Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 32
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Hé grizz, weer leuke speeltjes gekocht! Altijd leuk zo'n bonus..

    Heb ik nog 1 vraag: Deze frees heeft geen variabele snelheid, is dat toch niet wenselijk?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  2. #22
    Junior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2011
    Locatie
    Edam
    Berichten
    19

    Standaard

    Hoi Grizzly.

    Interessante discussie, over de frees want ik sta op het punt er ook een aan te schaffen maar welke?
    Trouwens, er worden er genoeg aangeboden op marktplaats, maar die hebben waarschijnlijk al heel wat meegemaakt.
    Ik woon vlak bij je in de buurt en wil wel eens komen buurten als dat kan .

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Hi Rizz,

    Ik zal met deze frees alleen freesjes met een betrekkelijk kleine diameter gebruiken en meestal voor fijnwerk in hardhout. (hoge constante snelheid)
    De kracht wordt elektronisch geregeld, wat eigenlijk betekent, dat naarmate je meer vermogen nodig hebt, krijg je het ook :+)
    Voor het zware werk heb ik een andere frees machine.
    Dit filmpje vertelt veel over de GKF 600 (ofwel de Colt)


    Ploink Ploink je bent van harte welkom. PM me maar wanneer je een keertje aan wilt komen.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Hi Rizz,

    Ik zal met deze frees alleen freesjes met een betrekkelijk kleine diameter gebruiken en meestal voor fijnwerk in hardhout. (hoge constante snelheid)
    De kracht wordt elektronisch geregeld, wat eigenlijk betekent, dat naarmate je meer vermogen nodig hebt, krijg je het ook :+)
    Voor het zware werk heb ik een andere frees machine.
    Ik dacht als je meer van de machine vraagt, hij meer vermogen geeft om het toerental gelijk te houden, maar dat is volgens mij hetzelfde...

    Nee, de reden dat ik dat vraag, is dat ik het een beetje onzin vind om twee machines aan te schaffen en zoals ik al eerder gemeld heb, heb ik me wel 's laten vertellen dat een kantenfrees meer dan genoeg is voor akoestische bouw.. En meer als dat ga ik (iig voorlopig) niet doen.. En voor die twee gitaren int jaar hooguit... (en da's nog ambitieus). Alleen de hals op breedte frezen zou wat lastiger zijn met dit soort frezen, maar wel te doen. Vervolgens de vraag of ik er dan niet liever een bovenfrees nodig heb of toch een kantenfrees met instelbaar toerental.. En dan kom je gauw duurder uit dan met een bovenfrees.. Het moet allemaal voldoen om het ermee te kunnen, ik heb geen centjes (of zo'n aardige baas ) om het beste van het beste te kopen..

    Edit: Maar het is ook tegelijkertijd het apparaat waar iedereen van zegt dat je hier niet op moet besparen, dus ik wil er best wel wat aan uitgeven...
    Laatst gewijzigd door Rizz; 4 november 2011 om 14:40
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Waarschijnlijk kan een andere frees guru hier beter antwoord op geven.
    Ik ben in deze ook echt afgegaan op advies van een aantal gerenommeerde frezers :+)

    Ik heb 2 andere frezen, beiden met instelbaar toerental, . . . . . en bij beiden gebruik ik het voor mijn gitaarbouwwerk niet.

    Dit zijn trouwens de standaard aanbevolen Freesbit snelheden

    Bit diameter Maximale snelheid
    1 " 24.000 RPM
    1,25 tot 2 " 18.000 RPM
    2,25 tot 2,5 " 16.000 RPM
    3 tot 3.5 " 12.000 RPM

    Ik gebruik voor mijn akoestische gitaarbouw geen bitje dat 1 inch of groter is.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 4 november 2011 om 18:27
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door superfly Bekijk bericht
    Als je wilt kan je 6 en 8 mm spantangen bijbestellen bij Bosch, geen probleem. Als je er een in NL koopt zit er weer geen 1/4 inch bij. onhandig voor ons omdat de meeste gitaarbouw freesjes in de US 1/4 inch maat zijn.
    Even een update over deze machine:
    hij komt inderdaad standaard met een 1/4 inch spantang.
    Volgens Bosch is dat simpel te wijzigen naar een 6mm en een 8mm spantang. (flink duur trouwens)

    Echter, de 6 en 8mm spantangen passen niet. Netjes via de dealer bij Bosch besteld, alles dubbel gecontroleerd en niet passend.
    De conus waar de spantang in past van de GKF600 uit Engeland is smaller dan die van andere Europese landen. De Engelse GKF600 neemt alleen de 1/4inch en NIET de 6mm en 8mm spantang.
    Niemand die daarvoor waarschuwde en niemand die een oplossing heeft.
    Bosch heeft geen andere oplossing dan nog een GKF600 kopen in Nederland. . . .
    Beschouw het maar als lesgeld dat ik voor jullie betaald heb
    Niet kopen dus dat ding.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Dat is wijze raad.. Ik was al bijna onderweg, met een paar maandjes.. Dan je freesjes maar in de UK of De USA bestellen..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Helaas heb ik zeker 20 nagel nieuwe profi 8mm freesjes van de meest voorkomende maten.
    Een 8mm spantangetje was de simpelste weg. Bosch maakt er helaas een zooitje van.
    Gelukkig was ik gister bij Massave Rick die een MOF001 Triton heeft. (kwijl)
    De GKF600 houd ik voor bindings en purflings. Voor de rest schaf ik toch maar die Triton aan, die ik onder de freestafel monteer.
    Nu nog een Nederlandse dealer vinden die me een MOF001 wil verkopen.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 20 december 2014 om 00:13
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Ik heb een soortgelijke ervaring met de Bosch GKf600. In Nederland gekocht en de 1/4 inch spantang besteld. Deze stonden gewoon met artikelnummer op de Bosch site. Toen kreeg ik inderdaad een spantang geleverd die niet in een Nederlandse machine past. Bosch reageerde er, toen ik reclameerde, ook niet heel lekker op. Ze vonden het maar vreemd dat ik frezen met een "engelse"schachtmaat wilde gebruiken en wilden de niet passende spantang alleen nog omruilen voor een 6mm exemplaar.

    Memenco heeft Triton op de site staan http://www.memenco-europe.com/bovenfrees.html

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    De Bosch 'Colt' doet me heel sterk denken aan mijn Makita kantenfrees. En dat is absoluut een super machine. Gewoon met een 6mm schacht en op 230V. Ontkoppel ik de voet, dan past het apparaat ook in een boorstandaard.

    Groet,
    Arne

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top