Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Shielding: Koper of Aluminium

    Heey Allemaal,

    Graag ben ik benieuwd naar jullie meningen voor het beste shielding materiaal voor mijn Stratocaster. Als ik op het internet kijk zijn de meeste gitaren die ik tegenkom, afgeschermd met koper. Maar ook heb ik gehoord dat aluminium juist weer beter is voor een shield.

    Wie van jullie, kan mij hier meer over vertellen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Koper werkt het beste, omdat je koper kunt solderen (en aluminium niet).
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Koper werkt het beste, omdat je koper kunt solderen (en aluminium niet).
    Pot aarden en solderen is niet nodig. Alu is veel goedkoper en komt zelfklevend op een rolletje.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    volgens pickup guru Bill Lawrence werkt aluminium beter dan koper.

    citaat
    Aluminum has some strange properties, and it’s the only commercially available metal I know of that can eliminate the buzz caused by light dimmers. An inch thick copper or brass shield cannot reduce the buzz caused by light dimmers but .003 thick aluminum foil can!
    maar ik zou zeggen lees het hele verhaal even hier want er staan ook de negatieve effecten op pickups vermeld
    http://www.billlawrence.com/Pages/ForTeleLovers.htm

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Pot aarden en solderen is niet nodig. Alu is veel goedkoper en komt zelfklevend op een rolletje.
    Alleen werkt die lijm weer als een isolator.
    Hoe los je dat op?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Alleen werkt die lijm weer als een isolator.
    Hoe los je dat op?
    Die van mij niet. Bij de praxis voor een appel en een ei gekocht, staat alleen geen merk op.

    En ja: ik heb het doorgemeten

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Alleen werkt die lijm weer als een isolator.
    Hoe los je dat op?
    Kabeltje aan aarde, oogje aan kabeltje, oogje onder schroefje, schroefje door alutape.

    Edit: of je laat de tape die je in de pickup-ruimte in de body plakt, iets over de rand steken, dan raakt het de tape die onder de slagplaat zit.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 24 november 2011 om 23:00
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  8. #8

    Standaard

    Ik heb een rolletje Tesa alu tape, ook uit een bouwmarkt; de lijm is geleidend. Het is ook 5 cm breed, dus voor zo'n reepje bij de knoppen hoef je niet eens verschillende stukken te laten overlappen. En, zoals HaroldA zegt, als je één potmeter aardt die tegen het aluminium zit, hoef je niet te solderen.

    Aluminium heeft naar verluidt in verhouding veel vrije elektronen die naar hartelust (bah, er wordt 'hartenlust' als juiste spelling voorgesteld ) in de rondte kunnen bewegen en zo storende straling iets anders te doen geven dan brom in je gitaarsignaal veroorzaken.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    ik heb er eens mee getest en sommigen halen de GND/aarde draden van de potmeters af omdat die toch al contact hebben via de alutape.
    ik laat gewoon de bestaande GND/aarde draden zitten.
    merk zelf weinig verschil.
    waarom?
    omdat als je twee meetpennen zover mogelijk van elkaar af op bv de slagplaat zet je toch een kleine weerstand meet.
    om daarvan de invloed te beperken laat ik de originele draden zitten en zal waarschijnlijk de afvoer van elektromagnetische chaos via de makkelijkste weg naar de GND/aarde afvloeien.

    het is maar zo'n idee, niet wetenschappelijk onderbouwt maar gewoon uitgetest op mijn simpel setupje.

  10. #10

    Standaard

    Hi
    Op mijn zelfbouw had ik koperen (dus rood koper hè, dat andere is messing) behuizing voor de elementen gemaakt.
    Daar ging met gemak allerlei magnetische dingen zoals energie van snaren doorheen.

    Toen ik dat geheel bromvrij wilde hebben heb ik een rolletje aluminiumfolie bij de Blokker gekocht. 25 meter lang en 30 cm (of 25, weet ik veel) breed.
    Voor heeel wat minder dan allemaal kopertape.

    Zou kunnen zijn dat messing wel een zekere bescherming biedt. Daarmee heb ik geen ervaring. Ik moet de eerste gitaar nog openschroeven dat er allemaal koperen afscherming in zit. Alufolie kost geen moer en met wat je over hebt kunt je je aardappelschotel in de oven zetten. Zie ook rubriek: Wat eten we vandaag.

    Vriendelijke groet, Gus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top