Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 44
  1. #21

    Standaard

    Ik associeer, naast vele anderen, dhr. J. Burton nogal met twang:



    Is trouwens het eerste deel van een reuze instructieve video voor wie in het genre is geïnteresseerd.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Verrassend hoe weinig voorbeelden van twang hier nu te vinden zijn.

    Een Gretsch met Dyna's zal zeker veel twang hebben, maar niet op het halselement.

    Verrassend ook hoe weinig gitaren lekker twangen als je nota bene op "tele twang" zoekt op youtube. Met Tele Country zijn de resultaten een stuk beter: de volgende dame laat het goed horen.

    http://www.youtube.com/watch?v=57LgsMnscgo
    Eerlijk gezegd had ik ook meer reacties verwacht! Hoe vaak hoor je wel niet: 'deze gitaar heeft twang'....... Zouden veel gitaristen niet weten wat dit is? Ik had zelf wel een vermoeden (helderheid met een bepaalde warmte) maar zeker weten wist ik het niet. Dus die gitarist waar ik gisteren mee sprak zat er ook naast terwijl hij heel overtuigend was..... Mij is het een stuk duidelijker geworden. Thanks allemaal.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 april 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    181

    Standaard

    Ik heb de vraag eens op het TDPRI forum gesteld... Zeg maar de root of all twang. Ze kwamen daar ook niet veel verder dan een paar filmpjes en de quote van de week:
    Twang is just a twangy sound. Nothing more

    Voor mij (als tele speler) is twang dat heldere frisse geluid met een keelgorgeltje dat tele met verse snaren maakt op de brug pickup. De tussenstand doet het ook een beetje, maar het halselement beslist niet.
    Extra noot: je hoeft daarvoor niet vlak bij de brug te spelen en hebt ook geen compressor nodig, alleen een tele en een versterker
    Een overdrive is een kastje waar het geluid harder uitvlucht dan het erin gaat...

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Second James Burton. Maar ook Brian Setzer.



    Duane Eddy

    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 9 november 2011 om 11:15
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    zelfs een tele niet aangesloten maakt het twang geluid.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.981

    Standaard

    Op de site van Hughes & Kettner staat ergens een filmpje van zo'n kerel die een amp test, en laat horen dat 't ding kan twangen.
    Die Statesman versterkers.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2010
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.490

    Standaard

    Okee,

    Ik heb er eens een nachtje over geslapen... komt ie...

    Twang is een harmonische klank met overwegend veel sustain in de hoge tonen..

    Bands: Cicero (Progrock in de stijl van Marillion en Pink Floyd).

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    twang = iets ..., da moe je aanvoelen ..
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ErikM Bekijk bericht
    Ik heb de vraag eens op het TDPRI forum gesteld... Zeg maar de root of all twang. Ze kwamen daar ook niet veel verder dan een paar filmpjes en de quote van de week:
    Twang is just a twangy sound. Nothing more
    En toch slaat het de spijker op zijn kop. Het is een onomatopee, wat wil zeggen dat de naam voortkomt uit het geluid dat wordt bedoeld.

    Twang is dus als een gitaar 'twang' zegt.

  10. #30

    Standaard

    Hi
    Leuk dat iedereen een poging doet het ongrijpbare te grijpen. Mijn poging:

    Aaronstonebeat verrast mij (als zo vaak) maar dit maal met een zeer twangende gitarist die bakken twang solo's op singletjes van de H. Elvis en Ricky Nelson heeft gemaakt, maar uitgerekend op zijn signature een akelig plat en niet twangend geluid voortbrengt. Zo ongeveer hetzelfde geluid dat mij 100% van Richard Thompson heeft laten afkicken. Netjes kleuren binnen de lijntjes.

    Laten we niet vergeten dat Link Ray -Danelectro - plm 1958- en de al door Telecastermaster genoemde Duane Eddy -Danelectro bariton voor zijn RCA opnames, maar op foto's altijd op Gretsch- er de oorzaak van waren dat in 1965/66 de Twang Masters zijn opgericht. Een illuster gezelschap dat Roto Sounds op de bas monteerde en het schuimrubber onder de brug wegsneed, waardoor ook de bas ineens kon twangen en een zekere sustain kreeg. In ieder geval ineens hoorbaar was in de zaal. In die tijd natuurlijk alleen met backline en geen PA geluid. Dus een bas was kwetsbaar.

    Twang is in de opvatting van de Twang Masters een hard en open geluid, niet noodzakelijk met veel sustain. Maar wel met heel veel presence en met een toon die open en mooi blijft bij benden. Zelfs benden op een bas dus.

    Vriendelijke groet, Gus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top