ik liever door met een niet al te gaar setje in plaats van er telksen nieuwe op te gooien).

(soul brother)

DR RULES!!! Sereneus, DR High-Beams klinken naar mijn idee het lekkerst op Jazzbassachtige bassen. Op mijn Stingray 5 gebruik ik R Coco (of is het nou Cocco). Het hangt heel erg van je bas af welk type snaar het best erbij past. Gewoon uitproberen. Volgens mij kun je gewoon niet verkeerd gaan met DR High-Beams (de nickel versie, DR Sunbeams, zijn ook erg OK, maar klinken naar mijn idee wat "lichter"). Goede sites om snaren online te bestellen: www.stringbusters.com Ik bestel eigenlijk altijd daaro en het is meestal binnen 3 a 4 werkdagen. Ze zijn redelijk goedkoop en de porto is drie keer niks; onder de 5 euro in ieder geval. Good luck

American Flyers(Pol)
Deze legde ik vroeger op m'n Soundgear. Redelijke sound voor 20 euro of zo iets. Is wel low-end, maar goed om te starten

Fender(pol)
Lagen vroeger op m'n MIM Fender-jazz. Was wel tevreden, ook rond 20 euro. Genoeg laag en hoog en veel knor. Blijven voldoende lang goed en kookbaar.


Trace elliot

Niet zo heel erg over te spreken, snel dood. Wel redelijk strak, maar over het algemeen minder dan gemiddeld. Rond de 35 euro dacht ik... als ze nog te krijgen zijn.





Voor verdere vragen en opmerkingen, post gerust een topic!



Bassopotmus[/b]