Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2010
    Locatie
    Stein, Limburg
    Berichten
    1.990

    Standaard Advies gevraagd bij/voor podium (opstelling)

    oke.. weer eens een onduidelijke titel om te verklaren:
    Met de band maken we over een maand ons debuut optreden, maar alleen hebben we nog geen podium opstelling, (nog geen basversterker) en we moeten nu zo snel mogelijk een podium opstelling doorgeven aan de organisatie van het optreden.
    daarom had ik ff 2 schema's getekend:


    zoals ik al zei, we hebben nog geen basversterker. daarom had ik 2 ideeën:
    - we kopen (voor weinig) een basversterker en gaan voor de eerste opstelling (afbeelding 1)
    - we pluggen de bas in een van de gitaarversterkers (Fender bassman ten of een JTM45) en we sparen even door voor een goede basversterker. (afbeelding 2)

    nu zou ik graag van de ervaren podium-beklimmers willen weten of deze opstellingen (zowel van afbeelding 1 als 2) een beetje in orde zijn, en welk (bovenstaande, of ander) idee we moeten uitvoeren.
    wat je van ons moet weten (voor de opstelling):
    - De rhythm gitarist blijft graag bij z'n microfoon staan
    - De zanger loopt wel eens wat rond over het podium
    - De bassist blijft bijna altijd dichtbij z'n versterker staan
    - de Lead gitarist (ik) staat constant op een andere plaats op het podium.

    Alvast bedankt voor de reacties
    Ijselrobo 07 (Luc)
    Luc op YouTube & Facebook!
    Te koop: Celestion Classic Lead 80 speaker. In goede staat en werkt perfect.
    Te koop: Kustom Defender 5H + Kustom 112 Cab. zo goed als nieuw inc. kabels.
    PM voor info/foto's.

  2. #2

    Standaard

    Als er een PA is, zet ik mijn versterker het liefst opzij van het podium, naar ons zelf gericht. Dan kan ik 'm lekker op volume zetten zonder dat de PA-lui daar last van hebben of me op de monitor moeten zetten etc.

    De bas staat bij ons gewoon naar voor, die hoor je altijd en overal wel.

    Complexer wordt het bij ons niet, we zijn maar met drie.

    EDIT:

    Dus met PA zou ik in jullie geval de gitaarversterkers aan weerszijden van het podium zetten, naar binnen gericht. Verder alles hetzelfde.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 19 oktober 2011 om 22:18
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2011
    Locatie
    Voorburg
    Berichten
    238

    Standaard

    Alle drie vooraan geeft meer enegie.
    Rhythm links zanger midden lead rechts.
    De reden dat lead ook vooraan moet staan is, omdat daar je pedaaltjes staan.
    Wees niet bang voor elkaar en loop ook vaak naar elkaar toe.
    Bassist dicht bij de drummer ,omdat die elkaar goed moeten kunnen zien.

    Zo doe ik het altijd met mijn bandje
    Laatst gewijzigd door Robin...; 19 oktober 2011 om 23:23

  4. #4

    Standaard

    O ja, we hebben liefst ook een monitor voor de drummer.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Dus met PA zou ik in jullie geval de gitaarversterkers aan weerszijden van het podium zetten, naar binnen gericht. Verder alles hetzelfde.
    Dat ligt er natuurlijk helemaal aan in wat voor zaal ze optreden.

    Ik zou geen basversterker kopen, een kleine/goedkope basversterker heb je niks aan als je op een podium staat.
    Vraag aan de overige bands of je misschien over hun basversterker mag spelen (da's heel gebruikelijk hoor), of anders laat je de basgitaar over de monitor.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arvoitus Bekijk bericht
    Dat ligt er natuurlijk helemaal aan in wat voor zaal ze optreden.
    Als er gevraagd wordt om een stage plan, en vast ook een 'priklijst', gaat het om een wat groter podium; met alle toeters en bellen.

    Voor een serieuze basversterker op het podium moet je snel denken aan iets richting 300 W. Als jullie bassist gewend is om rechtstreeks over de PA te spelen, zou ik dat gewoon doen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2009
    Berichten
    2.429

    Standaard

    Waar staan je monitors op de tekening? Als je die hebt zou ik de bassist lekker over de PA laten spelen.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TimS Bekijk bericht
    Waar staan je monitors op de tekening? Als je die hebt zou ik de bassist lekker over de PA laten spelen.

    M1 en m2; als we met de klok mee blijven gaan, zou ik m3 bij de drummer leggen en m4 bij de bassist.

    LG zoekt wel een plek waar-ie zich lekker voelt
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #9

    Standaard

    Mijn opmerkingen over je stageplan:

    Gebruik duidelijke en algemene afkortingen, geen vage zelfbedachte dingen. M1 kan een monitor of microfoon zijn. Mon = monitor en Mic = microfoon.
    Een groot lomp vierkantje is over het algemeen een monitor of versterker.

    Waar staan jullie eigen namen? Het is fijn om te weten wie nu waar staat dus zet in de tekening duidelijk je naam + je belangrijkste functie neer (achternamen zijn niet boeiend):
    - John / Gitaar
    - Mariska / Zang
    - Stef / Drums
    - Job / Bass

    Daarnaast kan je onder de tekening nog een lijstje maken met je naam + achternaam + instrument en evt rhythm/backing/solo/lead/etc + telefoonnummer (ook handig!).

    Blijf constant en duidelijk in je benaming. Welke gitaar versterker hoort nu bij wie? G1 amp bij L.G. of R.G.? Een vierkantje naast de drummer is hoogstwaarschijnlijk een versterker dus dat hoef je niet erbij te zetten.
    Als er op de tekening vooraan een persoon "John / Gitaar" staat dan zet in dat vierkantje simpelweg "Gitaar" neer.

    Heb je meerdere gitaren dan probeer "Gitaar Links" en "Gitaar Rechts" aan te houden. Dan weet iedere technici meteen jou en je versterker te vinden.

    Waar heb je stroom nodig? Misschien vooraan bij je effecten? Een simpele tekst met "1x 230V" op de juiste plaats zegt genoeg.

    En om een duidelijk stageplan te maken zodat je niet met paint hoeft te werken kun je deze site gebruiken:
    http://www.popunie.nl/speaker/stageplan/index.php

    Dit voorbeeld heb ik in 5 minuten gemaakt, objecten met de bovenstaande link toevoegen en tekst erin gooien met paint:

  10. #10

    Standaard

    Hoe dan ook, nooit twee gitaren naast elkaar tenzij het echt niet anders kan! Dus allebei mooi naar buiten en bas en drms daar tussen.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top