Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3
  1. #1

    Amp ! Geschikte Powermixer voor 300W speakers

    hallo allemaal,

    ik heb een oefenruimte met een drumstelletje erin, en een bas en gitaarversterker. Het leek me leuk om er ook wat zang/keyboard bij te hebben. Daarvoor is mijn oog gevallen op de volgende speaker:

    Peavey ST-12 II 300 Watt, 8 Ohm

    Daar zou ik er 2 van willen aanschaffen, veel over gelezen, staan volgens mij best aardig aangeschreven, voor degelijke prijs. Nu is de vraag: Wat moet het vermogen zijn van de powermixer die deze passieve speakers aan gaat sturen? Moet deze per definitie ook een 8 Ohm weerstand hebben (4 Ohm schijnt ook gebruikelijk te zijn)?

    Ik heb ergens gelezen dat een goede richtlijn voor je mixer is om 1,5 a 2 x het vermogen van je speakers te nemen, dus zeg in dit geval 500 W. Is dit waar? Dit zou eventueel clipping van je mixer voorkomen (het schijnt dat het nogal slecht is voor zowel de speakers als de mixer om de mixer qua volume voluit te draaien).

    Ik ben redelijk nieuw op dit gebied, ik zoek gewoon een degelijke set die niet zichzelf opblaast om over een stevige drumpartij en gitaarpartij heen te komen. Heeft iemand tips, of dingen die ik móét weten voordat ik wat beslis?

    Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door Anacreor; 26 oktober 2011 om 22:37

  2. #2

    Standaard

    dit is nogal een specifieke vraag, ik kan me voorstellen dat niet iedereen ervaring heeft met deze speakers. Dus op deze vraag zul je weinig antwoorden krijgen vrees ik.
    Wat misschien handiger is; een compacte zanginstallatie kopen. Mocht dat een optie zijn, dan is daar veel informatie in dit subtopic over te vinden.

  3. #3

    Standaard

    Het is idd juist goed om meer power aan een speaker te hangen dan andersom, een amp die minder kan leveren dan de speaker verdraagt, leidt echt makkelijker tot schade!

    Bij amp specificaties zie je vaak teksten als deze staan: 'output power (RMS @ 1kHz): 2x 450watts/4ohm, 2x 280watts/8ohm, 2x 700watts/2ohm'
    Het betekent dat je aan een amp (dus ook aan de amp van een powermixer) speakers á verschillende ohmages kunt hangen. Je ziet ook dat het vermogen van de versterker afneemt met het 'toenemen van de ohms' (geen idee hoe je dat officieel moet zeggen).

    Dat houdt dus in dat wanneer een eindtrap -of powermixer- zijn volledige vermogen pas vrijgeeft bij 4 of zelfs 2 ohm, je met een 8 ohm speaker nooit over het volledoge vermogen van de amp kun beschikken. Daar moet je dus rekening mee houden, wellicht is het interessant voor jou om uit te kijken naar hoog rendement 4 ohm speakers, maar de keuze daartoe hangt dus ook af van de eindbakken in de te gebruiken powermixer.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top