Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 37 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 364
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    't Is wél een mooi plankje
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    [QUOTE=grizzly;2717529]HAha, Power out Hmm,
    moest maar eens aan een aggregaat gaan denken., Ik zou me geen raad weten zonder al mijn machienekes.
    Gisteravond ben ik stom geweest. Gelukkig niet onherstelbaar, maar de schrik zat er goed in.

    De back is waanzinnig druk en "Curley" met duizenden kleine spiegeltjes.
    Ik had kunnen weten dat dit met een normale schaaf een probleem gaat geven, maar toch even proberen om de lijmnaad wat te effenen.
    Een heeeeel flinterdun schaafje. . . . . en ja hoor, knalt er gelijk een hele diepe chip uit midden in het blad, een centimeter of 2 naast de naad. Dus niet weg te moffelen.
    Gelijk gestopt en vandaag mijn dikte Caliper gemaakt. Pffff gelukkig in het diepste gedeelte van het gat nog steeds 3.2mm dikte over.

    Ik heb direct het hele blad naar 3.2mm geschuurd en ga vandaar uit heeel rustig verder.[QUOTE]


    Dikke pech man!, gelukkig niet onherstelbaar.. Blad ziet er erg mooi uit!
    Ben je niet bang dat het te druk wordt met dat letterhout?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    HAha, Power out Hmm,
    moest maar eens aan een aggregaat gaan denken.
    ah, dáárom heb je nog ruimte in je schuur

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EDV Bekijk bericht
    ah, dáárom heb je nog ruimte in je schuur
    Als ik er nog 1 extra knijper in probeer te persen moet ik hem eerst onderkelderen of een verdieping erop zetten.

    Hi Rizz,

    Ik had nooit verwacht dat het Plataan ZO druk was.
    Maar ik denk niet dat het een probleem wordt. Het kan elkaar zelfs ondersteunen. Wanneer de tekening in het Letterhout en de drukte in het Plataan een beetje in elkaars verlengde liggen, zal het elkaar alleen maar complementeren.
    Het grote contrast waar het oog op valt, is de kleur.
    Dat zal de boventoon voeren. . . . .denk ik
    Maar ja, het zou ook gruwelijk mis kunnen lopen. Dat is wel lekker spannend.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Hey grizzly,
    Denk bij het schaven ook aan de richting van het hout, want ik heb niet de indruk dat plataan niet geschaafd kan worden.

    Het kan goed zijn dat de draad van het hout niet in de lente richting van de plank loopt, maar een beetje schuin. Zo krijg je 1 kant waar je tegenaan de vezels/houtvaten kijkt, terwijl je bij de andere kant in de vaten ziet.

    Dus je moet zorgen dat je met het hout mee schaaft, en niet tegendraads, anders haal je inderdaad happen uit je hout.

    En zorg dat je schaaf vlijmscherp is, je moet jezelf kunnen scheren met het mes. Op de rug van mijn linker hand is het haar korter, omdat het geen tijd heeft om te groeien, dat heb je nu eenmaal als je vaak aan de wet steen staat !


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Ik zal op de andere setjes eens kijken hoe de nerf loopt en het schaven gaat.

    De schaaf is wel extreem scherp. Daar kan het niet aan liggen
    Mijn linker onderarm is chronisch kaal

    Misschien dat het meer een schraapschaaf moet zijn (kleinere hoek 15% ) dan een schaaf schaaf
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Tja, misschien liever kaal op je armen dan op je kop ...

    Ik denk dat je dan een grote hoek nodig hebt, voor te schrapen, eerder iets van een 75°.

    15° wordt eerder aangeduid als kopshout schaaf.

    Natuurlijk is het maar van waar je begint te tellen, maar zo is het algemeen aangenomen.

    Trouwens zo'n schraapschaaf is niet echt nodig, dat kan ook uit de hand. Maa dat is eigenlijk niet de bedoeling dat je daarmee milimeters gaat afnemen.

    Ik heb speciaal voor mijn stanley nr 5 een tandschaaf gemaakt. Met de dremel om de mm een sleuf in het vlakke stuk van het mes geslepen. Perfect voor warrige en rare houtsoorten, daarna perfect vlak te schrapen.


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Dat lijkt me een werkende oplossing.
    Thanks Stijnkenens,
    Ik ben nog geen ervaren schaaf gebruiker. Ik ben opgegroeid met elektrisch gereedschap en veel schuurwerk. Veilig en doeltreffend.

    Wat niet zo veilig is, is die giga schuurmachine


    Ik heb de neiging om ook hele kleine dingetjes snel even te schuren op de band, dat gaat dan fout en knokkels en nagels verdwijnen als sneeuw voor de zon (ook weer wegschrijven onder leergeld)

    Toch is dat ding super veelzijdig, (als je het zelf ook bent)
    Doordat ik voor deze heb gekozen en niet de vandikte schuurmachine
    Moet ik het anders oplossen.
    Op deze manier kreeg ik de back in 15 minuten van 4.7 mm naar een mooie egale 3.0mm. Een dikke vlakke balk van 5 cm dik met een handvat helpt prima bij het egaal vlakken.

    Een vandikte bank is veeeeel makkelijker, maar zo werkt het (langzamer) ook.

    El Cheepo Caliper gemaakt a la Bogdanovich;


    Backstrip gemaakt van Letterhout


    En ik kon het niet laten om toch even een stukje met blanke lak te testen.
    Wow



    De backstrip inlay zit in de lijmtangen. Dremeltje werkt echt razend snel en nauwkeurig.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    En uit de lijmtangen,

    Een schaaf is schier onmogelijk met Snakewood. Schuren is een eindeloos karwij, maar een schraafstaal


    OK, en zeg eens dat moeder natuur geen kunstzinnig schepper is.
    Broeders, dit is gewoon HOUT, zo uit de natuur en allemachtig wat kan dat toch mooi zijn.

    Laatst gewijzigd door grizzly; 9 oktober 2011 om 23:15
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Of..:

    Je legt de twee te voegen stukken naast elkaar met een tussenruimte die een tweetal millimeter kleiner is dan de rechte frees die op je bovenfrees zit (bijvoorbeeld: wanneer de frees een diameter van 15 millimeter meet, dan leg je de stukken naast elkaar op zo’n 13 millimeter afstand).
    Zet de stukken vast en span op het ene stuk een stevige, rechte lat (hoeft zelfs niet eens perfect kaarsrecht te zijn). Afstand rechte lat naar midden voeg = afstand zijkant freeszool tot midden frees.
    Rij nu ÉÉN MAAL met de bovenfrees langs de lat, langs de beide kanten van de voeg wordt er ongeveer één millimeter afgenomen en je houdt een perfect gekopieerde en dichte voeg over..

    Begrijp je?

    Deze techniek honderden keren toegepast om Corian (merknaam voor een soort kunststof) werkbladen naadloos te verlijmen.

    Tee.
    Ik moest even mijn hersens breken, maar nadat ik het goed heb gelezen denk ik dat ik hem snap.
    Ik neem aan dat je de beide te voegen delen ergens boven op legt, zodat de freeskop niet tegen de tafel komt.
    Je freest dus eigenlijk midden door tussen de 2 delen in.
    Gaaf.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top