Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 35
  1. #11

    Standaard

    Een basgitaar 'voor erbij' is voor gitaristen hartstikke leuk. Niet alleen dwingt het instrument je om meer te focussen op groove en time (wat nieuwe inzichten oplevert bij gitaarspel), het helpt ook bij het creatieve proces van liedjesschrijven. Tenminste, zo werkt het bij mij.

    Vantage is wel echt een beginnersmerk maar als het werkt, werkt het. Goed gedaan! En veel plezier ermee
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paulusdeBKB Bekijk bericht
    Een basgitaar 'voor erbij' is voor gitaristen hartstikke leuk. Niet alleen dwingt het instrument je om meer te focussen op groove en time (wat nieuwe inzichten oplevert bij gitaarspel), het helpt ook bij het creatieve proces van liedjesschrijven. Tenminste, zo werkt het bij mij.

    Vantage is wel echt een beginnersmerk maar als het werkt, werkt het. Goed gedaan! En veel plezier ermee
    vantage is echt niet altijd een beginnersmerk hoor, dit is gewoon een beginnersmodel.
    deze zijn bevoorbeeld echt goede basjes:

    no life without music

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    @jutter
    heb hem even wat moeten afstellen want de snaren stonden wel erg ver weg van de toets.
    maar de pickups zijn duidelijk verschillend dus je hebt veel klankkleuren.
    en spelend via de gnx levert leuke variatie op :-)
    @paulus
    vooral als je weer switcht naar gitaar lijken de snaren net elastiekjes.
    maar het het is gewoon fun om je op de bas partijen te focussen.

    en dat het niet een 'bekend' merk is, daar heb ik gelukkig geen last van, wordt niet beperkt door merkgeilheid.
    voor mijn gevoel een voor gitarist redelijk te behappen hals, en een laag totaal gewicht.
    ik heb hem gehoord op een redelijk basversterker en het lage gewicht lijkt niet echt voor problemen te zorgen

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2004
    Locatie
    Uithoorn
    Berichten
    774

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ijselrobo 07 Bekijk bericht
    de bassist in mijn band heeft ook een 5-snarige. het nadeel is, als je een 4 snarige gewent bent, en je stapt over op een 5-snarige, dat je dan meestal op de verkeerde snaar zit. en er meer nummers zijn die je beter op een 4-snarige speelt, dan op een 5-snarige.
    bij ons in de band worden de nummers dan wel geschreven voor 5-snarige, maar waar je aan moet denken als je een beslissing neemt: heb ik die dikke b echt nodig?
    Ik zit me nu al meer dan een week af te vragen welke nummers je beter op een 4-snarige speelt.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 april 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    181

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel2 Bekijk bericht
    Ik zit me nu al meer dan een week af te vragen welke nummers je beter op een 4-snarige speelt.
    Ace of spades van Motorhead
    Volgens de gitarist speelden ze alles in E of A. Dus die lage B zit dan alleen maar in de weg ...
    Een overdrive is een kastje waar het geluid harder uitvlucht dan het erin gaat...

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    misschien een hele gekke vraag.
    maar voor mijn gevoel heb je die G snaar eigenlijk niet eens zoveel nodig.
    waarom zou je een viersnarige dag niet
    B E A D
    stemmen?
    wat mij trouwens ook opvalt is de lage output van een bas t.o.v een gitaar
    i know, i am a dummy ;-)

  7. #17

    Standaard

    De G -snaar is juist erg fijn voor mooie akkoordjes die je onder een gitaarpartij kunt leggen. Of om te poppen! Het grote voordeel van een 5 snaar blijft dat je in een positie meer noten tot je beschikking hebt dan bij een 4 snaar. En een gefrette E op de B snaar klinkt anders dan een open E, dus je hebt ook nog eens meer klankmogelijkheden.

  8. #18

    Standaard

    Heb mezelf beloofd (beter) basgitaar te leren spelen. Na diverse uitgeprobeerd te hebben ga ik eerst op een 4 snarige aan de gang.
    Ik wil met name funk (veel slap) spelen en dat lukte me veel beter op een 4 snarige. Sluit uiteraard niet uit dat er ooit nog eens een mooi 5-snarig edelbasje komt, maar dat zien we dan wel weer....

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 april 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    181

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    waarom zou je een viersnarige dag niet
    B E A D
    stemmen?
    Gebeurd ook wel, Queens of the stone age (bijna dan C-F-Bb-Eb) en in de zware metalen.

    Een reden voor mij om te beginnen met een 4 snaar was dat meersnaren bijna niet krijgen waren. Toen ik 5 snarig ging spelen kwam ik erachter dat de overstap gitaar 4 snaar makkelijker is dan naar 5 snaar, omdat de B erboven zit, en ik om een of andere reden altijd van boven naar beneden redeneer...
    Een 5 snaar met een hoge C (ook die komen voor) was voor mij makkelijker dan een lage B... Inmiddels maakt het niets meer uit, je kunt overal aan wennen.
    Een overdrive is een kastje waar het geluid harder uitvlucht dan het erin gaat...

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2004
    Locatie
    Uithoorn
    Berichten
    774

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ErikM Bekijk bericht
    Ace of spades van Motorhead
    Volgens de gitarist speelden ze alles in E of A. Dus die lage B zit dan alleen maar in de weg ...
    Ik kan me vergissen, maar op de bassen die ik ken kun je ook op een B-snaar een E en een A spelen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top