Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 20 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 198
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard 4e project: Wenge/Walnoot Les Paul!!

    Dag lieve Forumnisten!

    Ik zie hier altijd erg mooie zelfbouw gitaren voorbij komen (vooral die van Charlotte, daar val ik stijl van achterover...) en ik ga de komende tijd hier dus ook wekelijks de voortgang van mijn project posten.

    Voor mijn vierde poging heb ik me laten inspireren door de supermooie gitaren van Crimson guitars. Dan met name 'The Twins', ziehier:


    Ik vind vooral die wenge top erg mooi!

    Eind deze week komt er een lading hout binnen (met dank aan Rick!), namelijk: Esdoorn, Walnoot, Mahonie, wenge. Jeej!

    Het plan voor de gitaar is als volgt:
    Ik heb van stewmac hun les paul tekening besteld, dus de maten worden net als het origineel.
    De hals ga ik lamineren (esdoorn, walnoot, esdoorn, walnoot, esdoorn) en het wordt een neck-through constructie.
    De body bestaat uit twee vleugels van walnoot (of mahonie, even kijken wat mooier is). De gitaar krijgt een top van wenge die ongeveer als een les paul gecarved wordt en ook de achterkant van de body krijgt een laag wenge(waarschijnlijk). Ohja, het fretboard wordt van rosewood en krijgt een esdoorn/wenge binding.

    Die missie is om zoveel mogelijk met het hout te doen en zo min mogelijk plastic of andere materialen toe te voegen (bijvoorbeeld: inlay, trussrodcover, backplate) De binding voor de body wordt van esdoorn en wenge (esdoorn, wenge, esdoorn). Ook het fretboard en de kop worden met een strookje esdoorn afgewerkt.
    De Inlays worden ook van esdoorn gemaakt, etc, etc...

    Als laatste wil ik nog even de hardware melden:
    Ik ga pickups van seymour duncan gebruiken: brug: SH-11 humbucker en de neck: alnico pro II humbucker
    Voor de brug heb ik een tuneomatic van tonepros besteld en de stemmechanieken zijn lockingdingen van sperzel.

    Ik ga deze gitaar maken op de school waar ik sinds begin dit schooljaar werk in krommenie. Ze hebben een erg mooie houtafdeling met de moooooiste spullen...kwijllll... en daar ga ik overdag gezellig tussen de leerlingen mijn gitaartje staan knutselen en er zo af en toe wat over vertellen. Erg Leuk!!

    Goed.... Het einde van deze 'korte' introductie is alweer aangebroken. Vanaf volgende week ga ik hier de vorderingen posten!
    Ik heb er veel zin in!

    Teun
    Laatst gewijzigd door teunallica; 9 oktober 2011 om 15:39

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Welkom Teun.

    Ben benieuwd naar je bouwverslagen en véél foto's
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    geinig, das mijn les paul leuk project!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    overigens. de duncan custom custom (sh11 dus) zou ik absoluut niet in de hals van je LP doen. veel en veel te modderig!!! de hele 'custom' serie zou ik niet in de hals doen. veel te vet en modderig. de alnico2pro in de hals is tig keer beter. de customcustom in de brug van een LP is ook te vet; de custom5 is een veel betere optie.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    overigens. de duncan custom custom (sh11 dus) zou ik absoluut niet in de hals van je LP doen. veel en veel te modderig!!! de hele 'custom' serie zou ik niet in de hals doen. veel te vet en modderig. de alnico2pro in de hals is tig keer beter. de customcustom in de brug van een LP is ook te vet; de custom5 is een veel betere optie.
    Ohjah, oeps... die moesten dus andersom, in de neck een alnico pro dus en de sh11 komt bij de brug.... my bad... my bad...
    dat zal ik ff veranderen!

    Toch denk ik dat ik ze ga proberen, ik wil in elk project toch een ander setje stoppen. Gewoon zo veel mogelijk proberen! En als het niet bevalt, dan gaan ze op marktplaats en komen er mooie gibson elementen in(490+498 )
    Laatst gewijzigd door teunallica; 9 oktober 2011 om 16:47

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Proper, dat gaat er allemaal een beetje raar uitzien, zo met die houtsoorten.
    Maar soit wengé kan heel mooi zijn.

    Ik zou dan wel voor een florentine cutaway gaan (zo met een scherp puntje) Anders kan je het wal vergeten met de houten binding. No way dat je die zo scherp kan plooien.

    Voor de rest: foto's van elke stap !!!


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Proper, dat gaat er allemaal een beetje raar uitzien, zo met die houtsoorten.
    Maar soit wengé kan heel mooi zijn.

    Ik zou dan wel voor een florentine cutaway gaan (zo met een scherp puntje) Anders kan je het wal vergeten met de houten binding. No way dat je die zo scherp kan plooien.

    Voor de rest: foto's van elke stap !!!


    s.
    Ik ga er positief aan beginnen en ik heb net bedacht dat ik de mahonie er uit laat, omdat, wat jij ook zegt, dat net wat te rommelig gaat worden. Dus de hals esdoorn en walnoot en van hetzelfde stuk walnoot de body-vleugels. De top blijft wenge en van dezelfde stukken wenge en esdoorn maak ik de binding. Dat geeft wat meer eenheid

    Ik denk trouwens dat het bij de cutaway ook wel goed komt. Ten eerste wil ik me aan het ontwerp van gibson houden en ten tweede ga ik de binding er laag voor laag op doen, dus niet eerst lamineren. En natuurlijk nog even van te voren in vorm buigen. Een Florentine cutaway kan altijd nog gemaakt worden

    Foto's komen er in overvloed!!!!!

    Bedankt voor de reacties tot zover!!!
    Alle feedback is welkom!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Proper, dat gaat er allemaal een beetje raar uitzien, zo met die houtsoorten.
    Maar soit wengé kan heel mooi zijn.

    Ik zou dan wel voor een florentine cutaway gaan (zo met een scherp puntje) Anders kan je het wal vergeten met de houten binding. No way dat je die zo scherp kan plooien.

    Voor de rest: foto's van elke stap !!!


    s.
    kijk dan eens op mijn crimsons? daar heeft ie wenge,, rosewood en ebben zo strak om de LP-cutaway gebogen. geen centje pijn. (mijn bouwer dus, niet teunallica).

    over de pickups. de meesten gooien juist die gibson bagger eruit. het zijn gewoon shitelementen. duncan zijn 100x beter. ik adviseer werkelijk om die custom5 te nemen. de customcustom met z'n alnico2 is veel te warm. de a5 heeft een lichte dip in het mid, dus het wordt minder mushy.


    werkelijk.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    kijk dan eens op mijn crimsons? daar heeft ie wenge,, rosewood en ebben zo strak om de LP-cutaway gebogen. geen centje pijn. (mijn bouwer dus, niet teunallica).

    over de pickups. de meesten gooien juist die gibson bagger eruit. het zijn gewoon shitelementen. duncan zijn 100x beter. ik adviseer werkelijk om die custom5 te nemen. de customcustom met z'n alnico2 is veel te warm. de a5 heeft een lichte dip in het mid, dus het wordt minder mushy.


    werkelijk.
    Oh joh, ik dacht eerst dat je een geintje maakte over dat je een crimson gitaar had Tof hoor!

    Over de binding:
    Die gast van crimson legt eerst de houten binding in een bak met warm water voor een paar uur en dan vouwt ie ze er om heen. Stond ergens op zn workshopdiary...

    En wat betreft de elementen:
    Volgens mij heb je er wel verstand van Ik had deze discussie al eerder op moeten starten... Ik heb de elementen al besteld.... Dus ik geloof je wel, maar ik ga gewoon kijken hoe ze zijn, kan er altijd nog een andere in zetten.

    Maar die custom 5 he... is die werkelijk zoveel beter dan die ene die ik er in stop? (nu denk ik dat als je duncans onderling gaat vergelijken er eigenlijk alleen over smaak getwist kan worden, met de kwaliteit zit het wel snor, dacht ik zo...)
    Zou je de custom 5 ook adviseren voor heftigere muziek? ik speel namelijk vooral hardrock (bijvoorbeeld alter bridge)

    Wat ik wel leuk zou vinden (en jij misschien ook wel) als je mijn gitaar eens wil bespelen en aan een grondige inspectie wil onderwerpen, wanneer ik 'm af heb?? Ik woon ook in amsterdam, dus dat is lekker makkelijk.
    Ik ben benieuwd!!!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door teunallica Bekijk bericht
    Oh joh, ik dacht eerst dat je een geintje maakte over dat je een crimson gitaar had Tof hoor!

    Over de binding:
    Die gast van crimson legt eerst de houten binding in een bak met warm water voor een paar uur en dan vouwt ie ze er om heen. Stond ergens op zn workshopdiary...

    En wat betreft de elementen:
    Volgens mij heb je er wel verstand van Ik had deze discussie al eerder op moeten starten... Ik heb de elementen al besteld.... Dus ik geloof je wel, maar ik ga gewoon kijken hoe ze zijn, kan er altijd nog een andere in zetten.

    Maar die custom 5 he... is die werkelijk zoveel beter dan die ene die ik er in stop? (nu denk ik dat als je duncans onderling gaat vergelijken er eigenlijk alleen over smaak getwist kan worden, met de kwaliteit zit het wel snor, dacht ik zo...)
    Zou je de custom 5 ook adviseren voor heftigere muziek? ik speel namelijk vooral hardrock (bijvoorbeeld alter bridge)

    Wat ik wel leuk zou vinden (en jij misschien ook wel) als je mijn gitaar eens wil bespelen en aan een grondige inspectie wil onderwerpen, wanneer ik 'm af heb?? Ik woon ook in amsterdam, dus dat is lekker makkelijk.
    Ik ben benieuwd!!!
    ik zou juist de custom5 aanraden ipv custom custom. bij alle pickups uit de 'custom' serie van duncan zijn de spoelen hetzelfde, en alleen de magneet anders. je hoeft dus alleen de magneet te veranderen van een alnico2 naar alnico5, en klaar. Kan ik ook wel voor je doen. 5 minuutjes werk. half uurtje als je er een kapje op hebt zitten, haha.

    Ben Crowe deed de binding inderdaad eerst met water, en daarna met een buigijzer die heel klein was, zodat ie lekker strak kon buigen.

    Het lijkt me supertof om je gitaar eens te proberen. als ie af is, kan je me altijd PM'-en

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top