Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 35
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard waarom een 5 snarige bas in plaats van 4 snarig?

    de laatste tijd zit ik te denken om een basgitaar aan te schaffen.

    nu kan ik wel naar de winkel gaan om advies, maar ik denk dat er hier veel meer kennis is die mij beter kan informeren dan in de winkel (waar het toch ook vaak om de verkoop gaat)

    wat mij het meeste bezig houd is wat het voordeel, of juist nadeel is van een 5 snarige bas t.o.v. een 4 snarige?

    en wat ik zo even voorbij heb zien komen aan bassen zie je vooral p of j versies (klonen van fender).
    behalve pickup verschil speelt er nog meer mee met deze twee typen bassen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2010
    Locatie
    Stein, Limburg
    Berichten
    1.990

    Standaard

    de bassist in mijn band heeft ook een 5-snarige. het nadeel is, als je een 4 snarige gewent bent, en je stapt over op een 5-snarige, dat je dan meestal op de verkeerde snaar zit. en er meer nummers zijn die je beter op een 4-snarige speelt, dan op een 5-snarige.
    bij ons in de band worden de nummers dan wel geschreven voor 5-snarige, maar waar je aan moet denken als je een beslissing neemt: heb ik die dikke b echt nodig?
    Luc op YouTube & Facebook!
    Te koop: Celestion Classic Lead 80 speaker. In goede staat en werkt perfect.
    Te koop: Kustom Defender 5H + Kustom 112 Cab. zo goed als nieuw inc. kabels.
    PM voor info/foto's.

  3. #3

    Standaard

    Het voordeel van een 5string is het groter bereik, al kan je je terecht afvragen of je dit nodig hebt. Het nadeel is de dikkere hals.

    Het verschil tussen een j en een p zit em naast de pickups ( en dus ook de klank) ook in een andere body vorm, en een j bass heeft algemeen gezien ook een smallere hals.

    Waar jou voorkeur naar uitgaat kan je alleen ondervinden door er op te spelen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    de laatste tijd zit ik te denken om een basgitaar aan te schaffen.

    nu kan ik wel naar de winkel gaan om advies, maar ik denk dat er hier veel meer kennis is die mij beter kan informeren dan in de winkel (waar het toch ook vaak om de verkoop gaat)

    wat mij het meeste bezig houd is wat het voordeel, of juist nadeel is van een 5 snarige bas t.o.v. een 4 snarige?

    en wat ik zo even voorbij heb zien komen aan bassen zie je vooral p of j versies (klonen van fender).
    behalve pickup verschil speelt er nog meer mee met deze twee typen bassen?
    Lastig. Als je begint op een 5-snarige en het lukt niet dan lijkt het mij makkelijker om om over te stappen op een 4-snarige. Maar hiermee kan ik de (bas)plank volkomen mis mee slaan Het meest ideale lijkt mij om ze beide te hebben........ Zelf kan ik beter uit de voeten met een 4-snarige; de indeling van de noten vind ik op de één of andere manier overzichtelijker. Tenzij je iets meer wil: http://www.bassbird.nl/

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    leuke link jutter, maar ik denk dat ik dan voor de overzichtelijkheid eerder een bas gitaar combi nam ;-)

    ik ga maandag even kijken bij een 4 snarig tweedekansje.
    echt grote handen heb ik niet dus waarom het je dan extra moeilijk maken met een 5 snaar?

    omdat ik toch ook wel mijn eigen touch aan een gitaar wil geven komt ook nog deze in aanmerking

    http://www.thomann.de/nl/layla_bassg...kit_pstyle.htm
    en als kant en klaar deze

    http://www.thomann.de/nl/harley_bent...e45c2f31a4da27

    op mijn gnx 4 zitten ook bas presets dus dan hebben de buren er ook geen last van als ik via hoofdtelefoon speel.
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 6 november 2011 om 10:39

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 december 2010
    Locatie
    Ternat (BE)
    Berichten
    212

    Standaard

    Ik speel momenteel op een Fender American Standard Jazz Bass en mijn eerste Squier Affinity P-bass, het verschil zit hem in de pick-ups, door een andere opstelling, maar ook in de houtkeuze en de vorm van de body enzo... Zoals al gezegd, de P-bass heeft een bredere neck (ik heb grote handen, voor mij valt het verschil al bij al redelijk goed mee).
    Neem je nu een 4 of een 5 snaar? Dat moet jij kiezen, je hebt 5 noten extra die je kunt spelen. Maar is dat het wel waard? Bij metal en de hardere rock komt deze vaker voor, maar in pakweg de "new-punk" en gewone rock kom je met 4 snaren wel aan je trekken! Als je zelf kleine handen hebt gaat de neck van een 5 snaar erg lastig zijn!

    Veel geluk met het kiezen

  7. #7

    Standaard

    Voordeel van een 5 snaar tov een 4 snaar is dat je meer noten kunt spelen terwijl je in dezelfde positie blijft met je hand. Daarnaast geeft het je ook meer klankmogelijkheden ( een open E en een gefrette E op de B snaar klinken anders).

    Ik denk dat je in iedere muzieksoort wel wat kunt hebben aan een 5 snaar, het is gewoon soms erg lekker om nog een trapje extra omlaag te kunnen voor een groove.

    Nadelen zijn inderdaad weer wel dat de hals vaak dikker is, de snaren dichter op elkaar staan (wat soms problemen kan opleveren als je schakelt tussen een 4 snaar en een 5 snaar).

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard

    Ik ben een tijdje terug overgestapt van 4 naar 5 snarig. Simpel, ik kwam noten te kort. Een paar nummers stonden in D, en dan stemde ik mijn E snaar omlaag. Lastig, maar het klonk wel erg lekker! Ik zat serieus te denken over een D-tuner, een mechaniekje waarmee je in 1 klap van E naar D stemt, maar toen kwam er een mooie aanbieding van een 5 snarige voorbij. Toch maar de gok genomen, en ik wil nooit meer anders.
    Het is wel erg wennen, je zit op gevoel steeds op de verkeerde snaar, ik moet echt goed kijken naar mijn vingers. Maar dat went na een tijdje.
    Het is gewoon erg lekker om zo laag te kunnen.
    Nadeel is meteen dat niet alle basversterkers die hele lage noten mooi weergeven.
    Ik buig voor niemand. Ik heb een slechte rug.


    Te koop: Cort Actionbass , zie advertentie!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard dit is hem dan

    naar aanleiding van de antwoorden en de mogelijkheid een paar dagen een 5 snarige bas te mogen proberen is het toch een 4 snarige geworden.
    een vantage


    niet te brede hals, toch redelijke mogelijkheden met de 2 type pickups.
    voor een gitarist als extraatje goed genoeg lijkt me

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    naar aanleiding van de antwoorden en de mogelijkheid een paar dagen een 5 snarige bas te mogen proberen is het toch een 4 snarige geworden.
    een vantage


    niet te brede hals, toch redelijke mogelijkheden met de 2 type pickups.
    voor een gitarist als extraatje goed genoeg lijkt me
    Gefeliciteerd! Dit ziet er zeer mooi en lekker uit! Hoe klinkt en hoe speelt hij/zij?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top