Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 18 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 180
  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard Mijn meest extreme relic (project 2011 en 2012)

    Na flink wat zelfbouwgitaren, paar strats, 2 teles, een PRS en wat assemblageprojecten weet ik ondertussen heel goed wat ik wil in een strat (naast een LP junior ofzo die ik nog wil).

    Ik wil een "oude" strat die door de jaren heen flink bespeeld is en verder behoorlijk gemod is. Het wordt dus niet een replica van eentje in originele staat.

    Het plan is:
    Elzen stratbody, Lake placid blue nitro, met lichte relic behandeling. Daarna tremeloruimte uitfrezen voor linkshandige trem en een blokje hout inlijmen om het gat te vullen van de rechtshandige tremelo die erop gezeten zou moeten hebben.

    De hals wordt dik, heel dik en linkshandig, met later aan de rechterkant aangebrachte sidedots. Ga oude tuners monteren, gaatjes ervoor boren, de hals om de mechanieken heen verkleuren en vervolgens upgraden met Sperzels.

    De toets moet ebben worden, want die klank vind ik waanzinnig. Nu wordt het alleen nog zoeken naar een ebben fretboard dat zo'n lichte kleur heeft dat het eruitziet als rosewood (fender heeft nooit ebben gebruikt op de strathalzen (misschien een paar customshops, maar verder niet)).

    Slagplaat, knoppen en switchtip gaan binnenkort al voor het raam zodat ie in 2012 lekker verkleurd is (want dat is toch mooier dan met lak verkleuren).

    Heeft iemand nog leuke suggesties? Hoop binnenkort wat "hout foto's" te kunnen posten.

    Qua elementen denk ik aan een humbucker in singelcoilformaat als "upgrade" net als een P90 in de halspositie.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    cool idee

    hier een stukje macassar ebben wat goed kan doorgaan voor rosewood

    http://cgi.ebay.de/Makassar-Brett-Eb...item5adc7c1f7c
    life sucks and then you die

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Dat lijkt inderdaad behoorlijk op palissander. Het moet ook wel echt op palissander lijken vind ik. Heb nu een strat met een echt zwarte ebben toets.... heerlijk, maar het ziet er wel vreemd uit. Ga denk ik binnenkort ook bij de gebruikelijke prefab toetsleveranciers eens vragen of ze iets hebben liggen.... ik wil alles zelf bouwen, maar aan 1 ding heb ik een schurft hekel en dat is toetsen zagen.

    Edit: Wel een hele mooie prijs. Als je hem met een lintzaag doorzaagt (is 23 mm) en je zaagt hem in twee delen heb je 4 toetsen. Mogelijk zelfs 8 als je de breedte enigszins diagonaal zaagt.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik heb een paar gitaren met een macassar ebben toets (zelfs 1 massieve nek er van gehad, die ligt nu bij Orpheo)
    en het is prachtig hout, zo hard en dense als ebben maar met de tekening van palisander en het speelt echt heerlijk (niet zo stroef als rosewood of ongelakt maple)

    een andere optie is ziracote, wel wat duurder maar met een prachtige tekening of macassar rosewood wat qua tekening richting ziracote gaat en qua hardheid tussen rio en ebben inzit (geld tenminste voor de stukjes die ik heb, your mileage may vary)
    life sucks and then you die

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2
    life sucks and then you die

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Gaaf projectje GG! ga ik zeker volgen. Ik zou ook nog wel een keer zo een afgeragde strat willen bouwen. Helemaal gerelict en dan in dat vintage white kleurtje.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Fred, scalelength is 25" dus dat werkt niet op een strat. Wel gave soort ebben, die hou ik zeker in de gaten. Misschien koop ik wel een blank en laat ik hem gewoon even zagen.

    Thiez. Moet je zeker doen.
    Zit een beetje te denken aan een manier, buiten het forum om om met wat mensen samen soms te bouwen en hout in te kopen etc.... Via het forum kan dat niet, maar ik zit bijvoorbeeld aan FB te denken. daar de voorderingen en plannen. Of ik nou alleen hout haal, of voor 3 man bijvoorbeeld... dat scheelt weer. Misschien heeft iemand een mooie ruimte om ff te frezen, en heb ik een hele mooie set mallen... etc.... gewoon om de paar maanden met wat bouwers uit de regio (die allemaal een strat willen bouwen, maar totaal geen haast hebben), desnoods ergens in de tuin een zootje bodies frezen met een biertje erbij. "Gezamelijke massaproductie op zeer kleine schaal ". In 1x ff de grote klap maken, en dan iedereen lekker afzonderlijk zelf het schuurwerk etc doen. Zoiets.....

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Dat klinkt natuurlijk erg gaaf, eerst mijn eerste bouwprojectje maar eens afronden.
    Mijn tweede project staat ook al in de planning haha, dat wordt een apart dingetje beetje expirimentje.
    Bij mijn broer in de schuur stonden nog paar mooie balken meranti en eiken, nu heb ik contact gehad met monsterbass (hij heeft ervaring met meranti en eiken in gitaren) en die heeft me het een en ander verteld over de eigenschappen en klanken van deze houtsoorten. Wordt een combinatie van die houtsoorten in een gitaartje.
    Maar goed, zal je topic niet verder vervuilen. Binnenkort wordt daar een eigen topicje voor geopend.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Net 6 weken zonder internet achter de rug gehad. Mooi de tijd gehad om veel te lezen over oude Fenders en mijn ideeën eens helder voor de geest te krijgen.

    In het verleden heb ik altijd het hout van de hals gestaind en daarna blank afgelakt, maar nu moet het helaas anders.

    Ik wilde op de hals een sjabloon plakken in de vorm van die oude Fender tuners en hem dan met een stain aflakken. Ik ga er moderne locking tuners op zetten (waarschijnlijk weer Sperzels, want die bevallen goed).

    Nou wil ik dat de lak niet vergeeld is, waar ooit die oude tuners gezeten zouden moeten hebben.

    Heeft iemand een goeie tip om blanke nitrolak te stainen, naar een oudere vergeelde kleur. Mijn oudere experimenten zorgden voor een soort mayonaise achtige lak, vanwege het water dat niet wilde mengen met de nitrolak. Daarom stainde ik eerder altijd het hout, maar zal ik nu echt de lak op de juiste kleur moeten brengen.

    Het wordt trouwens een echte lefty hals, met sidedots aan de verkeerde kant en een bleke, niet verkleurde plek aan de verkeerde kant, waar ooit eens de linkshandige body tegen de heel gezeten moet hebben.

    Als iemand een goeie, ECHT realistische manier heeft van de lak op kleur brengen.......

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Als je werkt met nitro werkt gewoon "in de UV" zetten nog altijd het beste en meest realistische. Dus gans de hals gewoon in transparante nitro lakken, en dan een paar uurtjes laten bakken in een zonnebank, met de oude tuners erop. Dan zal alles gaan verkleuren behalve hetgene onder de tuners. Works like a charm!

    Als je nitro wilt stainen, gewoon nu al in een glazen confituurpotje in de zon zetten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top