Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1

    Music Snaren rond de tailpiece ipv erdoor?

    Hey,

    heb net mijn El Maya LP Custom een setje snaren cadeau gedaan (D'addario 10-52), en besliste om ze eens rond de tailpiece te draaien ipv de normale manier erdoor. Of het toonverschil aan de dikkere snaren of aan dit ligt ben ik niet zeker van, maar ik ben in elk geval positief verrast. Heb wel een enorm verschil aan sustain gemerkt, op de positieve manier dan. De brug en intonatie moesten wat aangepast worden, maar niets te moeilijk. De actie ligt nét iets hoger dan vroeger, maar ik denk dat ik ze wel nog iets lager kan krijgen zonder buzz te hebben.

    Nog iemand die dit doet?

    Oh, en op de onderkant op de brug van mijn El Maya LP stond "tune o matic tokowai (of tokawai?)" iemand hier al van gehoord? Zou het op hebben moeten geschreven hebben, ben niet meer zo zeker over de spelling, maar ik ga de snaren er niet meer afhalen

    Pic:



    Wauw, mijn gouden hardware gaat stilaan naar brass/nikkel kleur... Maar dat ziet er veel beter uit!
    Laatst gewijzigd door Cinaed666; 1 oktober 2011 om 21:49

  2. #2

    Standaard

    Ik heb het vroeger wel eens geprobeerd op enkele Gibsons maar op een LP vind ik het niks. Te weinig snaarspanning vind ik.
    Alleen op mijn 2 Melody Makers heb ik het wel, maar daar zijn weinig andere opties ;-)
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.575

    Standaard

    Wrap-around-bridge, toch? Wilde ik toen ook doen op m'n LP Custom, maar toch maar niet gedaan, was blijkbaar niet echt nodig. Zou het best eens willen uitproberen, though.
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    hangt wat af van de halshoek of je dit kan doen. bij de meeste zal je te weinig spanning na de brug hebben door een te kleine hoek.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2006
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.254

    Standaard

    Waarom je de brug en intonatie aan moet passen is me een raadsel (of je meot een andere dikte snaren hebben gebruikt. Maar heb je nu niet het probleem dat de snaren een te ruime hoek maken op de brug zodat je ze er met een hardere slag snel af slaat ?

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dribbel_ Bekijk bericht
    Waarom je de brug en intonatie aan moet passen is me een raadsel (of je meot een andere dikte snaren hebben gebruikt. Maar heb je nu niet het probleem dat de snaren een te ruime hoek maken op de brug zodat je ze er met een hardere slag snel af slaat ?
    Zoals in de originele post; inderdaad dikkere snaren. ik heb de brug enzo er ook even afgehaald om te kuisen, dus moest alles even opnieuw afstellen.

    De hoek van de snaren is stomper dan vroeger, maar na even wat te raggen bleven de snaren netjes zitten.

  7. #7

    Standaard

    Kan je ze er niet onderdoor doen ipv van overheen? Zou in principe hetzelfde effect bereiken, behalve dat de hoek waarmee hij op je zadels staat groter wordt in plaats van kleiner.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    als je die twee ingrepen tegelijk doet is het altijd moeilijk te bepalen welke nou het meeste doet

    ik doe het ook en zag een tijd geleden, of meer merkte, dat ik de lage E wel eens uit zijn zadel mepte.
    de hoek tailpiece / brug was te laag.
    tailpiece flink omlaag gezet, beter, mijn halshoek is groter dan gemiddeld.

    verder kan ik niet onder woorden brengen waarom ik het lekkerder vind, ik doe het al jaren.


  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom Bekijk bericht
    als je die twee ingrepen tegelijk doet is het altijd moeilijk te bepalen welke nou het meeste doet

    ik doe het ook en zag een tijd geleden, of meer merkte, dat ik de lage E wel eens uit zijn zadel mepte.
    de hoek tailpiece / brug was te laag.
    tailpiece flink omlaag gezet, beter, mijn halshoek is groter dan gemiddeld.

    verder kan ik niet onder woorden brengen waarom ik het lekkerder vind, ik doe het al jaren.

    Merk jij geen verschil in sustain? Om een of andere reden is de mijne nu veel beter... Of is dat door de lagere snarenspanning?

    De tailpiece op mijn LP gaat trouwens niet lager, en de hoek is nog altijd niet zo groot... Maar heb de lage E der nog niet afgemept, dus ik laat het nu maar zo Kan hem er wel met mijn vingers uithalen nu, wat vroeger niet echt ging.
    Laatst gewijzigd door Cinaed666; 1 oktober 2011 om 23:20

  10. #10

    Standaard

    Ik doe het ook op mijn SG. Heeft te maken met zoals Barno aangeeft de halshoek die je hebt. Bij mijn SG vrij groot, en daarom kan het. Als mijn halshoek kleiner was zou ik het denk ik niet doen. Ik doe het vooral omdat ik het een rotgezicht vind als de tailpiece drie centimeter boven de body zweeft, terwijl die nu op de body ligt. Meer sustain? Ik weet het niet, wishfull thinking wellicht?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top