Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 37 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 364
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Omdat het mijn eerste klassieke gitaar is, had ik het plan opgevat om uit een goed, doch in verhouding goedkoop stuk hout, genoeg setjes te halen om een aantal oefen gitaren te halen (die toch nog goed genoeg zijn als werkstuk)

    Uit een hele dikke plank kwamen teleurstellend weinig bruikbare back en sides.
    Ik heb uiteindelijk slechts 3 back's en 1 side eruit kunnen (laten) halen. Hierdoor werd het in verhouding toch nog te duur. Afijn, wegschrijven onder leergeld.

    De setjes.
    Back 1


    Back 2


    Back 3


    Sides


    Zoals gezegd, het is geen Brazilian Rosewood, maar toch nog aardig mooi getekende exemplaren uit een stuk Hollands Plataan.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Ik had niet zo'n zin in mallen maken en ben begonnen aan de achterkant.
    Een setje uitgekozen dat zo breed mogelijk is.
    Was ook hard nodig, want het echt naadloos vlakken is nog niet zo makkelijk.
    Doordat ik zo vaak de naad moest controleren bedacht ik een snellere setup dan gebruikelijk.
    Vaak zie je dat beide delen tussen lijmtangen wordt geklemd.
    Dit werkt een stuk makkelijker.


    Achter de shootingboard een balkje geschroefd dat 1 cm boven de set uitsteekt, daar overheen schuin een plankje geschroefd waar ik een 2 cm dik blokje hout onder schoof, zodat de boel muurvast klemde.
    Zo hoefde ik alleen het houtje eronder uit te schuiven als ik wilde meten.Daarna neerleggen en er weer onder vast klemmen.



    Ik begon met aan beide zijden ruim 2.5cm extra. Toen ik eindelijk na talloze keren schaven de zaak lichtdicht had, had ik nog krap 0.5 aan beide zijden en ik kneep hem als een ouwe dief.

    Maar hij was eindelijk naadloos en in de lijm geklemd.


    Die donkere vlek op het rechter deel komt doordat hij onder de vandikte schuurband is blijven hangen. De set is echter 4mm dik en dat schuur ik er nog wel uit.

    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Was ook hard nodig, want het echt naadloos vlakken is nog niet zo makkelijk.
    Daar was ik ook al achter! Heb er zelf hulp voor moeten vragen, al heb ik het niet 2cm laten duren... Gelukkig is het gelukt binnen je marge

    Die zijkanten zijn overigens verassend mooi, Grizz! Kan nog wat bijzonders worden.. Iig uniek.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Een setje uitgekozen dat zo breed mogelijk is.
    Was ook hard nodig, want het echt naadloos vlakken is nog niet zo makkelijk.
    Doordat ik zo vaak de naad moest controleren bedacht ik een snellere setup dan gebruikelijk.
    Ik gebruik een andere methode daarvoor. Ik leg een kaarsrechte plank (zo'n witte kastplank van de Gamma - die zijn écht goed recht) over een deel van de top (of back) en haal dan de kopieerfrees erlangs. De kanten zijn dan goed recht en haaks.
    Werkt perfect.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Hi Rizz,

    En heb je het toen gedaan (laten doen) op de standaard manier met de schaaf, of op een andere wijze.
    Ik zag ergens een manier om het toch met schuurpapier te doen.
    Een haakse opstelling met een hoog verticaal vlak waarlangs je de setjes haalt.
    Het moet kunnen met bijvoorbeeld 1000 grit schuurpapier vlak op een heel glad oppervlak te plakken. Ik ben het filmpje even kwijt, maar al zoekende kwam ik deze ook weer tegen. Kijk even op 3 minuten wat hij doet.



    Hij doet aan het eind een stukje schuurpapier om de schaaf.
    Als zij het op deze manier doen met schuurpapier, werkt het kennelijk.

    Volgende keer ook maar op die manier als het niet helemaal wil lukken.

    Hi Ike57,
    Je was me net voor met de reactie.
    Dat lijkt me ook een goede manier. Ik moet nodig een setje kopieer bitjes kopen.
    Die dingen zijn prijzig
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  6. #26

    Standaard

    Of..:

    Je legt de twee te voegen stukken naast elkaar met een tussenruimte die een tweetal millimeter kleiner is dan de rechte frees die op je bovenfrees zit (bijvoorbeeld: wanneer de frees een diameter van 15 millimeter meet, dan leg je de stukken naast elkaar op zo’n 13 millimeter afstand).
    Zet de stukken vast en span op het ene stuk een stevige, rechte lat (hoeft zelfs niet eens perfect kaarsrecht te zijn). Afstand rechte lat naar midden voeg = afstand zijkant freeszool tot midden frees.
    Rij nu ÉÉN MAAL met de bovenfrees langs de lat, langs de beide kanten van de voeg wordt er ongeveer één millimeter afgenomen en je houdt een perfect gekopieerde en dichte voeg over..

    Begrijp je?

    Deze techniek honderden keren toegepast om Corian (merknaam voor een soort kunststof) werkbladen naadloos te verlijmen.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Hi Rizz,

    En heb je het toen gedaan (laten doen) op de standaard manier met de schaaf, of op een andere wijze.
    Nee, gewoon met de schaaf, maar de truc is om met zekerheid te schaven en voordat je dat doorhebt, ben je wel even verder... Gewoon veel oefenen.

    Ben ook helemaal voor het machinewerk, zie hierboven goede manieren beschreven, maar vind ook dat je het met de hand moet kunnen..

    Dus..... Nog heel veel oefenen, voor mij iig!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    ..... maar vind ook dat je het met de hand moet kunnen..
    Waarom? Als de stroom wegvalt dan wacht ik wel even
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Waarom? Als de stroom wegvalt dan wacht ik wel even
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    HAha, Power out Hmm,
    moest maar eens aan een aggregaat gaan denken., Ik zou me geen raad weten zonder al mijn machienekes.
    Gisteravond ben ik stom geweest. Gelukkig niet onherstelbaar, maar de schrik zat er goed in.

    De back is waanzinnig druk en "Curley" met duizenden kleine spiegeltjes.
    Ik had kunnen weten dat dit met een normale schaaf een probleem gaat geven, maar toch even proberen om de lijmnaad wat te effenen.
    Een heeeeel flinterdun schaafje. . . . . en ja hoor, knalt er gelijk een hele diepe chip uit midden in het blad, een centimeter of 2 naast de naad. Dus niet weg te moffelen.
    Gelijk gestopt en vandaag mijn dikte Caliper gemaakt. Pffff gelukkig in het diepste gedeelte van het gat nog steeds 3.2mm dikte over.

    Ik heb direct het hele blad naar 3.2mm geschuurd en ga vandaar uit heeel rustig verder.

    Wel een heel mooi blad geworden.



    Er komt nog een backstrip in van contrasterend Letterhout.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 8 oktober 2011 om 21:10
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top