Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 44
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    helder ja, ietwat genepen en iets dat door elke mix "prikt"
    brug pup van tele staat idd meestal synoniem voor twang, hangt ook samen met strakke snarenspanning (scherpe hoek na de zadels)
    Okay, het begint me wat duidelijker te worden. Nog even over die scherpe hoek: bedoel je de hoek van de snaar net achter je zadels, dus tussen de zadels en de brug of waar de snaar een knikje maakt waar hij de brug in gaat?

    Wat is dat 'schelle' geluid dan in dat clipje wat ik postte? Zo klinkt die Tele van mij namelijk ook zo ongeveer en kan dat irritante er niet uit krijgen.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2007
    Locatie
    Nieuwegein
    Berichten
    9.288

    Standaard

    Twang meister:

    Luther Perkins:


    Twang is country gerelateerd: Clean, spring reverb, single coil zijn steekwoorden die ik ermee associeer

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jutter Bekijk bericht
    Okay, het begint me wat duidelijker te worden. Nog even over die scherpe hoek: bedoel je de hoek van de snaar net achter je zadels, dus tussen de zadels en de brug of waar de snaar een knikje maakt waar hij de brug in gaat?

    Wat is dat 'schelle' geluid dan in dat clipje wat ik postte? Zo klinkt die Tele van mij namelijk ook zo ongeveer en kan dat irritante er niet uit krijgen.
    yep door scherp hoek die de snaar maakt na de zadels (de body in) krijg je, zeker als je in buurt van de brug aanslaat, een relatief strakkere snaar, geeft je meer dat hoge chicken pickin' geluid. als je geen goed resonante body hebt, kan dat vrij hoog en dun klinken.
    Instellingen amp aanpassen kan helpen, meer mids indraaien

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    yep door scherp hoek die de snaar maakt na de zadels (de body in) krijg je, zeker als je in buurt van de brug aanslaat, een relatief strakkere snaar, geeft je meer dat hoge chicken pickin' geluid. als je geen goed resonante body hebt, kan dat vrij hoog en dun klinken.
    Instellingen amp aanpassen kan helpen, meer mids indraaien
    Een snaar maakt 2 knikjes:gelijk achter de zadel en een knikje waar de snaar de body ingaat. Welke bedoel jij?

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    het is gewoon de hele telebrug / pup die twang-friendly is : de plaat van de brug, de metalen plaat onder de brug pup/ de hoek(en) die de snaar na het zadel maakt, stringthrough systeem (dat zorgt voor de warmte en sustain ter compensatie van het hakkerige)

    maar zoals je zag bij de gretsch: twang kan ook met humbuckers en archbrug

    ook veel de manier van spelen en amp afstellen

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Okay, iedereen bedankt! Het is toch blijkbaar iets anders dan waar die gitarist en ik het vanmiddag over hadden. Ben weer wat wijzer geworden

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Een Gretsch met DynaSonic elementen heeft het ook, ook al heeft die een slappere hoek van de snaren over de brug, heeft die een hollowbody en een andere elementconstructie.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 oktober 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht


    Vanaf 6.41
    Mondharmonica twang? Das weer een nieuwe :P

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Verrassend hoe weinig voorbeelden van twang hier nu te vinden zijn.

    Een Gretsch met Dyna's zal zeker veel twang hebben, maar niet op het halselement.

    Verrassend ook hoe weinig gitaren lekker twangen als je nota bene op "tele twang" zoekt op youtube. Met Tele Country zijn de resultaten een stuk beter: de volgende dame laat het goed horen.

    http://www.youtube.com/watch?v=57LgsMnscgo

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top