Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Ai, Hals beweegt

  1. #1

    Standaard Ai, Hals beweegt

    Nou had ik bij een 'goeikopie' wel iets kunnen verwachten, maar dit vond ik toch verrassend; mijn 'nieuwe' SG heeft speling op de hals.


    De rechter dus. Ik had 'm meegenomen naar een maatje om gezellig wat gitaar te spelen toen ik voelde dat de hals een beetje heen en weer beweegt. Zoiets merk je pas als je zit en er zijdelings druk op uitoefent en ik heb er tot nu toe enkel staand mee gespeeld.
    Vind ik toch jammer. Nou was het plan om 'm even los te maken en met wat lijm weer vast te zetten, dat moet genoeg zijn.

    Toch? Als het niet klopt, hoor ik dat graag. Daarvoor deel ik het met jullie namelijk

  2. #2

    Standaard

    als hij bolt on is niet lijmen, je kan ook iets aan de zijkanten tussen de neckpocket en hals drukken zodat hij goed klemvast zit.
    ik gebruik daar wel eens stukken van een dun plectrum voor.
    zitten de schroeven anders wel vast genoeg?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Een 'zwabberende' hals is eigenlijk wel inherent aan een SG.
    Is het een J&D? Met een gelijmde hals of een geschroefde hals?

  4. #4

    Standaard

    Wil je dat onderbouwen, Wietse? Waarom niet lijmen?

    Ik ga eens aan de slag met iets duns, heb net de schroeven een check gegeven (en het zit er nog), maar ben ook niet nieuwsgierig

    Ja, is een J&D, doen die het allemaal dan? Het is ook geen ramp op wereldschaal of zo, het is 'maar' mijn backup, maar ik vond het toch niet horen, dus als ik het een beetje verhelpen kan, zal ik het niet nalaten.
    Laatst gewijzigd door LemmyNL; 9 oktober 2011 om 22:57

  5. #5

    Standaard

    Als je maar genoeg kracht zet krijg je iedere hals wel een beetje aan het zwabberen. Ik zou me er niet teveel zorgen om maken. Zolang de verbinding prima is, is er niks aan de hand.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LemmyNL Bekijk bericht
    Wil je dat onderbouwen, Wietse? Waarom niet lijmen?

    Ik ga eens aan de slag met iets duns, heb net de schroeven een check gegeven (en het zit er nog), maar ben ook niet nieuwsgierig

    Ja, is een J&D, doen die het allemaal dan? Het is ook geen ramp op wereldschaal of zo, het is 'maar' mijn backup, maar ik vond het toch niet horen, dus als ik het een beetje verhelpen kan, zal ik het niet nalaten.
    waarom zou je wel lijmen? totaal zinloos bij een geschroefde verbinding. Lijmverbinding moet het ook hebben van strakheid van de daartoe gefreesde pocket.

  7. #7

    Standaard

    OKe, oke, no worries. Ik vroeg 't alleen maar.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Geen zorgen maken en absoluut niet lijmen.
    Eerst even sjekken of de halsschroeven wel goed vastzitten, vooral bij een nieuwe gitaar moeten ze wel eens "nagetrokken" worden, dus weer vast gedraaid worden na een paar weken/maanden gebruik.
    En als er veel ruimte in de neckpocket zit kan je speling eruit halen door hele dunne plakjes/stripjes hout er tussen te stoppen of een dunne plectrum zoals als Wietse ook al aangaf of een oud bankpasje of zo...
    Op die manier kan/moet je de hals als het ware uitlijnen in de lengterichting van de snaren

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LemmyNL Bekijk bericht
    Nou had ik bij een 'goeikopie' wel iets kunnen verwachten, maar dit vond ik toch verrassend; mijn 'nieuwe' SG heeft speling op de hals.


    De rechter dus. Ik had 'm meegenomen naar een maatje om gezellig wat gitaar te spelen toen ik voelde dat de hals een beetje heen en weer beweegt. Zoiets merk je pas als je zit en er zijdelings druk op uitoefent en ik heb er tot nu toe enkel staand mee gespeeld.
    Vind ik toch jammer. Nou was het plan om 'm even los te maken en met wat lijm weer vast te zetten, dat moet genoeg zijn.

    Toch? Als het niet klopt, hoor ik dat graag. Daarvoor deel ik het met jullie namelijk
    Of er zit speling in de gaten van de hiel of gaten van de neckplate zijn te ruim, zou alle gaten gewoon opvullen met wat dikke afgeschaafd hout met mesje en de schroeven er opnieuw inschroeven ,maar eerst idd gewoon checken of je de schroeven strakker kan aandraaien

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2002
    Locatie
    friesland
    Berichten
    1.733

    Standaard

    Kreeg laatst iemand langs voor een MP deal. De man had een meubelfabriekje en had een CNC frees. Hij dacht dattie een Les Paul zo uit de frees kon halen mbv een tekening van internet

    Hij had wel een relevante vraag. Waarom gebruikt men geen bussen met schroefdraad en bouten om nekken mee vast te zetten? Levert een veel steviger verbinding op en je kan de nek 100 X los- en vastdraaien zonder het hout vd nek of body te beschadigen.

    Kort antwoord: de centen Dus moeten we het doen met zelftappers direct in het hout.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top