Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 april 2008
    Locatie
    Hoensbroek
    Berichten
    165

    Standaard Deel van de brug zit los

    Ik was bezig met een nieuw setje snaren op mijn gitaar te zetten. Maar toen viel me het volgende op.

    Het bruggedeelte van de dunne e snaar ligt een stuk lager dan die van de andere snaren (ik weet niet precies hoe het onderdeel heet). Dat was al zo toen de snaar er nog op zat, toch wel best storend soms met spelen. De snaar zelf lag daardoor dus ook lager.
    Nu ben ik er dus ook achter gekomen dat het heel erg losjes zit in verhouding met de andere, maar ik weet niet goed wat ik ermee moet doen voordat ik weer nieuwe snaren erop zet.

    Hier twee foto's. Het hoogte verschil is op de foto een stuk minder te zien dan in werkelijkheid.



    Beginners gitaar en versterker en Line 6 Spider 3 30 watt + FBV Express pedaal te koop PM!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2010
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.490

    Standaard

    Gewoon een goeie afstelbeurt geven en misschien wat veertjes vervangen.. Niks ernstigs.. De brugzadels (zo heten die ´dingen´) horen onafhankelijk van elkaar te kunnen bewegen. No worry.. Hij staat gewoon wat vreemd afgesteld that's all..
    Bands: Cicero (Progrock in de stijl van Marillion en Pink Floyd).

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ja is niks kapot, de snaar trekt het zadel op zijn plek.
    hij kan wel wat hoger ja die hoge E.
    heb je een klein inbusboutje voor nodig.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 april 2008
    Locatie
    Hoensbroek
    Berichten
    165

    Standaard

    Hij heeft gelukkig wel altijd op zijn plek gezeten, maar het zag er een beetje vreemd uit dat ik het zo ver kon bewegen.
    Maar wat moet ik er precies aan doen zodat de brugzadel weer wat hoger komt te zitten, zodat alle snaren weer op een hoogte zitten?
    Beginners gitaar en versterker en Line 6 Spider 3 30 watt + FBV Express pedaal te koop PM!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Bij de elektrische gitaar en bas kun je de zadels naar beneden draaien met een inbussleutel.


    http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afs...Zelf_afstellen

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 april 2008
    Locatie
    Hoensbroek
    Berichten
    165

    Standaard

    Helemaal super! Helaas heb ik nu geen inbussleutel hier, dus dan maar in het weekend. Hoop dat dan alles opgelost is.
    Beginners gitaar en versterker en Line 6 Spider 3 30 watt + FBV Express pedaal te koop PM!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door niekrhcpniek Bekijk bericht
    Maar wat moet ik er precies aan doen zodat de brugzadel weer wat hoger komt te zitten, zodat alle snaren weer op een hoogte zitten?
    De snaren moeten juist niet op dezelfde hoogte zitten , de hals is bol (radius heet dat ) de hals is bij de E ook lager dan bv de G , de snaren lopen min of meer evenwijdig aan de hals , dus ook bol , de zadels staan niet mooi recht op de brug , dus even afstellen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2010
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.490

    Standaard

    Tipje:

    Ga gewoon een keer langs een kenner.. Zelf je instrument ontdekken is helemaal okee, maar doe dit wel onder begeleiding met de nodige leermomenten.. Anders zul je er misschien spijt van krijgen.. gooi er desnoods een tientje of drie tegenaan en laat het goed doen.. Ga langs een winkel of luthier en laat m een keer goed afstellen en intoneren.. Daar zul je profijt van hebben ipv maar op de gok zelf wat te gaan klooien.. het gaat namelijk niet alleen om hoogte en een timmermansoog..

    succes!
    Bands: Cicero (Progrock in de stijl van Marillion en Pink Floyd).

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 april 2008
    Locatie
    Hoensbroek
    Berichten
    165

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hendriks Bekijk bericht
    De snaren moeten juist niet op dezelfde hoogte zitten , de hals is bol (radius heet dat ) de hals is bij de E ook lager dan bv de G , de snaren lopen min of meer evenwijdig aan de hals , dus ook bol , de zadels staan niet mooi recht op de brug , dus even afstellen.
    Ja, dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde. Ik verwoorde het verkeerd. De lage e lag in verhouding lager dan de andere snaren, dus die moest in verhouding weer goed komen te liggen
    Beginners gitaar en versterker en Line 6 Spider 3 30 watt + FBV Express pedaal te koop PM!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 april 2008
    Locatie
    Hoensbroek
    Berichten
    165

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wireman Bekijk bericht
    Tipje:

    Ga gewoon een keer langs een kenner.. Zelf je instrument ontdekken is helemaal okee, maar doe dit wel onder begeleiding met de nodige leermomenten.. Anders zul je er misschien spijt van krijgen.. gooi er desnoods een tientje of drie tegenaan en laat het goed doen.. Ga langs een winkel of luthier en laat m een keer goed afstellen en intoneren.. Daar zul je profijt van hebben ipv maar op de gok zelf wat te gaan klooien.. het gaat namelijk niet alleen om hoogte en een timmermansoog..

    succes!
    Misschien heb je daar wel gelijk in, maar hoe wil ik anders zelf ooit iets ervan te weten komen? Want in de gitaarwinkel kan ik natuurlijk niet meekijken anders verdienen ze er natuurlijk ook niks maar aan.
    Maar kan ik dan niet alleen die zadel iets hoger draaien en dan de snaren erop zetten? Aangezien ik zaterdag moet optreden en ik dan graag op deze gitaar wil spelen
    Beginners gitaar en versterker en Line 6 Spider 3 30 watt + FBV Express pedaal te koop PM!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top