Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 27 van 27

Discussie: 5 snarige banjo

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Mooi! Die ga ik proberen.

    Mijn breiwerkje in G ( voor A: capo2, 5e snaar capo op de 7e fret):

    De melodie:


    Een voorzichtige poging tot banjo:


    De echte banjo versie, hints van Scruggs & Fleck (compleet -in maat 6 & 7- met wat Peter Wernick een keer 'dynamic syncopation' noemde):
    Laatst gewijzigd door RB-1; 6 oktober 2011 om 21:53

  2. #22

    Standaard

    NOg niet op tempo, maar dat lukt wel.

    vraag over de eerste hammer- on gelijk in het derde voorbeeld. Moet die hammer-on precies samenvallen met de open d snaar zoals geschreven, of toch net iets ervoor als een soort voorslag? Maar dan een hele korte?

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Heb je het over de slide waarmee maat 1 begint, of over de eerste hammer-on van het stuk - aan het begin van maat 5?
    Want de eerste open 'd' valt daar pas op de derde tel......

    Omdat ik vermoed dat je de slide voor een hammer-on aanzag (de aanduidingen daarvoor -sl, h, p- staan onder de balk, net als de aanduidingen voor de juiste rechterhand-vinger -t, i, m-), het volgende:

    Alle gefrette noten in de eerste 4 maten worden met de (LH)middelvinger gespeeld, ook de slides.
    Bij deze slides neemt de druk op de snaar af, zodra de laatste fret is gepasseerd.
    Dat houd in, dat bij die eerste slide de 'd' noot weliswaar voor de open 1e snaar komt, maar je hoort voornamelijk die 'cis'.
    De 'd'' komt hoofdzakelijk van de open 1e snaar.
    Op de derde tel van maat twee zit een tweefrets slide van 'a' naar'b', de 'bes' is dus nog goed hoorbaar, de 'b' niet meer.
    Bij een slide ligt de nadruk wat op het begin en bij een hammer-on iets meer op het eind van die figuur.
    Daardoor is er duidelijk verschil tussen de hammers in de maten 6 en 7.
    Leer de rechterhand zoals geschreven, het is uiteraard interessant om later na te gaan ogf je met gebruik van andere vingers dezelfde klankindruk kunt maken. Ik vermoed van niet, maar ik laat me graag verrrassen.....
    Laatst gewijzigd door RB-1; 7 oktober 2011 om 13:42

  4. #24

    Standaard

    Aha, de boogjes zijn dus eigenlijk streepjes... en aanslaghand, dat is bij mij vaak zo onbewust automatisch, dat ik achteraf moet kijken hoe ik het eigenlijk doe.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Nou nee, ik heb in banjo tabs nog nooit streepjes gezien.
    Altijd verbindings boogjes. En wat het dan precies is, staat in de rechterhand.
    Maar ik heb nooit goed naar gitaartab gekeken, dus dat het daar wellicht anders is, viel me nooit op.
    Maakt niet uit, zolang we de juiste decodeersleutel maar hebben...

    Ik heb de RH er expres onder gezet om duidelijk te maken waarin banjo verschilt van FP-gitaar.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Talking

    Is er al zoiets als een mp-3 van het resultaat?

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Maar neig op banjo dus al heel snel om de ringvinger ook te gebruiken om aan te slaan als ik niet anker. Zonder ankeren is mijn nauwkeurigheid en ontspanning in de hand echter veel beter... Zit dus alleen met dat klankverschil. Zonder ankeren resoneert zo'n banjo als een gek. Zou ik dan maar grondlegger van een nieuwe stijl worden, waarbij je een dempring (zoals drummers) op het vel hebt en met duim en twee, maar soms ook drie vingers tokkelt Blijf het even proberen, maar op dit moment ben ik aanzienlijk sneller zonder ankeren. Zo ben ik het op gitaar tenslotte ook gewend.

    Moet trouwens ook nog van die metalen fingerpicks halen. Op zich kan ik een goede tone krijgen met mijn acrylnagels, en is een stukje frailing daarmee ook goed te doen (begrijp uit een boek dat ik heb dat dat zelfs zonder fingerpicks moet eigenlijk) Toch maar eens proberen. Vraag alleen of ik er 2 of 3 moet hebben. Misschien wel 4, kan ik ze voor de ringvinger en pink buigen, zodat ze als verlengstuk werken

    2e en 3e vinger zijn bij mij bij tokkels ook heel makkelijk inwisselbaar, misschien omdat ik ook wel eens hybrid speel. Zo'n roll pas ik eigenlijk onbewust aan als ik de middelvinger zou moeten strekken om de hoogste snaar te raken. De flow van de roll leidt daar voorzover ik onder het spelen hoor niet onder.
    Wat betreft dat laatste: maak eens wat met/zonder opnamen. Ben benieuwd, want het zou wel degelijk verschil moeten maken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top