Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27
  1. #1

    Standaard Fuzz Face Geschiedenis Les

    Afgelopen week heb ik in New York gezeten; fantastische stad met nog fantastischere gitaar/muziek winkels. Ik zoek al tijden een toffe fuzz en heb al veel geprobeerd op mijn tele/jazz -> Vox Ac30 combo.. wat ik dus vooral wist is wat ik niet wilde en omdat ik toch in NYC zat heb ik een flink aantal (vintage) fuzzen geprobeerd.

    De voornaamste winnaar was de Fuzz Face (germanium).. snel had ik er dan ook al 1 op MP gevonden en gekocht terwijl ik in NYC zat. Op de laatste dag in NYC kwam ik echter echt een fantastische fuzz face tegen voor een prima prijs; meegenomen dus.. met als gevolg; 2 fuzz'es.

    Thuis even opendraaien en wat blijkt: Echter; ze zijn verschillend.. sowieso is me de geschiedenis / verschillende types onduidelijk; wie o wie helpt?

    Wat ik nu thuis heb liggen:
    - Rooie Fuzz Face zonder wit dunlop label op de voorkant; binnenkant is printplaatje aan footswitch met 'computer connector' en germanium trannies
    - Rooie Fuzz Face, met wit dunlop label op de voorkant; binnenkant is oldschool boardje, met losse draadjes en BC108 sillicon trannies

    aan de buitenkant dus bijna identiek, binnenkant enorme verschillen

    Verder heb je tegenwoordig (nieuw)
    - blauwe JH Fuzz face ook met bc108's (zelfde dus als mijn rooie bc108?)
    - gouden Bonamassa fuzz, germanium style weer..

    hoe zit het nu met de dunlop '90s/00's fuzzen.. welke series hebben ze allemaal uitgegeven? Zijn alle nieuwe rooie per definitie germaniums/pcp, of zijn ze dan silicon/ptp?
    Laatst gewijzigd door Chroxy; 13 oktober 2011 om 16:50

    Guitars -> Pedals -> Amps

  2. #2

    Standaard

    Wat bedoel je met pcp en ptp? Volgens bij ken ik geen ptp fuzzfaces (met mijn interpretatie van het woord ptp).

    En verder kan ik je niet helpen. Ik heb aardig wat fussfaces van binnen gezien en ik kan me niet herinneren dat er ooit eentje identiek was aan een andere.

    Daarnaast heb ik het gevoel dat er aan meer dan 50% van de fuzzfaces die ik heb gezien in meer of mindere mate geklooid was. (niet meer origineel)
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  3. #3

    Standaard

    ik gooi inderdaad wat termen door elkaar; de vraag is: zijn alle nieuwe rooie per definitie footswitch op printplaat/computerconnecter/germanium of oldschool printplaat, losse switch & kabels en sillicon.

    Ik had gehoopt dat net als andere 'pedaalgrootheden' zoals de tubescreamer en big muff, ergens een site zou zijn met geschiedenis en overzicht van verschillende modellen.. helaas!

    Guitars -> Pedals -> Amps

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chroxy Bekijk bericht
    ik gooi inderdaad wat termen door elkaar; de vraag is: zijn alle nieuwe rooie per definitie footswitch op printplaat/computerconnecter/germanium of oldschool printplaat, losse switch & kabels en sillicon.
    Ik ken er geen met switch op de printplaat. Zegt dat genoeg?
    Wat ik wel ken is een "officiele" gelimiteerde oplage door "de originele ontwerper" van enkele jaren terug waarvan die die ik te repareren kreeg klonk als scheet. Zat een transistor 180 graden gedraaid ingesoldeerd..... Hoezo kwaliteitscontrole?
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Er zijn wel sites te vinden met de Fuzzface geschiedenis. Maar die gaan over de 'echte' Dallas-Arbiter FF's. De Dunlop Reissue Fuzz Face ( RIFF! ) is veel onduidelijker, al heeft analogman er een stukje over op zijn site.

    Zelf heb ik nog ergens een RIFF liggen, met JH2-pcb en al dan niet echte NKT's. De pcb is via draden verbonden met de pots en de switch.

    @D_H Die van mij is helemaal origineel ik denk dat de alom aanwezige www-informatie mbt mods, in combinatie met de al dan niet veronderstelde vebeterde geluidskwaliteit en laagdrempeligheid van die mods tot verbouwde RIFF's leiden.
    En ja, ze klinken allemaal verschillend.. en die van mij klinkt beestachtig goed, wat dan weer te denken geeft over de mods.. of heb ik een fabrieksfoutje te pakken?
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  6. #6

    Standaard

    voor volledigheid
    80's reissue info: http://www.analogman.com/fuzzstor.htm
    00's reissue info (beneden aan pagina!) http://www.analogman.com/fuzzface.htm

    ik zal zo wat foto's maken, om de verschillen te laten zien

    @piet, welke fuzz is jouw favoriet dan? Ik neem aan een originele?

    Guitars -> Pedals -> Amps

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    @piet, welke fuzz is jouw favoriet dan? Ik neem aan een originele?
    was t maar waar. Zo'n originele heeft altijd op mn verlanglijst gestaan, maar ik ben er nooit een tegengekomen. En de huidige prijzen wil ik niet betalen..
    De RIFF sie ik heb is eigenlijk veel te nieuw voor een vintageman als ik, maar tja, hij klinkt prima ( ietsje te donker, misschien..)
    Tegenwoordig worden er volop FF-klonen gebouwd, omdat iedere halfbekwame in staat is er zelf een te maken. En de kennis om een goeie FF te maken is gratis verkrijgbaar. Sommige huidige FF's zijn erg goed, andere zijn te goed, te netjes in mijn oren, maar daar zullen andere mensen anders over denken. Vaak is het echter zo dat de ene goed klinkt en de andere van hetzelfde merk stukken minder. Ze variëren enorm, net als wahwah's...
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  8. #8

    Standaard

    belofte maakt schuld, dus hier met enige vertraging; foto's!

    Germanium:





    Silicon:









    Qua tone;
    germanium vanzelf warm en wollig, silcon is erg agressief en flink wat dunner.. Vergeleken met een Fulltone '70, die ook silicon is, is hij ook dunner. Verder alle 3 'standaard' fuzz faces.. op 10 is het blazen, 9 is het rock, 7 en lager begint het heel mooi clean te worden.

    Guitars -> Pedals -> Amps

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Gezellig! Ik gooi de mijne ook even op tafel..



    Het enig juiste uiterlijk, eigenlijk, met voetmatje én smile. De rechterknop is niet origineel..



    JHF2 lijkt me te duiden op de Jimi Hendrix Fuzz V2, die bij Dunlop aan de FF vooraf ging. print ziet er eigenlijk veel te modern uit voor een FF, wat dat betreft lijkt die tweede van jou wel lekker authentiek ouderwets. De trannies zijn bedrukt met 'NKT 275'-al sta ik niet in voor de authenticiteit ervan. (Mijn vertrouwen in Dunlop is laag..) Maar deze klinkt eigenlijk wel goed, thuis op 't champje. Als gezegd: het zal een fabrieksfoutje wezen..of een toevalstreffer.
    Mijn favo silicon fuzzface is deze:


    ook een toevalstreffer, al waren die schallers helemaal niet slecht. ik heb vier van deze siliciumschallers gehad, en deze zag er het slechtst uit, maar klinkt verreweg het best... heb er ook een in germanium, die klinkt als een kartonnen doos..
    Laatst gewijzigd door zoon van Piet; 3 november 2011 om 11:26
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

  10. #10

    Standaard

    zo te zien heb je ook een iets oudere '90's versie, gezien het Dallas Arbiter in je smiley. Grappig dat deze JH fuzz NKT's/germanium trannies heeft en de huidige JH fuzz (de blauwe) weer silicon trannies. GEen touw aan vast te knopen dus, alle 3 de Fuzzes verschillen qua inhoud en bovenkant!

    Guitars -> Pedals -> Amps

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top