Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Banjo-vel stemmen

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 oktober 2001
    Locatie
    Kaatsheuvel
    Berichten
    2.524

    Standaard Banjo-vel stemmen

    Hoi,
    lang geleden dat ik hier was, maar ik ben ondertussen een Banjo (Gitaar-banjo van het merk Musima) rijker en vroeg me af of het vel nog gestemd moet worden?
    Ik herinner me van toen ik nog in een band zat, dat onze drummer weleens met een stemsleutel in de weer was om z'n trommels resonantie-vrij te krijgen (dus een strakke klank zonder bij-geluiden), maar vroeg me af of dit bij een banjo ook moet.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Hoi,

    Ben verre van een expert, maar 1 minuut googelen levert dit op.. Bijvoorbeeld..

    Edit: zoekterm: "Tuning banjo head"
    Laatst gewijzigd door Rizz; 22 oktober 2011 om 17:43
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 oktober 2001
    Locatie
    Kaatsheuvel
    Berichten
    2.524

    Standaard

    Thanks, ik wist niet dat het vel een Banjo-head heet. Lijkt me wel een goede link, dus ik ga er mee aan de slag.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Laat ik me diplomatiek uitdrukken :
    Ik verwacht van een Musima gitaarbanjo niet dat je veel verschil hoort na het stemmen van het vel...

    Wel of niet voldoende strak is wat anders, maar qua materiaalkeuze en bouwwijze zit deze banjo zo ver af van de banjo's waarbij iedere afstelfout meteen wordt afgestraft, dat je weinig verschil zult merken.
    Plaats wat foto's, ook van de binnenkant, dan kunnen we er wat preciezer over spreken.

    Grofweg staat een vel zo strak dat de kam - onder normale snaarspanning- het maar zo'n 1,5 a 2 mm mag indrukken.

    Het echt stemmen van een banjovel is een precisiewerkje en lijkt alleen globaal op het stemmen van een drumvel. De resultaten zijn voornamelijk merkbaar bij de beste middenklassers en hoger.

    Eigenlijk klopt de benaming niet helemaal, want je stemt de resonantie van de hele klankkamer.
    Het is ook geen echte toon, meer een 'gefilterde ruis'.
    Het duurt even, voordat je dit goed kunt onderscheiden en beoordelen.

    Bij een standaardmodel flathead ligt de 'tap note' tussen F en B.
    Zelf stem ik van een haartje onder G tot aan G#, afhankelijk van het instrument.
    Maar omdat ik mij meen te herinneren dat de Musima's een andere constructie hebben, kan de 'tap note' - als je er al een te horen krijgt- behoorlijk afwijken.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 oktober 2001
    Locatie
    Kaatsheuvel
    Berichten
    2.524

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Laat ik me diplomatiek uitdrukken :
    Ik verwacht van een Musima gitaarbanjo niet dat je veel verschil hoort na het stemmen van het vel...
    Snap ik, ik heb deze gelukkig ook niet gekocht met de gedachte dat het een kwaliteits-instrument is. Het is voor mij 'leuk voor erbij'.

    Het viel me al mee dat ik niet gelijk de stemmechanieken heb hoeven vervangen, want meestal is dat een issue bij de goedkopere instrumenten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top